Få bort krängingshämmaren från fjäderbenet?

pekka_ www.x40nordic.com
29 oktober 2007 · 59 Inlägg

Höll på igår och skulle sänka min bil där fram, fastnade irriterande dock
med att bulten som håller krägninshämmaren till fjäderbenet inte ville komma av.
Är ingen vanlig bult utan en "skruv" i mitten som hålls fast av en torx nyckel samtidigt
som man skruvar av bulten. Men verkar nu som om skruven är helt rundad och går varken
att spänna eller lossa igen. Har dock tillräckligt med utrymme för att såga av den,
kan man göra det och sedan köpa ny på Volvo eller är det någon annan som har ett
tips eller har haft samma problem? Känns surt att fastna med sänkningen pga att bultarna
är i så kass skick sad

En sak till;

Nu när jag kör så smäller det från hjulupphägningen när jag kör på ojämn mark osv,
kan det vara fjäderbenet som inte sitter tillräckligt åt i motorrummet? Har funderat
på om det kan vara det. Har försökt skruva så hårt jag kan..

BMW 120i M (2008)
S10
29 oktober 2007 · 36 Inlägg

Sitter inte staget mellan krängningshämmaren & fjäderbenet helt fastskruvat så "slår" det om den.

Runddraget torxspår är "standard" på sådanna stag, kapa lossdet & köp ett nytt.

// Jonas

pekka_ www.x40nordic.com
29 oktober 2007 · 59 Inlägg

S10 skrev:
Sitter inte staget mellan krängningshämmaren & fjäderbenet helt fastskruvat så "slår" det om den.

Runddraget torxspår är "standard" på sådanna stag, kapa lossdet & köp ett nytt.

// Jonas

Okej, tackar! smile

BMW 120i M (2008)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
29 oktober 2007 · 548 Inlägg

pekka_ skrev:
Nu när jag kör så smäller det från hjulupphägningen när jag kör på ojämn mark osv,
kan det vara fjäderbenet som inte sitter tillräckligt åt i motorrummet? Har funderat
på om det kan vara det. Har försökt skruva så hårt jag kan..

Kan även vara att fjädern inte sitter helt hundra! Hände på min V40 att det small när jag svängde och i hålor!Fick skruva bort allt och sätta fast fjädern igen så funkade det! Vet faktiskt inte vad det var men allt satt som berget förutom att det small till när jag svängde! Det var kompisen som sade att det lät som fjädern inte riktigt följde med i koppen och sedan när det frestade ordentligt så hoppade den till!

-Mike-
BMW 320i (2003)
pekka_ www.x40nordic.com
29 oktober 2007 · 59 Inlägg

MikeAero skrev:

pekka_ skrev:
Nu när jag kör så smäller det från hjulupphägningen när jag kör på ojämn mark osv,
kan det vara fjäderbenet som inte sitter tillräckligt åt i motorrummet? Har funderat
på om det kan vara det. Har försökt skruva så hårt jag kan..

Kan även vara att fjädern inte sitter helt hundra! Hände på min V40 att det small när jag svängde och i hålor!Fick skruva bort allt och sätta fast fjädern igen så funkade det! Vet faktiskt inte vad det var men allt satt som berget förutom att det small till när jag svängde! Det var kompisen som sade att det lät som fjädern inte riktigt följde med i koppen och sedan när det frestade ordentligt så hoppade den till!

Okej! Ska iallafall köpa nya stag imorgon så jag kan fullfölja sänkningen, och då märker jag om det kan vara det eftersom jag byter ut fjädrarna. Om det inte hjälper så borde det bara kunna vara att fjäderbenet helt enkelt inte sitter tillräckligt hårt i "hjulhuset".
Men tack för svaren!

BMW 120i M (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang