omtypning saab 900i-900t16

ZEDSAN
23 juli 2005 · 29 Inlägg

jo har forskat lite men hittar inget om vad som gäller vid motorbyte, har allt som krävs dvs har en 900 t16 fast med fel kaross som jag gärna vill lägga i min 900i 2d cupen -88 ,kan någon svara seriöst på detta vore jag tacksam.

Mvh  Rickard

kIM0h
23 juli 2005 · 126 Inlägg

Kolla upp det på www.bilprovningen.se ör www.vv.se där finns det säkert något

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
Switch
23 juli 2005 · 95 Inlägg

Oftast kan man säga att det är bortkastad tid/pengar på ett motorbyte på en sugis.

Sälj bilen Du har och köp en Turbo på en gång.

ZEDSAN
23 juli 2005 · 29 Inlägg

Fick ju inget direkt svar på min fråga , jag har ju en komplett saab 900 t16 -87 som fungerar utmärkt men det är fel kaross på den , jag har även en 2d cupe -88 900i , min tanke är att lägga i motor + kabelstock i cupe karossen och sedan typa om den till en 88b . är detta möjligt eller inte. har kollat på bilprovningen men det stog inget om typning av fordon.

Mvh  Rickard

TT-Avant
24 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Ja det ska nog inte vaara några problem..skaffar du allt papper (vet ej vilka xakt) så fixar det sig.penga mässigt rör det sig om ca: 3000 om jag inte minns helt galet? (va några årsedan jag va påväg att göra det)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ZEDSAN
24 juli 2005 · 29 Inlägg

Tackar för ditt svar  Tiaz,  skickade ett mail till en som kallar sig för v8 wilson i Malmö som har kunskap om detta med bygga (SFRO) amatör bygge

Mvh  Rickard

Pris: för en besiktning var 3700 kr

Cliffjumper
15 januari 2006 · 37 Inlägg

Du är medveten om att -88b har Katalysator ?

Minge1 Saab freak
15 januari 2006 · 12 Inlägg

står lite mer info i den här tråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Saab 99 t16 "Sommarbilen" (1984)
Saab 900 s cab "Finbilen" (1992)
Saab 9-3 2,0t "Vinterpulkan" (2008)
stromqvist
16 januari 2006 · 88 Inlägg

men vadå du behöver kanske inte typa om den. vi la i en b230et i en 740 gl o fick "bra att veta att de va fel motor i" o de här me katalysator så måste du inte ha de om bilen e äldre än -89.

Sharky
16 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Att man kan lyckas med det bara för att besiktningsmannen är blind eller allmänt slö är inte samma sak som att det är legalt eller att man inte åker på tvärstopp nästa besiktning.

Att kolla med SFRO är den rätta vägen fast man skall veta att bara motorbyte inte klassas som
ombyggt fordon.

Katalystor måste du ha om bilen var försedd med det från fabrik även om den är äldre än 89. Men det behöver inte funka.....

/Göran


stromqvist skrev:
men vadå du behöver kanske inte typa om den. vi la i en b230et i en 740 gl o fick "bra att veta att de va fel motor i" o de här me katalysator så måste du inte ha de om bilen e äldre än -89.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang