Tonade rutor!

Hyttingen
4 november 2007 · 92 Inlägg

Det Här stod på vägverkets hemsida angående tonade tutor! Men hur ska man tolka detta? Alla pratar ju och säger att man inte får ha tonade sidorutor fram! Men jag kan inte tolka det här på annat sätt än att det är helt ok!! Så länge man inte har mörkare toning än 30%! Eller hur tolkar ni detta??!!


Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.


Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut
|
Upp
|

Tuta Å Kör!!
Thony_mannen
4 november 2007 · 263 Inlägg

Man får INTE ha nån solfilm på framsidorutorna eller framrutan! Så är lagen!

Volvo-Real-Power!
Intoxicated
4 november 2007 · 100 Inlägg

Thony_mannen skrev:
Man får INTE ha nån solfilm på framsidorutorna eller framrutan! Så är lagen!

Men om man tolkar inlägget före ditt så får man ju tona 25 och 30% (om det där är draget ur lagboken....)

Hyttingen
4 november 2007 · 92 Inlägg

Det Här står klart och tydligt på vägverkets
här är adressen!
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Tuta Å Kör!!
Stefan Varberg Supraman
4 november 2007 · 2 300 Inlägg

Hyttingen skrev:
Det Här står klart och tydligt på vägverkets
här är adressen!
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Jo det är tillåtet det som menas är att man får inte motera på typ spegelfilm osv.
Vanlig röktonad film är inga problem med.

Probelmen med att tona framrutor är att på dom flesta moderna bilar så är det redan en inbygd tonong som gör att även om man lägger på en film som är så ljus som möjligt så kommer det inte att godkännas för att ljusgenomsläppet har blivit för litet.

ett sätt att komma runt detta är att även tona framrutan.
oftast så ser dom inte att det ligger någon toning på då dom inte ser någon skillnad.
dock får man inte lägga på för mörk för då är det kört samt att det måste göras perfekt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Squadron
4 november 2007 · 1 833 Inlägg

Frågan är ju då, hur mycket ljusgenomsläpp har dina rutor UTAN film? Sen kan du ju utgå där ifrån.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
MilleN
4 november 2007 · 9 108 Inlägg

Frågan har diskuterats om och om igen, använd sökfunktionen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang