Tjänstevikt! Hur stor roll spelar det vad bilen väger?

Eisenhut
6 november 2007 · 1 827 Inlägg

Mortalis skrev:
Hur hade du tänkt ta en kurva med 250hk å framhjulsdrift är min fråga...finns ju en anledning till varför Golfs R32 250hk har awd, liksom volvos R modeller och snart SAABs toppmodeller, liksom Mazda 6 MPS mm...200hk brukar man väl säga är de man ska ha på en FWD bil innan de bara blir useless

Därför polaren körde 1.22.8X i Superstage med en FWD Civic på 230hk?

Just det, det går ju inte att svänga med dom.

Senast redigerat av Eisenhut (6 november 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Jevlaranamma
6 november 2007 · 172 Inlägg

Hardjim skrev:
Om jag hade vatt du så hade jag inte tvekat en sekund för att ta lån och köpa drömbilen.
Annars hade jag valt Volvon. Okej om den är lite tyngre med varje kilo är ett kilo krocksäkerhet.

Och nej, FWD bilar med 400hk funkar ej finfint. Deras största dilemma är hur dem ska får ner all sin kraft i backen.
En kul grej vad det gäller att vikten är viktig är att min ena brossa som har en BMW 740 på 286 hk kan inte köra om min andra bror i hans Golf 4a med Vr6 motor på 200hk.
Fast där skiljer 800kg. smile

Tjenare.

Varför skulle du inte tveka på att ta lån? Känns ganska träligt att behöva betala massa pengar i flera år för att bli kvitt det och bilen är säkert inte så billig att försäkra häller sad

Fast jag har ändå funderat på att ta lån och köpa mig min drömbil direkt Golf R32 den gamla modellen självklart smile

Jo jag vet att de är svårt att få ner all kraft i marken med FWD, men 400hk är ganska mycket, hade mer tänkt mig max max 300hk smile

Så vikt spelar ändå väldigt stor roll trotts allt? big_smile

Jimm
6 november 2007 · 1 661 Inlägg

Jevlaranamma skrev:

Hardjim skrev:
Om jag hade vatt du så hade jag inte tvekat en sekund för att ta lån och köpa drömbilen.
Annars hade jag valt Volvon. Okej om den är lite tyngre med varje kilo är ett kilo krocksäkerhet.

Och nej, FWD bilar med 400hk funkar ej finfint. Deras största dilemma är hur dem ska får ner all sin kraft i backen.
En kul grej vad det gäller att vikten är viktig är att min ena brossa som har en BMW 740 på 286 hk kan inte köra om min andra bror i hans Golf 4a med Vr6 motor på 200hk.
Fast där skiljer 800kg. smile

Tjenare.

Varför skulle du inte tveka på att ta lån? Känns ganska träligt att behöva betala massa pengar i flera år för att bli kvitt det och bilen är säkert inte så billig att försäkra häller sad

Fast jag har ändå funderat på att ta lån och köpa mig min drömbil direkt Golf R32 den gamla modellen självklart smile

Jo jag vet att de är svårt att få ner all kraft i marken med FWD, men 400hk är ganska mycket, hade mer tänkt mig max max 300hk smile

Så vikt spelar ändå väldigt stor roll trotts allt? big_smile

Jo därför att det är nu du lever! Köper du inte en helt ny bil så kan du ju sälja den sedan och betala tillbaks lånet ifall du tröttnar på att betala det. Alla är så rädda för lån, 70% av alla äldre människor har ju billån. Dessutom på sådana bilar som är värda en tredjedel efter 3-4år. Köper man lite äldre och med stor motor så sjunker värdet mkt långsammare.
Försäkringar är ett gissel, men smakar det så kostar det. smile
Men den bästa reglern är alltid: Har du inte råd så låt bli!
Jo, med en 300hk FWD så för du räkna med att det spinner i låga hastigheter och du får göra ganska lungna starter om du vill ha kvar däcken.
Men har du väl fått upp fart så är skillnaden marginell om du inte ska köra bana.

Jag klart att vikt spelar roll, det finns väldigt mkt som spelar roll.  Vissa tunga bilar är slöa men det är olika från bil till bil. 100kg hit eller dit är väl knappt märkbart, det är viktigare hur bilen är byggd.
ex: Nya Celican och Corollan går båda att få med 1.8liter 192 hästar motor.(samma)
Celican är större och tyngre, men spöar ändå Corollan både i acc och toppfart och när det svänger. Varför? Den är byggd för det.

Jevlaranamma
6 november 2007 · 172 Inlägg

Tjenare.

Det är helt sant som du säger, det är nu man lever och nu man ska passa på big_smile
Jo det är sant, sälja går ju alltid och Golf R32 står sig fortfarande, priset sjunker inte så mycket som på en del andra bilar. Jo jag är ganska skraj med lån, men fan man ska väl inte behöva lida halv livet för att spara upp pengar kontakt och sedan köpa sin dröm bil när man är 40+, inte så jätte kul.

Självklart, smakar det så kostar det, stämmer med verkligen all wink
Jo det lär ju spinna en hel del, vilket inte är så otroligt roligt. Nu hänger jag med bättre vad du menar.

Ofan det visste ja faktiskt inte, men självklart är de som du säger, alla bilar är byggda för olika saker osv, hoppas du fattar vad jag menar.

Jag har aldrig kört en 4wd bil, alla som gjort de säger att det är underbart och att om man testat det en gång så vill man aldrig byta tillbak. Har en kompis som antagligen ska köpa sig en VR6 till sommaren, fast han vet inte om han ska ha FWD eller SYNCRO, vad tror du är de ultimata. Ska ge han lite tips från folk på gorg tonguetongue

Hardjim skrev:
Jo därför att det är nu du lever! Köper du inte en helt ny bil så kan du ju sälja den sedan och betala tillbaks lånet ifall du tröttnar på att betala det. Alla är så rädda för lån, 70% av alla äldre människor har ju billån. Dessutom på sådana bilar som är värda en tredjedel efter 3-4år. Köper man lite äldre och med stor motor så sjunker värdet mkt långsammare.
Försäkringar är ett gissel, men smakar det så kostar det. smile
Men den bästa reglern är alltid: Har du inte råd så låt bli!
Jo, med en 300hk FWD så för du räkna med att det spinner i låga hastigheter och du får göra ganska lungna starter om du vill ha kvar däcken.
Men har du väl fått upp fart så är skillnaden marginell om du inte ska köra bana.

Jag klart att vikt spelar roll, det finns väldigt mkt som spelar roll.  Vissa tunga bilar är slöa men det är olika från bil till bil. 100kg hit eller dit är väl knappt märkbart, det är viktigare hur bilen är byggd.
ex: Nya Celican och Corollan går båda att få med 1.8liter 192 hästar motor.(samma)
Celican är större och tyngre, men spöar ändå Corollan både i acc och toppfart och när det svänger. Varför? Den är byggd för det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang