Hur fungerar decibel skalan??

FreddeLi Studerande maskiningenjör
14 januari 2006 · 1 903 Inlägg

hej!

Är det nån som vet hur decibel skalan fungerar?? jag har hört att för varannan decibel så ökar ljudvolymen till det dubbla. stämmer det verkligen det låter lite osannolikt??

tacksam för svar......

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Jag måste säga att jag har ingen aning tongue
Men det låter lite osannolikt att det skulle öka med dubbla neutral
Men jag vet inte som sagt big_smile
Men det var en bra fråga smile
Hoppas att någon mera kunning svarar smile

Pälle
14 januari 2006 · 121 Inlägg

Saxat från susning: "Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten."
http://susning.nu/Decibel

/Pelle

Drönirettab
14 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tror att det är så här:
Om ljudet höjs med 10dB upplever örat det som dubbelt så hög volym. Men sedan kommer det in andra komplicerade saker också, örat är olika känsligt för olika frekvenser.

När det gäller ljud vs effekt så måste effekten ökas med det dubbla för att få 3dB högre ljud.
Ett exempel: Om man matar en högtalare med 50W och den spelar 100dB så måste effekten ökas till 100W för att höja ljudet till 103dB, 200W för att få 106dB  osv.

JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Drönirettab skrev:
När det gäller ljud vs effekt så måste effekten ökas med det dubbla för att få 3dB högre ljud.
Ett exempel: Om man matar en högtalare med 50W och den spelar 100dB så måste effekten ökas till 100W för att höja ljudet till 103dB, 200W för att få 106dB  osv.

Det har du rätt i smile Det där kommer jag ihåg från fysiken i skolan ;D

FreddeLi Studerande maskiningenjör
14 januari 2006 · 1 903 Inlägg

tack tack nu tror jag att jag fattar.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
eftifo
14 januari 2006 · 126 Inlägg

drönirettad har rätt, från fysikboken i skolan om ackustik står det att:

ex. du lyssnar på stereon, volymen står på 80 db, om du vrider upp till 90 db, så uppfattar örat det som dubbelt så mycket.

Yariemi
14 januari 2006 · 103 Inlägg

Precis det är därför det är svårt att komma i högre db nivåer på tävlingsammanhang...
En hemmapulare kan komma upp till 145db utan avancerade installationer, medans proffs team kanske kommer upp i 165db med grejjor i världsklass.

Då skiljer det "bara" 20db

Senast redigerat av Yariemi (14 januari 2006)

CoSmoZ 2lateuloose
15 januari 2006 · 543 Inlägg

dB är en vetenskap!! men det stämmer 3dB+ är en fördubbling av effekten!
sen beror det på om man mäter med skit dB mätare el. dom som dB Dragracing har!

när man började mäta dB på "crank it up" kördes det med coustic mätare & dom stämde sällan el. aldrig! det kunde skilja på banor pga av kablarna & höjden över havet spelade också in!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
timpan_87
16 januari 2006 · 781 Inlägg

men hur mäts db ljudet då?? om ja får låna tråden lite. liksom

vad för mätare kan man lita på? liksom om man har en mob me db mätare i är det ju ingen som helst konst att komma över 140 db.. så ja har inte fattat de här rikigt:P

CoSmoZ 2lateuloose
16 januari 2006 · 543 Inlägg

ska du ha en bra mätare som e väldigt exakt & billig så säljer Soundpressure en mätare som en smart finsk man konstruerat!.. det är en mick & en voltmätare sen så får man med ett papper som man läser av scoren på!.. enkelt & exakt!

Många som tävlar har denna istället för den dyrare varianten! & dom säger att den visar väldigt exakt -+ 0.1 db tror jag det var

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Vogge
16 januari 2006 · 494 Inlägg

jag hittade en db mätare på claseolssons för 695 kr tror ja de var lät som ett helt okej pris
vet inte om den är någe vidare det är nog den billigaste jag sett hittills!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
matte182
16 januari 2006 · 4 Inlägg

mätaren på claseolsson lär inte mäta rätt...kanske på låg volym...
Det finns någon mätare i usa som ska mätta exakt, men den går på 1 miljon eller något liknande.

Micometern (osäker på stavningen) som Soundpressure säljer, mäter i milivolt. Sen har man en tabel vid sidan av som man läser av, men den kan du inte mäta med om du t.ex. spelar musik, då du inte vet i vilken hz du spelar. (Du behöver veta hz när du ska läsa av tabelen)

Sen är väl 3db dubbelt så högt och inte 10db. Vilket jag tycker låter mest logist som någon vara inne på, att man behöver dubbel effekt för att höja 3 db.

Sen är det ju inte säkert att man höjer 3 db bara för att man dubblar effekten, är ganska många faktorer som spelar in i db drag smile.

Sharky
16 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Äh hum.....

Decibelskalan är bara för att med hjälp av logaritmer kunna hantera stora talområden. Så 3dB är, och kommer ALLTID att vara att den akustiska effekten är fördubblad. Db drag eller whatever.

(Notera nu att jag inte skrev den elektriska effekten tillförd till högtalaren utan den akustiska effekten. Pga bl a kompression så har man inte ett 1-till-1 förhållande mellan elektrisk och akustisk effekt när man spelar högt)

Sedan kan man ju blanda bort sig genom att börja med s.k vägda skalor men vi hoppar det.

Ca 10dB är det som örat, pyskoakustiskt, tycker låter dubbelt så högt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Yariemi
17 januari 2006 · 103 Inlägg

Sharky skrev:
Äh hum.....

Decibelskalan är bara för att med hjälp av logaritmer kunna hantera stora talområden. Så 3dB är, och kommer ALLTID att vara att den akustiska effekten är fördubblad. Db drag eller whatever.

(Notera nu att jag inte skrev den elektriska effekten tillförd till högtalaren utan den akustiska effekten. Pga bl a kompression så har man inte ett 1-till-1 förhållande mellan elektrisk och akustisk effekt när man spelar högt)

Sedan kan man ju blanda bort sig genom att börja med s.k vägda skalor men vi hoppar det.

Ca 10dB är det som örat, pyskoakustiskt, tycker låter dubbelt så högt.

/Göran

Har hört från många att 3db skall låta som dubbelt så mycket för örat... Är du säker på din teori?

Drönirettab
17 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Nu kan jag inte namnge någon speciell bok där det står men det är faktiskt så att örat uppfattar 10dB höjning av ljudet som dubbelt så högt.

En del tror nog att om man höjer effekten till det dubbla så måste det låta dubbelt så högt, men det är inte rätt. Det brukar bli ungefär 3dB högre ljud men örat uppfattar det inte som dubbelt så högt.

eftifo
17 januari 2006 · 126 Inlägg

jag har tagit att det är 10 db från min fysikbok i skolan som heter LPO Fysik eller liknande. sen om det är rätt eller inte...

Sharky
17 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Jepp. Bombsäker.

Fast 10dB är ett enkelt närmevärde man tar till för att beskriva ungefär den höjning som krävs för att den psykoakustiska uppfattningen skall motsvara "dubbelt så högt".

Det ligger egentligen närmare 8dB och är beroende både på frekvens och ljudnivå samt skiljer från person till person. Men dom tester som gjorts visar att nånstans mellan 8 - 10dB ligger nära ett godtagbart närmevärde.

Se tex:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb … /loud.html

Där du bl a hittar "A general "rule of thumb" for loudness is that the power must be increased by about a factor of ten to sound twice as loud", och en tiofaldig ökning av effekten (den akustiska) motsvarar 10dB höjning.

Mvh
Göran



Yariemi skrev:

Sharky skrev:
Äh hum.....

Decibelskalan är bara för att med hjälp av logaritmer kunna hantera stora talområden. Så 3dB är, och kommer ALLTID att vara att den akustiska effekten är fördubblad. Db drag eller whatever.

(Notera nu att jag inte skrev den elektriska effekten tillförd till högtalaren utan den akustiska effekten. Pga bl a kompression så har man inte ett 1-till-1 förhållande mellan elektrisk och akustisk effekt när man spelar högt)

Sedan kan man ju blanda bort sig genom att börja med s.k vägda skalor men vi hoppar det.

Ca 10dB är det som örat, pyskoakustiskt, tycker låter dubbelt så högt.

/Göran

Har hört från många att 3db skall låta som dubbelt så mycket för örat... Är du säker på din teori?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
CoSmoZ 2lateuloose
18 januari 2006 · 543 Inlägg

Yariemi skrev:
Äh hum.....
Har hört från många att 3db skall låta som dubbelt så mycket för örat... Är du säker på din teori?

haha absolut inte.. men man hör skillnad!..  tänk dej själv att du sitter i en 140dB bil.. det är ingen overklig siffra men skadligt för örat! & han höjer 3dB då skulle alltså örat tro att det var 280dB alltså  haha så ingen chans att det du hört stämmer!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
ludde__mannen draminbil.nu
18 januari 2006 · 1 382 Inlägg

CoSmoZ skrev:

Yariemi skrev:
Äh hum.....
Har hört från många att 3db skall låta som dubbelt så mycket för örat... Är du säker på din teori?

haha absolut inte.. men man hör skillnad!..  tänk dej själv att du sitter i en 140dB bil.. det är ingen overklig siffra men skadligt för örat! & han höjer 3dB då skulle alltså örat tro att det var 280dB alltså  haha så ingen chans att det du hört stämmer!

Fast han säger ju inte det.. det som krävs är ju 10 dB så det blir ju inte så ändå..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang