"Klonk" i kopplingen.

Lunkan89 Lunkan (wescrape)
11 november 2007 · 207 Inlägg

Hej. Har en calibra 92. helt orginal. och vxl lådan har börjat bete sig underligt.
När man ska växla och trycker ner kopplingen ungefär 1/3:del så släpper kopplingen och det låter "KLONK" det låter inte lite heller. Sen trycker man ner kopplingen helt och växlar, släpper upp och då låter det ingenting. Sen nästa gång man ska växla så klonkar det till igen.

Någon som vet vad jag kan göra?

Stance is romance
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
Markus_MR2
13 november 2007 · 761 Inlägg

Svårt att säga när man inte hör det, men det finns ganska få delar till kopplingen. Min gissning ligger på urtramplagret, eftersom det blir belastning på det när kopplingen trycks ner/är nertryckt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Lunkan89 Lunkan (wescrape)
13 november 2007 · 207 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Svårt att säga när man inte hör det, men det finns ganska få delar till kopplingen. Min gissning ligger på urtramplagret, eftersom det blir belastning på det när kopplingen trycks ner/är nertryckt.

okey, har du någon ide på hur jag kan kolla det? måste jag ta ner hela lådan då eller?
tack för svar:)

Stance is romance
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
Markus_MR2
13 november 2007 · 761 Inlägg

Lunkan89 skrev:

Markus_MR2 skrev:
Svårt att säga när man inte hör det, men det finns ganska få delar till kopplingen. Min gissning ligger på urtramplagret, eftersom det blir belastning på det när kopplingen trycks ner/är nertryckt.

okey, har du någon ide på hur jag kan kolla det? måste jag ta ner hela lådan då eller?
tack för svar:)

Lyssna noga efter missljus när kopplingen är helt nertryckt eller helt uppsläppt. Inga missljud får förekomma. Annars är det tyvärr den hårda vägen som gäller..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Lunkan89 Lunkan (wescrape)
13 november 2007 · 207 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Lunkan89 skrev:

Markus_MR2 skrev:
Svårt att säga när man inte hör det, men det finns ganska få delar till kopplingen. Min gissning ligger på urtramplagret, eftersom det blir belastning på det när kopplingen trycks ner/är nertryckt.

okey, har du någon ide på hur jag kan kolla det? måste jag ta ner hela lådan då eller?
tack för svar:)

Lyssna noga efter missljus när kopplingen är helt nertryckt eller helt uppsläppt. Inga missljud får förekomma. Annars är det tyvärr den hårda vägen som gäller..

okey, ska göra det imorgon. tack för svar:)

Stance is romance
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang