Koppla in slutsteg

megamangeboy
18 januari 2006 · 25 Inlägg

Hej. jag tänker köpa ett slutsteg av en polare men jag tänkte först provspela det för att kolla om det är okej.
Jag har alldrig kopplat in ett slutsteg innan så jag tänkte be om lite hjälp.
Jag tänker inte montera det i bil än på ett tag så jag ska koppla in direkt på batteriet för att testa.
Bakpå steget finns det 3 ingångar. Dom heter GND, Remote och B+. Som jag fattar det så ska GND gå till -polen på batteriet. B+ till + polen med en säkring på kabeln. Enligt en polare så ska man koppla en till kabel från B+ till remote med en brytare emellan, stämmer det?
Sen är det väll lågnivå på stereon till lågnivå på steget
steget är säkrat med en 30 A säkring,  hur många (A) bör säkringen på + kabeln vara på?

Tack på förhand Mvh Mange

GND   Remote    B+
( )        ( )         ( )

Pakke
19 januari 2006 · 2 Inlägg

Din polare har helt rätt. Remoten är bara påslagsströmmen till steget (från din huvudenhet).
Så koppla Remote och B+ till plus-polen på ditt batteri, och GND till jord (minuspolen på batteriet).

Drönirettab
19 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Om du bara ska testa att steget fungerar och bara tillfälligt koppla in det så räcker det med tex 2,5mm2 kabel på både plus och jord.

Någon säkring behöver du egentligen inte på pluskabeln om du sätter fast kabeln ordentligt och ser till att den inte kan komma åt jord på något sätt men om du vill vara säker så kan du ta en 10A säkring, då hinner det inte bli så hög ström om det skulle råka bli kortis.

Var väldigt försiktig bara så att det inte blir kortis någonstans, det kan ju ganska lätt bli det när man gör en provisorisk inkoppling.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang