hitta repsats huvudbromcylinder

enpatte
20 november 2007 · 498 Inlägg

Vart kan jag hitta en repsats till huvudbromscylindern till Audin?
Den är på 25,4mm och av märket lucas.
Hittar bara nya och utbytes ingen repsats.
Lider av sjunkande pedal om man pressar hårt på bromsen när bilen är igång, abs går gärna in även fast den inte behövs + att jag inte har just någon bromsverkan på vb.
Oken bak är renoverade och all bromsvätska är bytt o avluftad, så jag antar att det måste vara huvudbromscylindern som är sleten.

spj MED[liten]LEM
21 november 2007 · 226 Inlägg

Mekonomen har ganska bra sortiment på repsatser.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
enpatte
21 november 2007 · 498 Inlägg

Hittade bara ytbytes på mekonomen om man slog på bilnumret.
Utbytes 1710kr på mekonomen.
En ny går på 4000 sad .

Senast redigerat av enpatte (21 november 2007)

enpatte
21 november 2007 · 498 Inlägg

En bekant tipsade även om att jag skulle kolla lastavkänningsventilen om det sitter en sådan på bilen(osäker)

spj MED[liten]LEM
21 november 2007 · 226 Inlägg

Hade exakt likadant på min gamla saab, troode att det var huvudbromscylindern, men hittade felet idag, det var ett litet läckage vid bromsrörsförskruvningen till hjulcylindern, så när man bromsade så tog den bromsen nästan ingenting, och lite vätska trycktes ut varje gång man bromsade, värt att kolla om du har haft loss oken. Bara att be nån bromsa och själv vara under bilen och kolla vid alla kopplingar, speciellt den som har dålig bromsverkan.
Lastavkänningsventilen brukar oftast vara lätt ätt fixa, bara att smörja upp den ordentligt. men den borde isåfall göra så att det blir ojämn bromskraftsfördelning mellan fram och bak, inte bara på ett hjul.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
enpatte
21 november 2007 · 498 Inlägg

Har kört såhär i en månad utan att tappa bromsvätska, så jag tror inte att det läker?
Bromskraftsfördelaren har två ventiler som hävarmen påverkar en till varje bakhjul , fick jag förklarat för mig idag?

spj MED[liten]LEM
22 november 2007 · 226 Inlägg

Ja, då kan det vara den som spökar, prova smörja och motionera igång den så kan det bli bra.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
enpatte
22 november 2007 · 498 Inlägg

Det verkar som om huvudcylindern är ok ändå hittade en beskrivning på nordicaudi hur bromsarna beter sig vid trasig tryckackumulator(bomben), det stämmer så jävla bra:

# Pedalen sjunker pulserande till botten då motorn går på tomgång.
# Pedalen blir snabbt helt stum om man trampar på den med motorn avstängd.
# Med avstängd motor skall du kunna pumpa på bromsen ca 10-20 gånger innan pedalen blir stum. Din bomb är i detta fall fullt fungerande.
Blir pedalen stum efter bara 1-3 pump är bomben defekt eller tom. Blir pedalen stum efter 3-8 pump är det lågt tryck kvar i bomben men den fungerar fortfarande.
# Du har en blinkande varningslampa ( ! ) som indikerar fel på bromssystemet när du bromsar. Tar du bort ett av flatstiften till tryckgivaren på bromsförstärkaren (sitter mellan torpedväggen och huvudcylindern) så skall varningslampan slockna. Om inte, så är nått annat på bromssystemet felaktigt.

Men detta har ju tyvärr inte med bristen på broms vb, där är det antingen lastavkänningsventilen(det finns inte på bilen) eller oket som spökar. sad

Senast redigerat av enpatte (26 november 2007)

spj MED[liten]LEM
22 november 2007 · 226 Inlägg

Kan kanske finnas kvar luft i det oket som inte tar så bra?

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang