byta topplock på saab 9000

joel91
8 november 2007 · 124 Inlägg

tjena!
jag undrar om det är svårt att byta topplock på en saab 9000 cc -89a?
Måste man lämna in det till någon som kan eller kan man göra det själv??
Det är en 16ventilare om någon undrar.

MVH

hm37
9 november 2007 · 15 Inlägg

det är fullt möjligt skaffa en bok sen har du några timmar/dagar räddade

Mokko
9 november 2007 · 286 Inlägg

När man nollar motorn så ställer man den i nollläge, alltså ska 1 och 4 kolv stå helt i topp, man får kolla märkningarna på kammarna och i överfallen längst åt vänster till kammarna och ställa så att dom markeringarna står rakt imot varandra och sen skruva bort kamdreven.

Vad man måste riva, hmm, det är ju itne direkt lite i alla fall, ska försöka skriva allt.

1. Bort med ventilkåpan
2. Nolla motorn
3. Ta bort kamdreven
4. Plocka bort elen till spridarna, tomgångsmotorn,  två jordpunkter imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, vattentemp.
5. Ta bort tryckröret till spjällhuset
6. ta bort vattenslangarna till kupén på toppen
7. Ta bort kylaren för säkerhets skull, sitter skruvad högst upp i mitten och så i slangarna
8. Ta bort tryckröret till turbon
9. Ta bort oljeledningen in till turbon
10. Ta bort vattenledningen till turbon som går till vattenpumpen
11. Ta bort generatorremmen
12. Lossa remspännaren som sitter i två bultar mot toppen
13. Ta bort dom två bultarna som sitter i trankåpan upp i toppen
14. Lossa generatorn och lägg den bakom motorn, lämna kvar kablarna.
15. Ta bort motorfästet som sitter i toppen tillsamman med generatorfästet.
16. Ta bort den lilla bulten in i kamkedje spännaren tillsammans med fjädern och plastsaken, ta sen bort hela spännaren (är 27mm storlek på den)
17. Ta bort AC pumpen om du har en sådan och häng den åt sidan utan att lossa slangarna in i den.
18. Lossa alla topplocksbultar
19.lyft av toppen, lyft den gärna i insuget så att du får lite vinkel på den, annars riskerar du att knäcka ena kedjesläpan till kamkedjan.

Just ja, du ska tappa ut den på vatten också, sitter en plugg i botten på kylaren på vänster sida sett framifrån.

Tror det ska vara allt, du måste inte ta sakerna i den ordningen jag skrev, ta i den ordningen du själv känner för bara smile



Tog den beskrivningen av mig själv som jag har lagt upp förut med.
Föresten så finns 9000 bara med 16v wink

EDIT: Kom på att det kanske inte är en turbo du har eftersom det inte framgår i texten. Men det går utmärkt att använda min lista ändå, bara skippa alla punkter som hör till turbon och dess komponenter.
Är riktigt lätt att skicka av toppen från en sugis enligt mig smile

Senast redigerat av Mokko (9 november 2007)

Domkraft
25 november 2007 · 61 Inlägg

Tjenare lägger till en fråga här. när jag ska ta bort kedjan. hur ska jag få den på samma plats igen sen? stripa fast kamkedjan med kugghjulen till kamaxlarna? lr vad är lättast? Mvh Timmie

hm37
26 november 2007 · 15 Inlägg

strappa ihop denstrax ovanför kedjeledaren som är närmast avgassidan för att den inte ska glida ner och hindra den andra kedjeföraren som på verkas av sträckaren den behöver kunna röras mot avgassidan när du trär av toppen,. när du sen monterar toppen sätter du kedjan på avgasdrevet först så att du får allt slack på insugsidan därefter på med insugsdrevettillsammans med kedjan och inget slack mellan dreven. lycka till

jonTe
26 november 2007 · 5 710 Inlägg

Domkraft skrev:
Tjenare lägger till en fråga här. när jag ska ta bort kedjan. hur ska jag få den på samma plats igen sen? stripa fast kamkedjan med kugghjulen till kamaxlarna? lr vad är lättast? Mvh Timmie

Den behöver inte sitta på exakt samma ställe bara den sitter rätt.....alltså....bara vevaxeln står på noll och kamaxlarna likaså och kedjan monteras precis som hm37 skrev så kan det inte bli fel.
Att bunta ihop kedjan med dreven för att få den exakt på samma ställe blir bara bökigt när du skall trixa igenom drev/kedja paketet genom toppen.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang