740. startmotorn går men bilen startar inte...

sirmiky
2 december 2007 · 68 Inlägg

kolla om start motorn slår till riktigt

volvo 745 tic =)
jao_joo
2 december 2007 · 244 Inlägg

sirmiky skrev:
kolla om start motorn slår till riktigt

Om den slår till? Den tuggar på med bra fart! Med gnista som följd så kamremmen borde också vara hel...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 december 2007 · 716 Inlägg

Stiften är ca 4-5000 mil gamla (men om han fortfarande får gnista om än dålig borde väl bilen åtminstone hosta till någon gång?)


Stiften kan väl vara sönder även om dom får gnista eller?. pillade nämnligen med en polares moppe en gång, och den ville inte starta, men det var gnissta på stiftet åså, höll på som fan, men sen till slut bytte jag stift ändå, och då hoppade den igång direkt,
Prova bara att byta dom, dom har ju gått en bit:) är väl ändå dax:)

jao_joo
3 december 2007 · 244 Inlägg

Rooth07 skrev:
Stiften är ca 4-5000 mil gamla (men om han fortfarande får gnista om än dålig borde väl bilen åtminstone hosta till någon gång?)


Stiften kan väl vara sönder även om dom får gnista eller?. pillade nämnligen med en polares moppe en gång, och den ville inte starta, men det var gnissta på stiftet åså, höll på som fan, men sen till slut bytte jag stift ändå, och då hoppade den igång direkt,
Prova bara att byta dom, dom har ju gått en bit:) är väl ändå dax:)

Hmm... men känns fortfarande skumt att alla ger sig på en och samma gång?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Frep
3 december 2007 ·

Låter som en svår nöt att knäcka. Men startgas borde väl avslöja en hel del? Spraya in startgas i insuget, om du ändå inte får igång bilen borde den vanligaste orsaken vara för lite bensin. Tänder den tillräckligt på alla cylindrar?

Rooth07 Lindahls Gräv AB
4 december 2007 · 716 Inlägg

jao_joo skrev:

Rooth07 skrev:
Stiften är ca 4-5000 mil gamla (men om han fortfarande får gnista om än dålig borde väl bilen åtminstone hosta till någon gång?)


Stiften kan väl vara sönder även om dom får gnista eller?. pillade nämnligen med en polares moppe en gång, och den ville inte starta, men det var gnissta på stiftet åså, höll på som fan, men sen till slut bytte jag stift ändå, och då hoppade den igång direkt,
Prova bara att byta dom, dom har ju gått en bit:) är väl ändå dax:)

Hmm... men känns fortfarande skumt att alla ger sig på en och samma gång?

Bara att tefta:P är ju värt ett försöktongue

jao_joo
6 december 2007 · 244 Inlägg

Frep skrev:
Låter som en svår nöt att knäcka. Men startgas borde väl avslöja en hel del? Spraya in startgas i insuget, om du ändå inte får igång bilen borde den vanligaste orsaken vara för lite bensin. Tänder den tillräckligt på alla cylindrar?

Kört startgas i insuget, han suger in men startar inte ändå.

Aja nu är den inne på verkstad så jag får väl uppdatera er när den är tillbaka...

Tack för alla tips och råd!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Trozzo Oekonomisk, ja visst
6 december 2007 · 966 Inlägg

Låter precis som min merca, den vägrade att start, fick gnista, bensin och allt, lät den stå inomhus och sen starta den, kom hem med bilen stog över natten, och sen starta den inte. Provade att byta allt, tändmodul, databox, div sensorer, sen så bytte jag tänd stift och då starta den och nu går den hela tiden, och det är tändstift som inte hade gått långt alls (NGK). Så prova att byta tändstift även om du får gnista så är det inte säkert att den startar för det.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
sirmiky
6 december 2007 · 68 Inlägg

jao_joo skrev:

sirmiky skrev:
kolla om start motorn slår till riktigt

Om den slår till? Den tuggar på med bra fart! Med gnista som följd så kamremmen borde också vara hel...

kollat att tändningen står rätt??

volvo 745 tic =)
jao_joo
9 december 2007 · 244 Inlägg

Sådär ja!

Verkstaden bytte motortempgivaren, tipsade mig även om att det kan vara dags att byta fördelarlocket.

Idag bytte jag fördelarlock, rotor och stift (blev t o m volvo original tongue)

Nu hoppas vi att denna saga har nått sitt slut för jag orkar inte med mer krångel tongue

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
ghostvette
9 december 2007 · 16 Inlägg

jag tror starkt på vevaxellägesgivaren, kostar 295:- hos mekonomen

Chevrolet Corvette Stingray "Ghostvette" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang