Hur Många Fart Kameror Aktiverade Samtidigt?

STriiiker
18 december 2007 · 609 Inlägg

detta ständiga tjatande om kameror... Själv tycker jag att man borde satsa på fler poliskontroller, då en kamera inte stoppar ett fyllo t.ex. Men neee.. vi sätter upp lite fotoapparater så drar vi in lite slantar till staten............. bla bla bla

alain www.bimmerpower.org
18 december 2007 · 3 995 Inlägg

Oxygen skrev:

peegee skrev:

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta system finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Skulle vara intressant med lite källor på det du skriver...

**************
En Fransk tidning och FR TV program som visade hur det är i olika länder som uppgraderar sig till den system med kameror.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
TooS Hjultomte
18 december 2007 · 1 500 Inlägg

muppet skrev:
detta ständiga tjatande om kameror... Själv tycker jag att man borde satsa på fler poliskontroller, då en kamera inte stoppar ett fyllo t.ex. Men neee.. vi sätter upp lite fotoapparater så drar vi in lite slantar till staten............. bla bla bla

Så sant så Muppet hade ju varit bra och fått ner fyllona på mark nivå. Mangla ner alla dom där kamerorna o gör lite fler disco bilar hade inte vatt fel.

Det värsta jag tänker på som farsan sa att fan det är ju vi som betalar det. sad Och då kom den smart iden upp att nä ska sluta betala. Jaha inte orkar man cykla och bor ute på landet gör man också.

Men men. Funderade på en rolig sak som i (tror jag) nån Mission Impossible Film att man sätter en bild fottat brevid kameran då på vägen o tejpar över linsen big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Hackespretsvin
18 december 2007 · 13 Inlägg

peegee skrev:

WannabeeGBG skrev:

peegee skrev:
Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna
kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte

Det har testats här i GBG. Hörde om en som körde i Lundby-tunneln, höll hastigheten och
kameran blinkade. Så han åkte tillbaka och provade. Samma igen. Några dagar senare
hade han fått en bot för att ha kört utan bälte. Detta var en kompis kompis.
Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag vet att det har testats.

Ja, det läste jag i någon tidning (kanske GP?) också att det skett, kanske inte var din kompis kompis då men det var ju säkert fler som råkade ut för det då, så det stämmer nog.

Det där är en modern skröna bara, den har ryktats om i flera år men det är alltid en kompis kompis.
Det ni istället kan ta i beräkningen är att det kommer att bli mer och mer utnyttjande av kameror och mobiltelefoner i trafiken. (Ja du kan i vissa länder faktiskt få böter för att din mobil klockats för nära olika sändare inom en viss tid.)
Nu hittar jag inte länken men det finns ett intressant arbete skrivet av någon som heter "Storebror i baksätet." Sök och du skall finna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang