Dumpventil och sportfilter till t5

phillinho
18 december 2007 · 11 Inlägg

Hejsan jag har köpt en dumpventil ( http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtId=DV-8 ) och ett sportfilter. Vad måste jag göra för att få ut bästa tänkbara effekt på detta? så det funkar så bra som möjligt? jag har en t5. tacksam för hjälp.cool

zajja
18 december 2007 · 645 Inlägg

Dumpen ska vara så nära gasspjället som möjligt och luftfiltret ska ha så kall luft som möjligt så försöka placera det en bit ifrån motorn och gör/köp avskärmning till det.

//Marcus Saari
phillinho
20 december 2007 · 11 Inlägg

tack för hjälpen. någon som vet några mer saker som man kan göra för att det ska låta goare och kanske lite mer effekt. har funderat på att chippa men en bekant sa att jag borde skaffa smidda kolvar då för dom som är orginal inte är gjorde för sånt.  R-spridare är kanske något man borde skaffa också?

John87 Stolt Volvoägare
20 december 2007 · 4 913 Inlägg

phillinho skrev:
tack för hjälpen. någon som vet några mer saker som man kan göra för att det ska låta goare och kanske lite mer effekt. har funderat på att chippa men en bekant sa att jag borde skaffa smidda kolvar då för dom som är orginal inte är gjorde för sånt.  R-spridare är kanske något man borde skaffa också?

Du kan lugnt sätta i ett steg1-chip med orginalmotorn om den är frisk och inte sönderkörd.

Det är när man ska passera 300hk som man börjar byta motordelar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Christian S
21 december 2007 · 4 816 Inlägg

phillinho skrev:
har funderat på att chippa men en bekant sa att jag borde skaffa smidda kolvar då för dom som är orginal inte är gjorde för sånt.  R-spridare är kanske något man borde skaffa också?

Kolvarna behöver du inte byta förren du börjar komma uppimot 500Hk.
Du behöver inte byta spridare heller då det inte ger någon effekt i sig för allting styrs av programvaran i chipet, spridarna byter du först när du byter till en större turbo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TurboKolle
21 december 2007 · 89 Inlägg

Christian S skrev:

phillinho skrev:
har funderat på att chippa men en bekant sa att jag borde skaffa smidda kolvar då för dom som är orginal inte är gjorde för sånt.  R-spridare är kanske något man borde skaffa också?

Kolvarna behöver du inte byta förren du börjar komma uppimot 500Hk.
Du behöver inte byta spridare heller då det inte ger någon effekt i sig för allting styrs av programvaran i chipet, spridarna byter du först när du byter till en större turbo.

Det finns risk att stakarna börjar ge sig när man börjar komma en bit över 300 pållar.
Grundregeln är vad jag hört att inte ladda över 1,2 med originalprylar.

\\ Mer laddtryck åt folket! //
Christian S
21 december 2007 · 4 816 Inlägg

TurboKolle skrev:

Christian S skrev:

phillinho skrev:
har funderat på att chippa men en bekant sa att jag borde skaffa smidda kolvar då för dom som är orginal inte är gjorde för sånt.  R-spridare är kanske något man borde skaffa också?

Kolvarna behöver du inte byta förren du börjar komma uppimot 500Hk.
Du behöver inte byta spridare heller då det inte ger någon effekt i sig för allting styrs av programvaran i chipet, spridarna byter du först när du byter till en större turbo.

Det finns risk att stakarna börjar ge sig när man börjar komma en bit över 300 pållar.
Grundregeln är vad jag hört att inte ladda över 1,2 med originalprylar.

precis, det är stakarna som är den svagaste delen i motorn och det är som sagt 1,2 man brukar säga att dom klarar, visst det finns dom som har kört med högre ladd än så utan att kröka dom men det finns även dom som har krökt dom med mindre ladd också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hamilton
21 december 2007 · 8 873 Inlägg

phillinho skrev:
Hejsan jag har köpt en dumpventil ( http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtId=DV-8 ) och ett sportfilter. Vad måste jag göra för att få ut bästa tänkbara effekt på detta? så det funkar så bra som möjligt? jag har en t5. tacksam för hjälp.cool

Efektökningen är 0 och ingenting med den där, möjligen har den en placeboefekt men det räknas ju inte  wink

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang