Basar in eller utåt vända på 740?

JesperGustafsson CNC operatör
24 december 2007 · 31 Inlägg

Tjenare.

Jag har hört mycket om just detta om basarna ska vara innåt vända eller utåt.
Mina basar sitter "uttåt" alltså mot dig om du öppnar bagaget.

Frågan lyder. Ska dom vara innåt eller utåt ?

Vad är skillnaden på de bägge två ?

Alla jag har frågat har jag fått olika svar ifrån. vore skoj ifall någon kom med en bra förklaring till åt vilket håll man har basarna vänta.

MVH


Ps. Ha en riktigt God Jul!


(alla eventuella stavfel,särskrivningar bjuder jag på )

Senast redigerat av JesperGustafsson (24 december 2007)

Volvo s70 2.5t "Sleepern" (1998)
Onee
24 december 2007 · 342 Inlägg

beror på om du vill ha bra ljud.

du får juh bäst ljud i cupen om du vänder basarna innåt. så har jag absolut bäst..
sen vill du ha ljudet ut genom skuffen så får du juh vända dom utåt. bagageluckan vibrerar bara. sämsta alternativet.


Tycker du skaa ha dom vända innåt då får du bäst ljud


Ha en riktig GOD JUL

vullen Mr White
24 december 2007 · 1 072 Inlägg

De där är ju helt å hållet hur du själv vill..en del säjer att de ska vara innåt å andra att dom ska utåt...På 240in ja hade så lät de klart bäst med dom vända bakåt..

Pröva dej fram.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
JesperGustafsson CNC operatör
24 december 2007 · 31 Inlägg

Robban 245 skrev:
De där är ju helt å hållet hur du själv vill..en del säjer att de ska vara innåt å andra att dom ska utåt...På 240in ja hade så lät de klart bäst med dom vända bakåt..

Pröva dej fram.

Men kan det inte vara att du kanske har Kombi ? så det vibrerar inte riktigt lika mycket. Mina som är in, då vibrerar bagageluckan mkt. men det spelar ändå Grymmt bra innuti bilen.

Volvo s70 2.5t "Sleepern" (1998)
vullen Mr White
24 december 2007 · 1 072 Inlägg

JesperGustafsson skrev:

Robban 245 skrev:
De där är ju helt å hållet hur du själv vill..en del säjer att de ska vara innåt å andra att dom ska utåt...På 240in ja hade så lät de klart bäst med dom vända bakåt..

Pröva dej fram.

Men kan det inte vara att du kanske har Kombi ? så det vibrerar inte riktigt lika mycket. Mina som är in, då vibrerar bagageluckan mkt. men det spelar ändå Grymmt bra innuti bilen.

Då hade ja 240..Nu har ja kombi=)

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Drönirettab
24 december 2007 · 21 761 Inlägg

Det man brukar få göra när basarna är vända mot ryggstödet är att dels ha skidluckan nere och dels sätta en ram runt hela baffeln. Sedan måste man täta ordentligt mellan ramen och ryggstödet så att inte ljudet kan sprida sig bakåt i bagaget.

Vad jag har förstått så blir det mest djupbas som hörs när basarna är vända mot bakluckan i en sedanbil (och en massa skrammel från bakluckan), dunket dämpas ganska mycket. Men det där har jag dock inte provat så mycket själv, andra som har testat mer med olika lådplaceringar får ge råd.

eriksson87
24 december 2007 · 590 Inlägg

jag kör med lådan spelandes framåt i min. satt porten genom luckan just nu.! blev bättre så än  att ha dom spelandes bakåt.. smile

k1mm0 tokfrans
24 december 2007 · 982 Inlägg

bygg med basarna frammåt.. tätt mot baksätet.. porten genom skidluckan.. då smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
_fillan_ med lem
25 december 2007 · 1 925 Inlägg

det är helt olika ,,,låda, basar , steg o allt har med saken att göra,,

som jag har berättat några gånger, när jag satte in en portad låda med dubbla JBL 12"er spelade vi frammåt först ( mot ryggstödet ) men dom bara slog igenom när man skruvade upp mycket,,,, provade vända på lådan, blev bättre på alla sätt o vis,,, mer bas, slog inte igenom o sånt..

så det är helt olika, det är bara att vänta på lådan o prova,,, svårare är det inte tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
busfabror www.ljudbyggaren.se
25 december 2007 · 504 Inlägg

Smaken e som baken, testa dig fram....God Fortsättning....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2007 · 13 791 Inlägg

är lådan rätt byggd kommer frammåt att låta bäst

bygg lådan som en vanlig låda sen gör du en ram som tätar mot ryggstödet och vipps så kommer det låta kanon

fungerade perfekt på min kussins frugas 854:A och den är dubbelt så tät mellan ryggstöd och kupe
vi byggde en ram som var ungefär 1dm tjock eller om det var 1.5dm minns inte exakt

annars är 740 totalt värdlös att bygga ljud i  men tror att en låda byggd på det sättet kan bringa lite okej basljud utan att hela bilen skakar och alla tjuvar i dess närhet hör på långt håll att det är baslåda
för det låter sällan bra med basarna bakåt men det låter så alla utanför hör skiten

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dub Mag Billjudsbyggare
25 december 2007 · 105 Inlägg

basar och portar upp mot hatthyllan , såga hål i hatthyllan för basar och portar , bygg en snygg ram och klä den med fronttyg , du får allt ljud rakt in i bilen ,

M.V.H Dub Mag
High_Octane
25 december 2007 · 105 Inlägg

Bygg en bandpass låda med portarna upp i hatthyllan då får du värkligen in allt ljud i bilen oavsett bilmodell och inge skrammel från bagageluckan  ha en god fortsättning.

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang