sladd till slutsteg?

Brett
30 december 2007 · 66 Inlägg

Nu har jag bestgämt mig för att slänga in 2 slutsteg i bilen. jag har ett 
http://www.blaupunkt.com/se/7607792117_main.asp  som jag har tänkt att driva mina 6,9or med.
och har beställt ett  http://nardik.se/billjud/magnat/slutsteg/tribal1.html för att driva min bas,
frågan är då som så, kan jag dra en strömkabel från batteriet å sen dela på dom på något vänster och om de går hur tjock bör den kabeln vara?
eller måste jag dra 2 separata strömkablar till batteriet från vardera steg?

kan ingenting om de här ja så alla svar är varmt välkomna

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
empe
30 december 2007 · 230 Inlägg

Vet inte exakt hur mycket ström Blaupunkt-steget drar, men om vi säger runt 50A. Magnat-steget är avsäkrat 80A så då blir det 80+50=130A. Om du inte ska ha längre kabel än max 4m så kan du köra med 35mm² kabel. Om du vet att kabeln blir längre än 4m så bör du gå upp till 45mm² för att få så litet spänningsfall som möjligt (<0.5V).

Det går bra att dra en kabel och dela den vid stegen. Men dela den då så nära stegen som möjligt och se till att isolera om den ordentligt, man vill ju gärna inte ta i en strömförande kabel som är avsäkrad 130A.

Om du vill ha en tabell över hur grov kabel du ska ha vid vilken längd och strömförbrukning så finns det på nardik.se under Magazinet > Mått och Formler.

Second place is the first loser
Drönirettab
30 december 2007 · 21 761 Inlägg

Steget ger ut 2x105WRMS eller 1x210WRMS, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4V så drar det runt 26-27A som mest vid den högsta RMS-effekten. Då kanske den totala strömförbrukningen är 105-110A eller så.

Spänningsfallet i en 5m lång 35mm2 kabel blir ca 0,27V vid 110A, det är ingen stor förlust. Det räcker med 35mm2 kabel, men vill man ha grövre så är det naturligtvis ingen nackdel. smile

empe
30 december 2007 · 230 Inlägg

Drönirettab skrev:
Steget ger ut 2x105WRMS eller 1x210WRMS, räknat på 55% verkningsgrad och 14,4V så drar det runt 26-27A som mest vid den högsta RMS-effekten. Då kanske den totala strömförbrukningen är 105-110A eller så.

Spänningsfallet i en 5m lång 35mm2 kabel blir ca 0,27V vid 110A, det är ingen stor förlust. Det räcker med 35mm2 kabel, men vill man ha grövre så är det naturligtvis ingen nackdel. smile

Jaha, jag räknade på maxeffekten 2x160W, 4ohm, 13V, η 50%.

Second place is the first loser
rb
30 december 2007 · 153 Inlägg

du klarar dig med en 25mm2 kabel!!  men större e ju ingen nackdel. wink

Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Brett
30 december 2007 · 66 Inlägg

tack så mkt för svaren. vet ja ungefär va ja ska gå efter smile

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
Drönirettab
30 december 2007 · 21 761 Inlägg

empe skrev:
Jaha, jag räknade på maxeffekten 2x160W, 4ohm, 13V, η 50%.

Man kan nog räkna på flera sätt och få fram bra resultat. smile Jag brukar alltid räkna med RMS-effekten och 14,4V (om det inte står något annat spänningsvärde angivet).

Verkningsgraden varierar förstås och man kan säkert lika gärna använda 50% som utgångspunkt, jag brukar dock använda 55 eller 60% för klass AB-steg och 80% för klass D/X-steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang