vågar ja chippa en som gått 18000 mil

NiV3Rt
29 december 2007 · 371 Inlägg

Lådan bestämmer man själv om den ska gå sönder (nåja, nästan iaf). Motorn är det värre med om det är en t7. Har hört/sett för många skräckhistorier om dem för att jag skulle våga trimma en sån.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Mackan_P
29 december 2007 · 27 Inlägg

om man chippar bilen så gäller väl inte motorgarantin alls, spelar ingen roll om den har gått 1000 elr 30000mil!! Det e väl en risk man får ta.

trevligt :D
Opel Acona B 1,9sr "Eliasahugosa yxa" (1979)
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

Ingen som tänkte på att han väckte liv i en nästan ett år gammal tråd? tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Hamilton
29 december 2007 · 8 865 Inlägg

Clio_Sport skrev:
om man chippar bilen så gäller väl inte motorgarantin alls, spelar ingen roll om den har gått 1000 elr 30000mil!! Det e väl en risk man får ta.

Iofs en nästan 1år gammal tråd...men vad fan big_smile
Ang garantin så beror det helt på vilken leverantör han väljer, det finns 1 leverantör som har alla garantier kvar även efter "chipp" går till och med att få den godkänd på SB  dvs helbilsgodkänd  cool

Fotograf på tierpidag.se
Camitz
29 december 2007 · 646 Inlägg

Kör Till Det Rasar!

Greatsnyggo saabtok
29 december 2007 · 1 306 Inlägg

haha  min gammla tråd lever igen ....Här var de  fortfarande  inte chippat , men just nu står den i dvala

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Markus_MR2
30 december 2007 · 761 Inlägg

Vilken pajkastning på saab och deras motorer/lådor... Lugna er.. Jag kan ju bara svara för min saab, men den har 40300 mil på mätaren, org motor & låda. Och går tillmärkes utan problem fortfarande. Skulle det vara en turbomotor skulle jag inte tvekat på att chippa den idagsläget fast den gått långt.

Finns absolut inget som säger att en välskött motor på 18000 mil skulle vara sämre än en helkasst skött motor på 8000 mil. Chippa på, det är mitt förslag.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
lechistani
30 december 2007 · 3 Inlägg

har en saab 9000, 2.3FTT med 200hk orginal. en 96a som rullade 32.000mil när jag köpte den. satte sedan i ett chip som skall ge 245hk. efter det så körde jag ca 1500mil, o sen sa kopplingen upp sig (men den var nog sliten ändå). satte i en ny lamell, o bilen har idag rullat ca 35.000mil (detta på mindre än ett år), utan några som helst problem.

motorn går fortfarande hur bra som helst...

så trimma på bara, men kolla att bilen är servad, att lådan o kopplingen e ok...

if words were bullets, we would all be dead by now...
Fiat 125P (1974)
Mitsubishi colt GTI "almostEVO" (1993)
Necrodamus
30 december 2007 · 220 Inlägg

Som endel andra skrivit tidigare så är det väl oftast det som sitter mellan stolen och ratten som bestämmer en vxl lådas längd på karriären, MEN det måste finnas en anledning till att när Saab åkarna skall ha ut lite mer mos under huven så besöks ett visst Opel forum tämligen omgående, där köpes annonser på F28 lådor sätts ut. Dom som håller på med Saab vet vad jag menar:D

BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Volvo V40 (2003)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
speedshop
30 december 2007 · 246 Inlägg

Volvo o Sabb är ju inte lika välbyggda som Audi men dom borde i alla fall palla en enkel
chippning..Vet att X90 modellen har kasst klena lådor ingen chippar dom i USA i alla fall
Vad jag vet men nu gällde det Saab motorerna äre inge fel på men kassa lådor från fabrik
Är väl ingen ovanlig syn..
Men visst kan man byta låda när det rasar..

Ellertz Norrlänning
30 december 2007 · 1 453 Inlägg

speedshop skrev:
Volvo o Sabb är ju inte lika välbyggda som Audi men dom borde i alla fall palla en enkel
chippning..Vet att X90 modellen har kasst klena lådor ingen chippar dom i USA i alla fall
Vad jag vet men nu gällde det Saab motorerna äre inge fel på men kassa lådor från fabrik
Är väl ingen ovanlig syn..
Men visst kan man byta låda när det rasar..

Ja har audi närmast hjärtat, men när du säger att volvo inte är lika välbyggd, så har du missat nått.. 740 och 240 modellerna kallas inte fölr traktor utan anledning, finns nog inte många bilar i världen som tål lika mycket stryk som en 740 smile !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
brillmongo
30 december 2007 · 874 Inlägg

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men om du lämnar in bilen till en seriös trimmfirma så gör de en hälso kontroll av motorn och turbon innan ev. trimm

Det gjorde de i alla fall på min, de kollade turbons skick så att den laddade som den skulle osv. Och så kollade de motorn, oljetryck och allt såntdär. Och efter den "hälsokontrollen" gick den igenom, då hade hon gått ca 26.000mil!! Så visst går det, bara allt är okej.
Låt bara en seriös firma kolla på bilen först, det lönar sig inte alltid att vara snål wink
mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Ahlsen
31 december 2007 ·

Greatsnyggo skrev:
Hmm funderar   sugen som fan på chippa min bil men orolig  för ras ...inte hafft  bilen mer än 3 mån och ja vet ej om turbo eller sånt  är  bytt  den har ju gått 18000 mil och chippa  innebär ju störe påfrästningar på allt ......

bara motorn av välskött och allt fungerar som det skall så är inte milen så jätte viktigt med bara att chip

Senast redigerat av Ahlsen (31 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang