mördade en 15 åring o får böter?

-Akerfeldt-
9 januari 2008 · 2 638 Inlägg

laika skrev:
Jag tycker att hans agerande var helt fel. Man kan inte skjuta folk för att dom trakaserar en. Tänker er själva vad som händer med samhället i stort. Alla fall som döms i domstolar fungerar som prejudikat det är därför också pappan nu kan gå fri för det finns prejudikat som uttnyttjar ett hål i lagen. Men om han går fri så signalerar rättssytemet att det är ok att ta lagen i egna händer. Det här var iochförsig ett extrem fall men tillåts det här så kommer ribban bara sjunka till längre nivå hela tiden och laglöshet kommer spridas. Oavsett omständigheterna så är det fel att döda en annan människa.

Sedan kan man ju diskutera om huruvida det svenska rättsystemet fungerar eller ej men det är inte rätt att ta lagen i egna händer. Som jag ser det så har inte rättsystemet hunnit anpassa sig till det ständig förändrande samhället som vi lever i. Men det ända rätta är at försöka ändra det på demokratisk väg inte genom att ta lagen i egna händer. Om nu trakaserierna var så hemska som dom var och pågick under en längre tid varför inte flytta från skithålan? Om familjen verkligen var hotat till den punkten att man blir tvingad till att skjuta en 15-åring så borde man i första hand försöka att flytta och inte döda någon.

Jag försvarar inte på något sätt det ungdommarna gjorde jag tycker det var hemskt och det otroligt att inget hände. Men det innebär inte att fadern hade rätt att skjuta dom och jag finner det konstigt att många hyller honom som någon slags martyr.

Varför är det alltid den utsatta personen/personerna som alltid ska ge sig/flytta? Varför aldrig de som utsätter folk för trakasserier/mobbing hmm Håller dock med att man inte kan försvara det han gjorde.

Pikey
9 januari 2008 · 2 283 Inlägg

laika skrev:
Jag tycker att hans agerande var helt fel. Man kan inte skjuta folk för att dom trakaserar en. Tänker er själva vad som händer med samhället i stort. Alla fall som döms i domstolar fungerar som prejudikat det är därför också pappan nu kan gå fri för det finns prejudikat som uttnyttjar ett hål i lagen. Men om han går fri så signalerar rättssytemet att det är ok att ta lagen i egna händer. Det här var iochförsig ett extrem fall men tillåts det här så kommer ribban bara sjunka till längre nivå hela tiden och laglöshet kommer spridas. Oavsett omständigheterna så är det fel att döda en annan människa.

Sedan kan man ju diskutera om huruvida det svenska rättsystemet fungerar eller ej men det är inte rätt att ta lagen i egna händer. Som jag ser det så har inte rättsystemet hunnit anpassa sig till det ständig förändrande samhället som vi lever i. Men det ända rätta är at försöka ändra det på demokratisk väg inte genom att ta lagen i egna händer. Om nu trakaserierna var så hemska som dom var och pågick under en längre tid varför inte flytta från skithålan? Om familjen verkligen var hotat till den punkten att man blir tvingad till att skjuta en 15-åring så borde man i första hand försöka att flytta och inte döda någon.

Jag försvarar inte på något sätt det ungdommarna gjorde jag tycker det var hemskt och det otroligt att inget hände. Men det innebär inte att fadern hade rätt att skjuta dom och jag finner det konstigt att många hyller honom som någon slags martyr.

Du kan väl förhelvete inte säga att de som blivit trakasserade ska flytta?!?!?!

Det är ju inte den familjen som är något problem eller?!
Visst det är lättare att flytta en familj än alla dem äcklens familjer.
De hade ju kontaktat polisen flera gånger men inget hänt.

R.I.P. Michael Jackson!
aenfors
9 januari 2008 · 375 Inlägg

Självklart var det inte rätt av honom att skjuta grabbarna men nånstans har jag ändå förståelse för varför han gjorde det.
Men böter är ändå lite för mesigt tycker jag.

jerky "the real jerk"
9 januari 2008 · 301 Inlägg

jag tycker han såklart ska ha fängelse men vad fan gjorde ungdomarna på en gård utanför en stad/by mitt i natten? mannen borde få fängelse men väldigt lindrigt straff i om att familjen ringde polisen 2 gånger den kvällen. och har anmält liknande saker innan och polisen mer eller mindre skiter i dom. jag anser att dom genom polisen agerande har blivit svikna av samhället. ett samhälle som ska skydda utsatta människor vilket denna familj var.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
firefreak Eldknast
9 januari 2008 · 915 Inlägg

Om någon kommer in på MIN tomt och hotar MIN familj så vet DOM att det är fel. Morsan i familjen fick till och med vända i bilen och köra ifrån sitt eget hem så hotfulla ungdomarna var. Polisen säger "ring om det händer nått" när hon ringer. Nästa gång hon ringer så är killen död.

Det kan inte ha rådit det minsta tvivel hos ungdomarna att det dom gjorde var fel och om nu farsan var sista personen som kunde skydda sin egen son tycker jag han gjorde rätt i att skjuta. Det hade jag gjort och säkert fler här än ni tror. Hur många sekunder tror ni farsan hade på sig att tänka. Den här typen av situationer eskalerar fort som bara den och det är sällan man gör något rationellt i ett så pass pressat läge. Detta var dessutom något som tydligen pågått i flera år. Nån gång är måttet rågat. Personligen ser jag det som att han gjorde samhället en tjänst, nu slipper vi betala pengar för att husera ungen resten av livet i fängelse för allt annat skit han hade hittat på.

Jag har varit med om ungdomar som redan i små gäng kan vara extremt barbariska eftersom dom inte kan det här med handling/konsekvens.

Om man inte ens får försvara sig på sin egen mark, vad lever vi i för samhälle då?

Jag tycker det är bra att det ändå får någon konsekvens så jag tycker att böterna är befogade och att dom andra ungarna kanske fattar att man inte kan dödshota och terrorisera folk "på skoj".

Tiden är rolig när det går fort... :)
Supratok Toker
9 januari 2008 · 491 Inlägg

Racso skrev:
Vafan skojar dom eller ? Klart att han bara spelade psykiskt störd för att slippa fängelse, det är ju helt uppenbart ..

Om det är så uppenbart varför märkte inte dom professionella det då ?
Att inte du var med i bedömningen av hans sinnetillstånd.
Då hade ju detta varit löst...

Jag jobbar och har jobbat med många som har gjort diverse brott i dessa tillstånd och ni borde prova på, så ni får se hur en psykotisk värld fungerar.

// tobbe

Toker Jr 081102
Fredrik-79
9 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Alltid lika roligt att läsa vad andra har svarat på en sån här tråd.

Sjävl så kan jag förstå hur pappan känner sig när hans son blir trackaserad och då även han själv och andra av dessa ligister.

Jag skulle ha agerat lika dant och hävdat själv försvar för de är vad detta är.
Visst han sköt ihjäl någon men de va nog inte de han va ute efter utan att skrämmas mest.
Om de va rätt med böter eller inte är ju en annan del av de och jag skulle säga att han skulle ha blivit friad.
Då på grund av hur ligisterna har hållit på ett tag och till slut så gick de inte mer.

Tror de skulle va lika dant om någon skulle repa någon av era bilar och hur skulle ni reagera då??
Eller om annan förstörelse på eran egendom m.m.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
peegee Forummoderator
9 januari 2008 · 2 924 Inlägg

laika skrev:
Jag tycker att hans agerande var helt fel. Man kan inte skjuta folk för att dom trakaserar en. Tänker er själva vad som händer med samhället i stort. Alla fall som döms i domstolar fungerar som prejudikat det är därför också pappan nu kan gå fri för det finns prejudikat som uttnyttjar ett hål i lagen. Men om han går fri så signalerar rättssytemet att det är ok att ta lagen i egna händer. Det här var iochförsig ett extrem fall men tillåts det här så kommer ribban bara sjunka till längre nivå hela tiden och laglöshet kommer spridas. Oavsett omständigheterna så är det fel att döda en annan människa.

Sedan kan man ju diskutera om huruvida det svenska rättsystemet fungerar eller ej men det är inte rätt att ta lagen i egna händer. Som jag ser det så har inte rättsystemet hunnit anpassa sig till det ständig förändrande samhället som vi lever i. Men det ända rätta är at försöka ändra det på demokratisk väg inte genom att ta lagen i egna händer. Om nu trakaserierna var så hemska som dom var och pågick under en längre tid varför inte flytta från skithålan? Om familjen verkligen var hotat till den punkten att man blir tvingad till att skjuta en 15-åring så borde man i första hand försöka att flytta och inte döda någon.

Jag försvarar inte på något sätt det ungdommarna gjorde jag tycker det var hemskt och det otroligt att inget hände. Men det innebär inte att fadern hade rätt att skjuta dom och jag finner det konstigt att många hyller honom som någon slags martyr.

Flytta? Nä de ska de verkligen inte ens tvingas överväga.
Det är väl ganska uppenbart att pappan handlade i självförsvar för sig själv och sin familj under ett extremt stressat, hotat och uppskrämt händelseförlopp som troligen pågick i bara några få minuter... Tror du verkligen han planerade och dödade 15-åringen avsiktligt under dessa förhållanden som du får det att låta?? Knappast...
Att han dessutom var i mycket psysisk ohälsa påverkade säkert extremt och att han var det är väl inte alls konstigt efter alla dessa hot (t.o.m flera dödshot) och trakasserier av ”moppegänget” och utebliven värdig reaktion av Polisen trots många anmälningar under flera års tid som detta pågått.

Är det någon som ska straffas hårt i detta fallet så är det föräldrarna till barnen i det trakasserande ”moppegänget” dit 15-åringen tillhörde och Polisen.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
9 januari 2008 · 1 882 Inlägg

richardoo290 skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1590801.ab

EDIT: tycker ni som jag att han blivigt för mesigt dömd?
(hoppas alla förstår vad tråden handlar om nu) tongue

Jag tycker han skall frias och snorungarna dömas för olaga intrång, förargelseväckande beteende och vållande till kroppsskada.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
MrTurbo Better than God \o/
9 januari 2008 · 1 882 Inlägg

Mackanol skrev:
enligt den uppfattning jag har fått om det här så tycker jag att de där "pojkarna" får skylla sig själva. bra att han slapp fängelse iallafall.

Precis!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
MrTurbo Better than God \o/
9 januari 2008 · 1 882 Inlägg

lingua skrev:
Det han gjorde var väldigt grovt och ska inte rättfärdigas, men det är väldigt svårt att inte göra det. Att han ladddade om vapnet och sköt igen får mig dock att tappa en stor del av min sympati. för honom! Inte hans familj. Alla tankar ut till dom likaså den avlidnes och den skadades familjer.
Men utan att skämmas måste jag säga att i min egen roll som pappa, hade jag nog avlossat
vapnet själv.

Så straffet?
50 årig man sköt ihjäl 15 åring, Ge han maxstraffet!!!
50 årig man sköt ihjäl 15 åring i tron att rädda livet på sitt barn, vem kan klandra han?

2 sidor av historien ska jämnföras, kan du? Jag kan i alla fall inte det....

Det är enormt tragiskt att det behövde gå så långt som det gjorde, hoppas samhället kan lära sig en läxa i det här för att kunna undvika det i framtiden.

Man måste väl få skydda sin familj, sitt hem, sina ägor? Jag hade också försvarat det...

Småbarn skall inte vara ute å ränna på nätterna, deras föräldrar borde få betala rättegångskostnader etc...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
9 januari 2008 · 1 882 Inlägg

supravolvo skrev:
Jag hoppas verkligen att pappan går fri, klart man blir galen till slut
när familjen har trakaserats så länge av ett gäng kravallungar!!
Dom har ju försökt att få gangster ungarna att sluta, man dom fortsatte
ju bara ännu värre.

Mäki skrev:
Jag står helt och hållet bakom 50-åringen. Och det där att 15-åringen var såpass oskyldig som han framställs i tidningarna tror jag inte ett skvatt på, han var antagligen lika jävlig som dom andra.
Efter att ha läst hur det gick till tidigare under konflikten och under brottsnatten så är jag inte ett dugg förvånad över att 50-åringen gjorde som han gjorde. Sen kontaktade ju han trots allt larmcentralen och lydde deras och polisens order. Klart han ska ha så lindrigt straff det går!
Mobbning är fel.

_rO skrev:
Hoppas innerligt att pappan går fri, ungdomsvåldet i dagsläget gör att det behövs en händelse såsom den här där man inser att det man gör kan få konsekvenser, även för den som utsätter någon för våld/hot. Sen kan man alltid diskutera om det är rätt eller fel att en människa som tagit en annan människas liv kan komma att gå fri eller inte.
Min personliga åsikt är att alla föräldrar förmodligen skulle göra vad pappan här gjorde i dennes situation, eller åtminstone hoppas jag det. Mitt barn är mitt liv och fan ta den som utsätter honom för lidande!

evilaudio skrev:
skulle gjort samma sak som 50 åringen..  om "lagen" skiter i allt som händer så till slut skiter man i lagen å tar saken e egna händer..

Ni har sååå rätt....


BboyLuna skrev:
Hej!  har en fråga..va tycker ni själva?

Han som skött ihjäl 15 åringen va han svensk?d måste han vara för han slapp undan,,sopa under mattan bara,,men dom hade dömt anorlunda fall d hade variit en invandrare,med stor sannolikhet!vart e systemet?likgiltiga?

Tack!

Är du ett skämt? Jag hoppas det, för verkligheten förefaller vara tvärtom annars...

Senast redigerat av MrTurbo (9 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang