Mina bromsar låter/gnisslar?!

EmlanGbg
31 december 2007 · 168 Inlägg

Vad är felet? det är grymmt störande och vill få bort ljudet! När jag bromsar slutar det...Det slutar inte när jag använder handbromsen... hur skall jag få bort det? vad kan det vara? Tacksam för svar/tips.


MVH Emelie

Senast redigerat av EmlanGbg (2 januari 2008)

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
Krilles_mkivsupra
31 december 2007 · 4 Inlägg

Bromsarna  Är Nog Slut ! Kan Ha Kommit Inn Mycket Grus I Hoken Me.
Kan Hjälpa Med Att Högtryckstvätta På Hoken
Mvh Krille

EmlanGbg
31 december 2007 · 168 Inlägg

Krilles_mkivsupra skrev:
Bromsarna  Är Nog Slut ! Kan Ha Kommit Inn Mycket Grus I Hoken Me.
Kan Hjälpa Med Att Högtryckstvätta På Hoken
Mvh Krille

Det är trumbromsar bak, och det är dem som låter=/

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
speedshop
31 december 2007 · 246 Inlägg

Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

chrille_ Servicerådgivare
31 december 2007 · 715 Inlägg

speedshop skrev:
Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

Bara en liten fråga.. varför ska man byta Bromscylindrarna om dém inte är kass?

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
speedshop
1 januari 2008 · 246 Inlägg

chrille_ skrev:

speedshop skrev:
Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

Bara en liten fråga.. varför ska man byta Bromscylindrarna om dém inte är kass?

mvh chrille

Jo bromcylindern kostar ca250kr o läcker den så är backarna kass igen dumt o chansa eller hur....O du slipper riva rubbet igen.....
Dummsnål är inget o vinna på..Bromscylindern åldras o rostar även den...sen läcker den..

volvo_Tobias
1 januari 2008 · 687 Inlägg

Man ser väl om bromscylindern läcker? Jag tycker då att det låter onödigt att byta om den inte läcker.

chrille_ Servicerådgivare
1 januari 2008 · 715 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Man ser väl om bromscylindern läcker? Jag tycker då att det låter onödigt att byta om den inte läcker.

precis man ser om den läcker och man kan trycka in kolvarna i cylinder så man vet att den är okey!

Helt onödigt att byta om den inte är kass!

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
The_Dude
1 januari 2008 · 550 Inlägg

Man byter alltid cylindrarna. Om man inte byter och dom börjar läcka efter ett tag då skrotar man dom nya backarna. Det är bara amatörer som inte byter cylindrar.

Om det låter de första inbromsningarna  och sen slutar då är det bara dagrosten i trummorna som slits bort. Det är helt normalt när det är hög luft fuktighet.

Men om handbromsspaken  börjar ta högt då är det dags att renovera bakbromsarna.

Senast redigerat av The_Dude (1 januari 2008)

zlaban08 Glidarn
1 januari 2008 · 408 Inlägg

Har samma prob me min bil, har kollat å såg att det läcker från cyllarna + en djävla massa skit
i trumman så det blir å byta när vädret tillåter:)

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
EmlanGbg
2 januari 2008 · 168 Inlägg

Hmm=) om en sån cylle kostar 250 spenn så byter jag nog den samtidigt..skadar inte. Bytte växellådsolja förra veckan också. Hade inte behövts men känns bra att ha gjort det. Låser handbromsen endast bakbromsarna? för när jag lägger i handbromsen så upphör inte gnisslandet, det är endast när jag använder fotbromsen....Och när jag hade uppe bilen på lyft så lät det som att det kom från bakbromsarna..har hört att det ofta är så på trumbromsar, ett tecken på att dem ligger nära på. Men inte bromsar typ....( skulle tydligen vara positivt) rätta mig om jag har fel! Bromsbeläggen fram är nybytta, vet däremot inte i vilket skick oken är eller om det har något med saken att göra? Måste även påpeka att detta problem uppstod när minusgraderna och vintern kom!

Senast redigerat av EmlanGbg (2 januari 2008)

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
The_Dude
2 januari 2008 · 550 Inlägg

Ja handbromsen tar på bakhjulen. Men jag tror inte att det är ngn fara om ljudet upphör när du bromsat ett par ggr. Men som sagt om spaken tar högre än normalt då är backarna slut.

EmlanGbg
3 januari 2008 · 168 Inlägg

The_Dude skrev:
Ja handbromsen tar på bakhjulen. Men jag tror inte att det är ngn fara om ljudet upphör när du bromsat ett par ggr. Men som sagt om spaken tar högre än normalt då är backarna slut.

Men typ:) jag får inte ihop det. Ljudet slutar bara när jag bromsar, men fortsätter när jag lättar på bromspedalen igen. Drar jag i handbromsen när jag rullar slutar det inte att gnissla. Och beläggen fram är nya?

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
Andreas_ace
3 januari 2008 · 375 Inlägg

Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Volvo 740GL (1990)
EmlanGbg
3 januari 2008 · 168 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Okej, är det krångligt att fixa tro? det är med andra ord mina frambromsar som låter tror du?

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
The_Dude
3 januari 2008 · 550 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Var sätter du en antiskrik platta i ett trummbromssystem?????

Sen har det visst att göra med vilken kvalite man har på beläggen om dom har lätt för att  gnissla eller ej.

EmlanGbg
10 januari 2008 · 168 Inlägg

The_Dude skrev:

Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Var sätter du en antiskrik platta i ett trummbromssystem?????

Sen har det visst att göra med vilken kvalite man har på beläggen om dom har lätt för att  gnissla eller ej.

Precis. Trumbromsar bak=/

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang