Köra B230 på skräpolja?

900 Power
10 januari 2008 · 214 Inlägg

Lite kul att läsa vilka erfarenheter alla har av oljor

Får instämma att Biltemas oljor duger bra till en vanlig Svenssonnmotor utan turbo.
Men oljefiltret skulle jag aldrig sätta dit annat än Volvos original, men de är bara nån tia dyrare så det kan man ju kosta på sig.

Att Biltemas oljor skulle vara Castrol oljor går jag inte in på, men vem har sagt att Castrol gör bra oljor?

De ljuger om att sina oljor är helsyntetiska, tex Magnatech är inte helsyntetisk utan en högraffinerad mineralolja, skumt när det står helsyntet på dunken.

Förklaringen ligger i att Mobil 1 stämde Castrol 1992 för att de benämnde sin olja som "synthetic". Mobil 1 förlorade målet och sedan dess är det ok att kalla dessa oljor syntetiska.

Nog om detta, jag kör fortfarande vidare på Mobil 1 i mina motorer, fint med riktig helsyntetisk PAO-olja wink Dessutom billig, 200:- för 4 liter..

Byter olja var 500-1000mil, det gör motorn gött.

SuperStock
10 januari 2008 · 3 Inlägg

Jo, det där är lite finurlig marknadsföring av Castrol (med flera), rent tekniskt så är det ju bara Grp IV (PolyAlphaOlefiner=PAO) och Grp V (Diestrar, POE) som ska benämnas syntetolja.
Syntetolja tillkommer snarare av kemiska reaktioner (synteser) än av raffinering men det domen (Mobil vs. Castrol) gjorde gällande var att deras Grp III olja var så hårt raffinerad, processad och micklad med att det inte längre var ngn likhet mellan den oljan och Grp II (mineral, dinosaurieolja).

Alltså hade man skapat en "syntetisk" olja på mineralbas. Dessa basoljor (Grp III) är oftast av mycket hög kvalitét, dock inte lika dyra att producera som Grp IV och Grp V oljorna, de besitter inte heller samma egenskaper som de "riktiga" synteterna, om än nära på.

Det man ska ha i åtanke är att det vi pratar om nu är ju basoljan men det som utgör en bra produkt är ju tillsatserna som kan utgöra 25% av den färdiga produkten.
En Grp III-olja med ett starkt tillsatspaket kan utklassa en Grp IV/Grp V olja med svagare tillsatspaket.

Dessa tillsatser är också ruskigt dyra och det är där de billigare oljorna snålar in först.

I'm tired, I'll procrastinate tomorrow...
crx_jim
10 januari 2008 · 440 Inlägg

min polare ochjag hadde biltema olja i hans i ett år inga problem sne körde han även utan olja några veckor inget skar änns men kanacka börja den när vi börja kör autan olja:) det ågr på allt:)

jim ..
snackcalahan
10 januari 2008 · 482 Inlägg

en kompis körde med spilolja från traktorn gick fin fint, Kört själv med typ 2-3 dl olja i motorn ca 70 mil på en dag inga problem men kanske inte så bra i längden. klat det går att köra på ny fin "billig" olja det är ju en volvo motor

just real power
no turbo shit
twin_cam Smålänning
10 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Dom flesta bilarna går på allt, men det är inte bra i längden.
Men det är klart, en turbobil är ju känsligare smile

Jag känner en kille med en toyota starlet, han har ALDRIG bytt till ny olja i bilen. när lampan börjar lysa så åker han till lokala volvohandlaren och hämtar i deras spilltunna. Går bilen dåligt, då hämtar han beggade tändstift, slocknar någon lampa? Då är det ut på skrotgården.

Han har ALDRIG haft problem med bilen. Har gått igenom bes. prickfritt flera år i rad.
Det fixar inte en volvo. Inte heller en Merdedes, BMW eller en saab...

Men varför skita i service eller hälla i spillolja?
Det ÄR inte dyrt att serva bilen. Särskilt när det ska skrytas om volvos billiga delar, uttnyttja det och köp ett filter och en dunk olja lite oftare.

Om bilen går länge på skitolja, då går den ju i evigheter om den servas rätt, och tål hur mycket plåg som helst.

Volvon som hadde gått 400 000 mil t.ex, jag tror inte att han slarvat med oljebyterna, och inte heller han som kört 160 000 mil i en turbosaab, som han dessutom lekt på bana med...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Niklas1987 NO
10 januari 2008 · 2 182 Inlägg

twin_cam skrev:
Dom flesta bilarna går på allt, men det är inte bra i längden.

Farfars opel är i princip skrot karossmässigt, går igenom besiktningen varje år, inte bytt olja eller tändstift i den på 13 år, det är sanslöst vad bra den går, nu föll ju avgasröret av när han var ute å körde, då satte han ditt rakt rör istället som han köpt på skroten big_smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
jes
10 januari 2008 · 582 Inlägg

en gubbe  på mitt gammla jobb hade en Opel kadett som var helt snustorr inte en droppe olja i han hade köpt bilen förr 4år sedan och aldrig öppnat huven .jag byte olja på min då passade jag på och kolla under huven på hans opel helt torr men den funkade som den ska.jag sa åt honnom att fylla på olja det gjorde han 1liter!! biltema o så vitt jag vet går den på det fortfarande och han kör med den varje dag

hej
Niklas1987 NO
10 januari 2008 · 2 182 Inlägg

Nu vart ja nyfiken på hur mycket olja det är i farfars vectra tongue får kolla det imörn

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
InHaleXHale
10 januari 2008 · 17 Inlägg

körde på begagnad olja utblandad med lite vatten och annat roligt i min gammla opel, gick väl så där kan man säga, fick byta motor efter ett tag:lol:

900 Power
11 januari 2008 · 214 Inlägg

I Afrika byter man aldrig olja, man kör tills motorn skär ihop och byter då till en beg motor och fortsätter köra tills den går sönder.

Det var en kille på skroten som skruvade ur motorer och skickade ner i container..

Ganska intressant.. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang