Camber på Saab 9000

Swinge Kung
7 januari 2008 · 191 Inlägg

Tjena, går det att justera camber bak på en saab 9000cse?

Tycker inte om att han sliter mer på utsidan av däcken på grund av att det kränger såpass vid kurvor.

Däcken står helt lodräta ser det ut som, ibland ser det till och med ut som översidan lutar längre ut än nedre delen (positiv camber?)

vill ta reda på lite innan jag eventuellt lämnar in den för en koll!

Markus_MR2
7 januari 2008 · 761 Inlägg

Cambern går iaf mig veterligen inte att ändra.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
jonTe
7 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Som Markus skrev så går det inte att justera.
En kontroll kan ju endå vara bra för att få reda på om något är snett för att det fått sig en knäck.

MVH Jonas
..............
Swinge Kung
7 januari 2008 · 191 Inlägg

attans fasen också.. tack för svar!

bluelight turboabstinens
7 januari 2008 · 442 Inlägg

Det du kan göra är att köpa en coiloversats (lär ju behövas speciallänkarmar också eller tänker jag helt fel? hjulvinklar är inte min grej) med justerbar camber.

ocertifierad klåpmekare
Swinge Kung
8 januari 2008 · 191 Inlägg

så mycket pengar/jobb tänkte jag inte lägga ner på den, ska nog bara ha den en sommar till om den håller så länge :S men värt att tänka på till min nästa 9000 för det lär det bli fler av!

jonTe
8 januari 2008 · 5 710 Inlägg

bluelight skrev:
Det du kan göra är att köpa en coiloversats (lär ju behövas speciallänkarmar också eller tänker jag helt fel? hjulvinklar är inte min grej) med justerbar camber.

SAAB 9000 är en stenåldersbil med stel bakaxel så inte ens världens bästa coloversats kan skapa camber på bakhjulen wink

MVH Jonas
..............
Masterworks
8 januari 2008 ·

jonTe skrev:

bluelight skrev:
Det du kan göra är att köpa en coiloversats (lär ju behövas speciallänkarmar också eller tänker jag helt fel? hjulvinklar är inte min grej) med justerbar camber.

SAAB 9000 är en stenåldersbil med stel bakaxel så inte ens världens bästa coloversats kan skapa camber på bakhjulen wink

Jorå, du kan ändra camber till ett likvärdigt resultat mellan hjulen! big_smile

The_Dude
8 januari 2008 · 550 Inlägg

Swinge skrev:
Tjena, går det att justera camber bak på en saab 9000cse?

Tycker inte om att han sliter mer på utsidan av däcken på grund av att det kränger såpass vid kurvor.

Däcken står helt lodräta ser det ut som, ibland ser det till och med ut som översidan lutar längre ut än nedre delen (positiv camber?)

vill ta reda på lite innan jag eventuellt lämnar in den för en koll!

Camber sliter inte däck snett. Det gör felaktig toe

Masterworks
8 januari 2008 ·

The_Dude skrev:

Swinge skrev:
Tjena, går det att justera camber bak på en saab 9000cse?

Tycker inte om att han sliter mer på utsidan av däcken på grund av att det kränger såpass vid kurvor.

Däcken står helt lodräta ser det ut som, ibland ser det till och med ut som översidan lutar längre ut än nedre delen (positiv camber?)

vill ta reda på lite innan jag eventuellt lämnar in den för en koll!

Camber sliter inte däck snett. Det gör felaktig toe

Och varför skulle inte Camber det?

Taunuus
8 januari 2008 · 263 Inlägg

om de e stel axel bak så skruva lös den å sätt den i pressen så får du camber från helvetet ^^

Ford 17M "Taunus" (1967)
SaaB_Turbo
8 januari 2008 · 336 Inlägg

Kolla på Speedpart.se, har för mig att det finns justerbara cambes där, men kan ha fel..

jonTe
9 januari 2008 · 5 710 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Kolla på Speedpart.se, har för mig att det finns justerbara cambes där, men kan ha fel..

Det har du wink......vi pratar camber BAK.....för framhjulen har de grejjer.


O visst sliter felaktig camber däck.....

MVH Jonas
..............
SaaB_Turbo
14 januari 2008 · 336 Inlägg

jonTe skrev:

SaaB_Turbo skrev:
Kolla på Speedpart.se, har för mig att det finns justerbara cambes där, men kan ha fel..

Det har du wink......vi pratar camber BAK.....för framhjulen har de grejjer.


O visst sliter felaktig camber däck.....

Fick för mig att dom hade till bak med

Eisenhut
14 januari 2008 · 1 827 Inlägg

jonTe skrev:

SaaB_Turbo skrev:
Kolla på Speedpart.se, har för mig att det finns justerbara cambes där, men kan ha fel..

Det har du wink......vi pratar camber BAK.....för framhjulen har de grejjer.


O visst sliter felaktig camber däck.....

Felaktig camber i kombination med felaktig toe sliter däck. smile

Har du helt neutral toe och marginell camber så slits det ej, då däcket själv jämnar ut sig...

(Undra dock hur mina däck kommer slitas på gata med -1.5 toe bak och 4 grader camber big_smile)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang