Respons eller anti-lag system

Industry Alfa Romeo 166
16 januari 2008 · 310 Inlägg

Tjena jo satt och tänkte på att fler och fler börjar köra med Respons eller anti-lag system på sina bilar så de smäller som faaa**** och jag undrar hur de går till? är de nån programvara man ställer om bränslet med eller är jag helt ute och cyklar? å kan man ha det på vilken bil som helst eller måste de vara en turbo med i spelet? tacksam för svar,

Ford Focus (2015)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
16 januari 2008 · 741 Inlägg

How ALS works

When the driver lifts his foot from the gas pedal the ignition  timing is altered with sometimes 40° or more of delay (retard) and the intake air and fuel supply mixture is made richer. The inlet butterfly is kept slightly open or an air injector is used to maintain air supply to the engine.   This results in air/fuel mixture that keeps getting in the combustion chambers when the driver no longer accelerates. The ignition being delayed, the air/fuel mixture reaches the exhaust tubes mostly unburned. When the spark plug fires, the exhaust valve is starting to open due to the ignition delay mentioned above. Additionally, the exhaust temperature being extremely high, the unburned fuel explodes at the contact of the exhaust tubes. Luckily the turbo sits right there and the explosion keeps it turning (otherwise it would slow down since its intake, the exhaust gases, is cut-off). The effect is vastly lower response times with some downsides:

    *

      A quick rise of the turbocharger's temperature (which jumps from ~800°C to the 1100°C+ region) whenever the system is activated
    *

      A huge stress on the exhaust manifold and pipes (mounted on a street car a bang-bang system would destroy the exhaust system within 50-100 km)
    *

      The turbo produces significant boost even at engine idle speeds
    *

      The explosions which occur in the exhaust tubes generate important flames which can, sometimes,  be seen at the end of the exhaust tube
    *

      Reduced engine brake

The ALS effect is mostly dependent on the air allowed into the engine, the more air supplied the more the ALS effect will be noticeable. Consequently ALS systems can be more or less aggressive. A mild ALS will maintain a 0 to 0.3 bar pressure in the inlet manifold when activated whereas, when inactive, the pressure in the inlet manifold with the throttle closed would be in the region of -1 bar (absolute vacuum). Racing ALS versions can maintain a pressure of up to 1.5 bar in the inlet manifold with the throttle closed.

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
sjoka
16 januari 2008 · 33 Inlägg

Japp det måste vara en turbo med på ett hörn. skilladen är inte så jätte stor. ett respons system är i styrsystemet och gör så att turbon laddar fullt så fort du sätter foten på gasen och ett anti-lag system är något som antänder det överflödiga bränslet i grenröret eller nått liknande som gör att du får bättre fart på turbon snabbare.

MVH Henrik

Almera racing!
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
16 januari 2008 · 741 Inlägg

antilagg äger men jäkligt dyra milkostnader får man smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Industry Alfa Romeo 166
16 januari 2008 · 310 Inlägg

sjoka skrev:
Japp det måste vara en turbo med på ett hörn. skilladen är inte så jätte stor. ett respons system är i styrsystemet och gör så att turbon laddar fullt så fort du sätter foten på gasen och ett anti-lag system är något som antänder det överflödiga bränslet i grenröret eller nått liknande som gör att du får bättre fart på turbon snabbare.

MVH Henrik

he okej så de är inget att tänka att fixa till min eftersom jag har en gammal volvo som de inte ens finns någon turbo i smile smile men vi säger att ja hade haft de hur går de till då? är de något man ställer in själv i motorn eller måste man köpa något som man sätter i så att turbon laddar och förbränner i grenröret?

Ford Focus (2015)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
16 januari 2008 · 741 Inlägg

måste ha ett rätt så avancerat styrsystem för antilag

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Corpze
17 januari 2008 · 1 311 Inlägg

för att få till ett bra respons-system måste du som sagt ha ett ems som stödjer funktionen, sedan gör du i ordning en knapp som aktiverar respons, när du trycker på den öppnar sig spjället ca 15% och sänker tändningen samt fettar på bränslet men jag kommer inte ihåg hur mkt, det som händer då är att förbränningen sker ute i grenröret nästan vid kollektorn och får då turbon att ladda utan att motorn rusar iväg.

detta ger en jävla skjuts men som sagt så sliter det enormt på turbon och även motorn eftersom detta genererar en hel del värme! man brukar säga att max 5sec respons är att föredra, du kan även ha respons så den aktiveras när du släpper upp gaspedalen helt för att växla (manuell ej sekventiell) då laddar turbon max mellan växlingarna också, lr så mkt den hinner iaf!

Det finns även de som kallar shiftcut för als men det systemet gör då är att vid en sekventiell växlingssekvens så bryter den tändningen för en millisekund så att doggarna i växlelådan släpper och du kan få i nästa växel, detta kan kombineras med respons!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Sharky
17 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Det är rätt olika från bygge till bygge och kan vara jäkligt känsligt.

/Göran

Corpze skrev:
samt fettar på bränslet men jag kommer inte ihåg hur mkt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Ett annat sätt att bygga responssystem är att spruta in bensin eller väteperoxid genom silvermunstycken direkt i grenröret före turbon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Corpze
17 januari 2008 · 1 311 Inlägg

Sharky skrev:
Ett annat sätt att bygga responssystem är att spruta in bensin eller väteperoxid genom silvermunstycken direkt i grenröret före turbon.

/Göran

jag har för mig det var en rätt livlig disskussion på tpc´s forum om den delen och hur det styrs... men var det väteperoxid? kan du förklara djupare?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
bumpe Lastbilsmekaniker
17 januari 2008 · 3 878 Inlägg

Generellt så senarelägger man tändningen, mer samma mängd bränsle som innan eller mer...
Förbränningen sker i grenrör/turbo och skapar tryck som sätter snurr på turbinen igen...

Sharky, varför silvermunstycken?

nicke_kart
17 januari 2008 · 44 Inlägg

Rent tekniskt för er som saknar turbo och vill ha det mycket speciella responsljudet. Så borde det gå att sätta in lite bränsle lite innan slutburken, tillsammans med ett tändstift vilket även skulle ge lite coola flams.
Eller köper man turbo och ett riktigt responssystem för ett antal tusen som håller ^^

Sharky
18 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Jag var nog med i den diskussionen på tpc...roll

Väteperoxid:

H2O2 can be used either as a monopropellant (not mixed with fuel) or as the oxidizer component of a bipropellant rocket. Use as a monopropellant takes advantage of the decomposition of 70–98+% concentration hydrogen peroxide into steam and oxygen. The propellant is pumped into a reaction chamber where a catalyst, usually a silver or platinum screen, triggers decomposition, producing steam at over 600 °C which is expelled through a nozzle, generating thrust. H2O2 monopropellant produces a maximum specific impulse (Isp) of 161 s (1.6 kN·s/kg), which makes it a low-performance monopropellant.

/Göran

P.S: Nu ska verkligen ingen försöka leka med skiten och ta livet av halva grannskapet...


Corpze skrev:
jag har för mig det var en rätt livlig disskussion på tpc´s forum om den delen och hur det styrs... men var det väteperoxid? kan du förklara djupare?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
t2r
18 januari 2008 · 302 Inlägg

Hertigen skrev:
How ALS works

When the driver lifts his foot from the gas pedal the ignition  timing is altered with sometimes 40° or more of delay (retard) and the intake air and fuel supply mixture is made richer. The inlet butterfly is kept slightly open or an air injector is used to maintain air supply to the engine.   This results in air/fuel mixture that keeps getting in the combustion chambers when the driver no longer accelerates. The ignition being delayed, the air/fuel mixture reaches the exhaust tubes mostly unburned. When the spark plug fires, the exhaust valve is starting to open due to the ignition delay mentioned above. Additionally, the exhaust temperature being extremely high, the unburned fuel explodes at the contact of the exhaust tubes. Luckily the turbo sits right there and the explosion keeps it turning (otherwise it would slow down since its intake, the exhaust gases, is cut-off). The effect is vastly lower response times with some downsides:

    *

      A quick rise of the turbocharger's temperature (which jumps from ~800°C to the 1100°C+ region) whenever the system is activated
    *

      A huge stress on the exhaust manifold and pipes (mounted on a street car a bang-bang system would destroy the exhaust system within 50-100 km)
    *

      The turbo produces significant boost even at engine idle speeds
    *

      The explosions which occur in the exhaust tubes generate important flames which can, sometimes,  be seen at the end of the exhaust tube
    *

      Reduced engine brake

The ALS effect is mostly dependent on the air allowed into the engine, the more air supplied the more the ALS effect will be noticeable. Consequently ALS systems can be more or less aggressive. A mild ALS will maintain a 0 to 0.3 bar pressure in the inlet manifold when activated whereas, when inactive, the pressure in the inlet manifold with the throttle closed would be in the region of -1 bar (absolute vacuum). Racing ALS versions can maintain a pressure of up to 1.5 bar in the inlet manifold with the throttle closed.

nån som är duktig på engelska och vill översätta?

Rex2005
19 januari 2010 · 8 Inlägg

How ALS works

När föraren lyfter foten från gaspedalen i tändningsinställning ändras med ibland 40 grader eller mer för förseningar (retard) och inloppsluften och bränsletillförsel blandningen sker rikare. Inlopp Butterfly hålls på glänt eller en luft injektor används för att hålla luft till motorn. Detta resulterar i luft / bränsleblandningen som håller får i förbränningsrummen när föraren inte längre accelererar. Tändningen försenas, luft / bränsleblandningen når avgas rören mestadels oförbrända. När tändstiftet bränder är avgasventil börjar öppna på grund av tändningen förseningen nämns ovan. Dessutom är avgastemperaturen är extremt hög, exploderar de oförbrända bränslet vid kontakt av avgaser rören. Lyckligtvis turbo sitter precis där och explosionen håller det vrida (annars skulle bromsa sedan dess intag, avgaserna, är cut-off). Effekten är avsevärt lägre svarstider med vissa nackdelar:

    *

      En snabb ökning av turbon temperatur (som hoppar från ~ 800 ° C till 1100 ° C + region) när systemet är aktiverat
    *

      En stor stress på utloppsfläns och rörledningar (monterad på en spårvagn en bang-bang-systemet skulle förstöra avgassystemet inom 50-100 km)
    *

      Turbo ger viktiga impulser även vid tomgångskörning hastigheter
    *

      Explosionerna som förekommer i avgaserna alstrar viktigt lågor som kan ibland ses i slutet av avgasröret
    *

      Minskad motorbroms

Den ALS effekten är mest beroende av luft släpps in i motorn, levererade mer luft desto mer förhandslicenser effekten blir märkbar. Följaktligen ALS system kan vara mer eller mindre aggressiv. En mild ALS kommer att hålla en från 0 till 0,3 bar tryck i insugningsgrenrör när den aktiveras medan vid inaktivitet, trycket i insugningsgrenrör med gasreglaget stängd skulle i regionen -1 bar (absolut vakuum). Racing ALS versioner kan upprätthålla ett tryck på upp till 1,5 bar i insugningsgrenrör med gasreglaget stängd.

Rickard-v
19 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Har du ingen turbo behöver du inget antilag system.

Du har ju inget segt turbo system.

Men du kan ju lätta svänghjulet, det blir som ett antilag åtgärd.

Senast redigerat av Rickard-v (19 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Rex2005 skrev:
How ALS works

    *

      En stor stress på utloppsfläns och rörledningar (monterad på en spårvagn en bang-bang-systemet skulle förstöra avgassystemet inom 50-100 km)

lol

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang