Import från USA, någon som har tips och erfarenheter av detta?

Sandman
28 mars 2007 · 873 Inlägg

bosing skrev:
Lägga grejer i bilen kan vara en bra, men har man otur så stjäl någon prylarna, hände mig, blev av med avgassystemet jag köpt!

Har du mer frågor hör av dig.

Lycka till

Jo.
Det är ju det som är lagom kul med hela "Låg summa på kvittot" grejen.
Om du har någon form av container försäkring eller hur du nu fraktar får du ju bara ersättning utifrån den summan som står på kvittot och resten av pengarna har du tappat på havets botten eller i handen på någon gods-tjyv.

Don't get mad, get even.
kallvatten
20 januari 2008 · 1 Inlägg

big_smile Får jag låna tråden lite, har precis köpt en Dodge Magnum 07, när den väl kommer till Götet, kan man fixa blinkers och dyl där(var)? Samt är det möjligt att låna blaå plåtar för att köra den uppåt landet??

HEATSEEKER
20 januari 2008 · 198 Inlägg

Kristian_V skrev:
Bästa är ifall man kan få ner köpe summan, man slipper ju både tull och moms på den summa man får ner skrivet. Köper man en bil för $20'000, så kanske någon bekant kan köpa den på plats, sedan "köper" man bilen av denna person för 1/3 av priset. Trevligare att betala tull/moms på $6-7'000.
Ni som skall hämta hel bil, passa på att trycka den smock full med delar och annat, allt inne i bilen går med i bilens tull/moms. (Inget extra att betala ifall det skulle ligga en extra motor i bagaget. wink )

Har själv funderat flera gånger på att hämta en gammal ej fungerande pickis för någon skit summa, bara för att kunna lasta den med motorer, lådor och annat man har tagit hem separat. Är just nu i import tagen igen, för att ta hem ny motor. Tull, moms och speditörernas avgifter är inte kul. Även om man köper nått ink. frakt, så lägger speditörerna på hutlösa avgifter i denna änden också. Senaste exemplet på det är växellådan jag tog hem i januari. Köpte lådan för 6'000:-, 8'400:- med frakt. Här hemma fick jag betala 2'000:- i tull/moms, men fast man betalat frakten redan, så skulle speditören ha avgifter á 1600:-
Fast då heter det ju inte "frakt", utan det är splittat på massa små kostnader. 436:- Speditions avg. 500:- Terminal avg. osv...
6'000:- lådan hamnade på dryga 13'000:- innan jag hade den hemma i garaget.
På ett pickis flak kunde man ta hem fem V8or och fem lådor, eller mer, utan alla dessa kostnader.

Dom gånger ja har varit å lämnat bilar så har dom varit väldigt noga med om det är något som ligger i bilarna, kanske de går bra om man visar att de e just till denna bil(smågrejer).
Dom kollar igenom bilen noga så inget smuglas/göms.
Risken e att någe försvinner me, har slangat bensin ur några av våra bilar tex.
Mycke svårt att tänka mig att dom skulle ta imot en bil full med grejer....


Har tagit hem grejer bilar/mc med nordtrafik å 90% av alla grejer har det varit skador på mindre/större så skaffa en försäkring som gäller ifall/när dom pajjar någe.
Tänk till innan du skriver ner kvittot för om något händer med bilen(större skador) så kommer du bara få ut vad det står på ditt falska kvitto å det är de värdet dom försäkrar bilen efter.

HEATSEEKER
20 januari 2008 · 198 Inlägg

kallvatten skrev:
big_smile Får jag låna tråden lite, har precis köpt en Dodge Magnum 07, när den väl kommer till Götet, kan man fixa blinkers och dyl där(var)? Samt är det möjligt att låna blaå plåtar för att köra den uppåt landet??

Om du fraktat den med nordtrafik så kan dom fixa blinkers å besiktiga den åt dig för en peng.
Blåa?? är inte det diplomat skyltar?
Gröna e väll handlar plåtar.
Du har ju fått hem plåtarna så ja skulle chansa att skruva på dom å köra smile

Kristian_L
20 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Svenska interim skyltar är röda med vita tecken enligt samma mönster som vanliga svenska skyltar, dvs tre bokstäver, tre sifror. Blå skyltar är diplomat skyltar, gröna är salu skyltar (Bilhandlare teknar försäkring på "skylten" som i sin tur gäller på alla bilar.)

Har du fått hem skyltar (Riktiga) så skruva på dem. Har bilen körförbud, får den provköras och köras till SBP, fixa en tid på SBP hemma, då kan du köra genom hela landet om du vill, du är ju på väg till bilprovningen. wink
Bilen får där emot inte vara avstäld... Får du inte stält på den för att den inte är reg bessiktigad, lös då ut interrim skyltar, då får du köra till verkstad, provkörning och till SBP.
De kostar någon hundring. Se till så du har traffik förs på bilen via nått bolag, annars måste du även lösa försäkring i samband med interim skyltarna. Det är ett antal år sedan jag hämtade bil, men då köpte jag interim, hade försäkringen (Traffik) ordnad annars skulle försäkringen till skyltarna kosta nästan 1000:-...

Börja med att ringa tullen o kolla vad som gäller.
Du skall kunna teckna traffik förs. på chassie numret, skall inte behövas regnr...
Försäkrings bolagen borde kunna det vid det här laget. Ring...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hampusd transportkonsult
21 januari 2008 · 284 Inlägg

Till er som tänker skriva ner värdet. Det är även detta värde försäkringen bygger på. Så om något händer bilen så får du ersättning utefter vad du skrivit för värde.

Bottles are for babys. Real men get blown.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang