"hoppig" bil i låga hastigheter.

_chapman
16 januari 2008 · 33 Inlägg

Hej! som rubriken lyder. min bil (en mazda 626 -91) har börjat gå ojämnt på vägen när man kör i hastigheter mellan 30-60 kmh. den skakar precis som om en däck vore ojämnt på bilen när man kör. det blir ingen skillnad när man frikopplar. det känns som om "skaket kommer bakifrån i bilen.
kan det vara stötdämparna som spökar? det är väldigt irriterande och jag måste få ordning på det.

Tacksam för svar! smile

engolf
16 januari 2008 · 3 235 Inlägg

är den framhjulsfriven?

Sitter bakhjulen ordentligt fast?
Kan vara defekta lager bak...

_chapman
18 januari 2008 · 33 Inlägg

Ja den är framhjulsdriven, lagren är bytta bak och hjulen sitter ordentligt. fattar inte vad som kan vara fel :S

Tore Student
18 januari 2008 · 232 Inlägg

Jag har själv haft ett liknade problem fast fram. då hade däcket gått sönder så det inte var runt längre. i början var det väll inte så farlgit med det blev bara värre och värre till slut var det nästan 1 dm skiljnad på sidorna. lycka till

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
_chapman
19 januari 2008 · 33 Inlägg

Tore skrev:
Jag har själv haft ett liknade problem fast fram. då hade däcket gått sönder så det inte var runt längre. i början var det väll inte så farlgit med det blev bara värre och värre till slut var det nästan 1 dm skiljnad på sidorna. lycka till

Jo det känner jag igen, mina sommardäck separerade en gång så bilen började skutta som du beskriver. men jag har kollat däcken och det är inget fel på dom. snart blir det verkstad om jag inte hittar felet själv, och pengarna går ju att lägga på roligare saker tongue

Johnson
19 januari 2008 · 613 Inlägg

det är inte bara i början som de är så?
Mina kan bli lite "platta" när bilen stått ett tag  (ja billiga däck) men går snabbt över sen...

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
_chapman
22 januari 2008 · 33 Inlägg

p.p. skrev:
det är inte bara i början som de är så?
Mina kan bli lite "platta" när bilen stått ett tag  (ja billiga däck) men går snabbt över sen...

Nej det är konstant hela tiden, upptäckte idag att den beter sig "ringlade" i krypkörning. Ska kolla under bilen så att alla krängningshämnare och länkarmar sitter ordentligt. om det visar sig okej antar jag att det blir verkstad sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang