kamrem gick sönder på en volvo 740, -89, 4cylindr., skador???

getost
22 januari 2008 · 62 Inlägg

om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...

loffe007
23 januari 2008 · 905 Inlägg

getost skrev:
om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...

varfrö göra så jävla mycket jobb då det är såg ot som 99,999999% sannolikt att allt är okej? du måste han köpa ny blockpackning mm.
nollställ motorn, lägg på remmen, komptesta, inse att är ok sen gasa vidare mot nya världar.

utb-oskar
23 januari 2008 · 4 Inlägg

håller med det är bara att prova desutom är jag säker på att inget har hänt om du inte vill säga har planat toppen mycket eller som det står att du har en elak kam

rooolerboy volvonörd
23 januari 2008 · 116 Inlägg

som sagt,händer inget nä kamremmen går av på B230 8 ventilare,bara nolla veven å kammen,mellan axeln behöver ej nollas då den bara driver oljepumpen,kolv å ventil kan aldrig mötas i en sådan motor,om den är original villseja:),eller om du håller att varvtal över 7000rpm,viket du förmodligen inte gjort..köp en ny kamrem,dvs INTE skroten,montera å sladda vidare

Tab Rycketofta Racing
23 januari 2008 · 292 Inlägg

BIlen har klarat sig big_smile
(lovar)
på med en rem och om du nu ändån är osäker så gör ett komp test big_smile
sen spitta på...

//Rycketofta Racing
Andreas_ace
23 januari 2008 · 375 Inlägg

rooolerboy skrev:
som sagt,händer inget nä kamremmen går av på B230 8 ventilare,bara nolla veven å kammen,mellan axeln behöver ej nollas då den bara driver oljepumpen,kolv å ventil kan aldrig mötas i en sådan motor,om den är original villseja:),eller om du håller att varvtal över 7000rpm,viket du förmodligen inte gjort..köp en ny kamrem,dvs INTE skroten,montera å sladda vidare

7000rpm?
Varvstoppet slår igång på ca 6200rpm och man kommer inte igenom det.
Mellanaxeln  är inte kritisk att "nolla" men ngt man iaf kan göra iaf smile


Nåväl.
Skippa iaf skrotens kamrem och köp en ny. Orginal eller Biltema spelar ingen roll. Själv kör jag Biltema men känner du dig säkrare med orginal så köp det. Tror inte priset skiljer sig så jätte mycket,

Ngt du bör kontrollera är iaf spännrullen. Kolla så den inte kärvar eller skakar, byt ut den annars.

Volvo 740GL (1990)
volvodrifter
23 januari 2008 · 342 Inlägg

alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..

engolf
23 januari 2008 · 3 235 Inlägg

volvodrifter skrev:
alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..

Långt ifrån: väldigt få motorer klarar sig vid rembrott (8 vetilare).
De flesta motorer gör "sallad" av ventilerna.

Exterminator
23 januari 2008 · 45 Inlägg

då köper en ny rem.....
spännrullen låter rätt mycket, men sitter fast och det finns inget glapp.
på vilken sätt ska jag ställa in alla dessa kugghjul som kopplas med kamremmen?
om jag sätter remmen på fel sätt, finns det chans att skada motor?( t.ex avgaser kommer att gå till injectorn om fel ventil öppnas....)

Volvo s40 (2000)
Andreas_ace
23 januari 2008 · 375 Inlägg

Byt spännrulle.
Inställning på kuggarna ska se ut som på bilen.
Den övre och den undre är extremt (!) viktigt att det är vid märket, det vid sidan är inte kritiskt.
Ställer du fel så får du felaktig förbränning, eller så startar inte motorn.
Även om bilen går igång så komemr det ta skada.
Dvs kan bli knackningar och bakslag osv.

Men oroa dig inte, det är enkelt och det är svårt att göra fel.
Kan skriva guide hur du går tillväga

http://www.bikeguide.se/installning2.jpg

Senast redigerat av Andreas_ace (23 januari 2008)

Volvo 740GL (1990)
Exterminator
24 januari 2008 · 45 Inlägg

nu fattar jag...
hittade också en ganska bra sida med bilder http://www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTi … gnment.htm

Volvo s40 (2000)
Sorling
24 januari 2008 · 207 Inlägg

det hände inget på min gammla b230f:P

twin_cam Smålänning
24 januari 2008 · 7 877 Inlägg

engolf skrev:

volvodrifter skrev:
alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..

Långt ifrån: väldigt få motorer klarar sig vid rembrott (8 vetilare).
De flesta motorer gör "sallad" av ventilerna.

Tror han menade att alla VOLVOs motorer utom B234F och B204FT klarar sig om kamremmen går av.

Även B18 och B20 klarar sig om kamdrevet blir rensat, eller så sätter man dit ett från B30 som är i stål istället för plast wink

En del gamla golfmotorer kan klara sig om man har tur.

Saab B20 och B201 klarar sig om kedjan går av, om dom är original.

Finns många bilar som klarar sig vid rem/kedjebrott.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
getost
27 januari 2008 · 62 Inlägg

loffe007 skrev:

getost skrev:
om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...

varfrö göra så jävla mycket jobb då det är såg ot som 99,999999% sannolikt att allt är okej? du måste han köpa ny blockpackning mm.
nollställ motorn, lägg på remmen, komptesta, inse att är ok sen gasa vidare mot nya världar.

vadå köpa en ny blockpacking???? han behöver ju bara köpa en topplockspacking... han behöver ju itne riva ner hela motorn... bara plocka av toppen...

Exterminator
27 januari 2008 · 45 Inlägg

remmen är bytad.............känns som bilen fick 20 hp till...

Senast redigerat av Exterminator (27 januari 2008)

Volvo s40 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang