Honda Prelude Gen5, How-To: byta kopplingscylinder.

Godspeaker Specialist
10 februari 2008 · 1 187 Inlägg

Så. En morgon när jag skulle rulla iväg, så sjunker kopplingen ned mot golvet, inget tryck i den alls, går naturligtvis inte att växla.
Efter det sedvanliga tjurandet över att bilen inte funkar, och alvarliga funderingar över att sälja skitet och skaffa sig en annan hobby, så tar man sig till sist i kragen.
Eftersom jag inte vet vad som är fel, och inte hittar något som verkar ha runnit ut under bilen, så är det bara till att fördjupa sig i hur kopplings-systemet ser ut på den.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252294_m09gx0.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252297_oyx6xy.jpg

Kopplingskretsen är enskild, hänger inte ihop med broms-systemet som på vissa andra bilar.
Det använder sig dock av vanlig Dot4-vätska, som skall bytas som vanligt, helst en gång per år.

Efter lite felsökning och svordommar, så kunde jag konstatera att det var huvudcylindern som läkt på min bil. Detta resulterade i att all vätska runnit in i bilen, under kopplings-pedalen, under mattan. Jaja, där får den ligga tills vidare hmm
Det är tydligen vanligare att slavcylindern börjar läcka, än att huvudcylindern ger med sig. Menmen... roll Om det finns ett lättare och ett svårare fel, så är det ju alltid det svårare...

Honda Malmö hade inga huvudcylindrar liggandes på lager, utan skulle ta från något huvudlager, så ny kopplingscylinder beställdes på Mekonomen, kostade 532kr. Säkert bra mycket billigare än Honda Orginal smile

Nu till själva bytet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252315_w6du49.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252319_2waldi.jpg

Börja med att tömma behållaren på eventuell överbliven vätska. Detta görs enklast genom att öppna avluftningsventilen på slavcylindern, koppla fast avluftningsnippel och pumpa med kopplingen.

Koppla sedan loss gummislangen mellan vätske-behållaren och cylindern. Skydda plåten under cylinden med papper, rejält mycket papper som suger upp bromsvätskan du spiller. Dot4 har en otrevlig förmåga att sabotera lacken. Tänk även på att bromsvätska är ganska rejält skitgiftigt, så försök undvika att få överdrivet mycket på händerna.

Skruva sedan loss de två skruvarna som håller fast behållaren, och lyft bort den. Den kommer bara vara i vägen annars, Därefter metalröret som sitter fästat till kopplings-slangen. Var försiktig med metallröret så du inte böjer det! Kan bli mycket svårt att få tillbaka i så fall.

Nu kommer vi till det riktigt dryga; Lossa själva kopplingscylindern. Detta görs inifrån bilen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252327_luivmi.jpg
Detta är något som i service-boken ser ganska enkelt ut, men att i verkligheten utföra vad de gör i fabriken..? Det är inte så jävla lätt.
Sedan tillkommer det faktum att bilen är bygd av små smidiga japaner, och inte 190 cm nordeuropeer. Efter att ha testat olika kombinationer av spärrskaft och förlängningar hittade jag till sist en kombination som jag lyckades tråckla in mellan alla sladdar.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252335_dxp117.jpg
Man undviker helst att råka skada någon av de där sladdarna... känns som att man får mycket extra jobb om man råkar riva sönder något tongue


Efter att ha lirkat loss lås-pinnen och sedan lossa de två bultarna lyfter du bara ut cylindern genom motorutrymmet.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252336_60rna7.jpg

Sett Innifrån med cylindern borta:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252338_r72otb.jpg
Från Motorrummet med cylindern borta:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252343_31o7ks.jpg
Trasig vs. Ny
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252345_q9kg2h.jpg

Så. Halva jobbet borde nu i teorin vara avklarat big_smile
Montera tillbaka i omvänd ordning. Jag hade dock svårt att få kopplingsledningen att gänga rätt ned i cylindern, det blev konstiga vinklar. Då jag inte ville riskera att pajja gängningen, så lossade jag cylindern helt, och skruvade fast kopplingsslangen i cylinden innan jag monterade allt mot bilen.
Efter att nu ha dubbelkollat att man dragit fast allt lagom hårt, så fyllde jag på med ny Dot4 i behållaren. Jag använde mig av biltemas bromsvätska, funkar hur bra som helst i just det här fallet.

Nu måste systemet luftas. Slavcylindern sitter på framsidan av växellådan, och är utsatt för mängder av regn osv. Detta resulterar i kraftiga rostangrepp. Egentligen vill man väl byta något som ser ut på det viset, men funkar det så funkar det tongue
Jag sprayade luftningsnippeln med rostlösare, lät det verka i 20 minuter. Trädde därefter på en hylsnyckel, och knackade till lätt med en bit järnrör. Lossnade omgående.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252357_qxpwcw.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252362_kjuryc.jpg
... rost är satans påfund. .. jaja. Låt gå för den här gången. hmm


Till luftningsnippeln anslöt jag biltemas luftningsverktyg med backventil.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252369_p6iluv.jpg
Observera färgen på den dot4 som kom ut ur systemet ? När tror ni att det hände senast?
Min personliga gissning är 1998, för ca 14k mil sedan mad Det är ju för faan som pressad spenat. fy helvete.

en bild på hur Dot4 INTE ska se utyikes
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252404_2avpp1.jpg

Jaja. I teorin är det nu bara till att pumpa med koppingspedalen tills det är ny  och fin väska som kommer ut ur slangen vid luftningsnippeln. Se dock till att behållaren inte blir tom under tiden, för då får du in mera luft i systemet! fyll hela tiden på med ny vätska i kopplings-behållaren. Pumpa gärna igenom några extra gånger bara för att försäkra dig om att du fått bort alla luftbubblor.

En liten sak att tänka på: Biltemas luftningsverktyg med backventil är avsett för bromsar. Det visade sig vara svårt att bygga tryck nog i kopplingsledningen för att kunna använda sig av backventilen. Om ni har svårt att få tryck, eller inte får ut vätska ur luftningsnippeln, ta bort backventilen.

När det inte kommer flera bubblor ur luftningsnippeln, och vätskan ser klar och ny ut: Skruva åt luftningsnippeln. Nästan färdig lol

Justera in kopplingspedalen enligt följande. ... användandet av grova svordommar underlättar.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252372_2vflro.jpg
Det finns inget graciöst sätt att fixa det på
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252379_pccvqp.jpg
Lillebror är en hjälte och skruvar med min bil tongue
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252385_j5ls1h.jpg

Och nu ska man väl vara färdig. ... En fredag kväll i garaget är avslutad.


http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/252386_m26asz.jpg

Hoppas detta kan hjälpa någon annan smile

Senast redigerat av Godspeaker (10 februari 2008)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang