Slitage av däck vid svetsad diff

BiggerDigger
9 februari 2008 · 288 Inlägg

Hur många mil på däcken kan man räkna med om man svetsar bakaxeln på en bakhjulsdriven bil? Kör bara några hundra på en sommar, så håller däcken en sommar?

Senast redigerat av BiggerDigger (9 februari 2008)

turboforssen Telge Drifting Team
9 februari 2008 · 5 398 Inlägg

det beror väl på hur mycket du svänger, men jag klararde mig på ett par bak däck under sommaren när jag hade diffat å då lekte jag ganska mycket:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TTTTT
9 februari 2008 · 945 Inlägg

svets diff är ett jävla bonn meckeri, pajas fasoner som kids och blöj raggare håller på med, visst kan funka om du ska åka raktfram och gillar att göra lakritsar på konsums parkering...... Men tänk på att i kurvor så rullar ytter hjulet lite längre än inner hjulet gör. Kan lova dig att din svets diff kommer att förändra vägprestandan på din bil om du gillar att ösa på i kurvorna.

blinka blått om du vill rejsa!
BiggerDigger
9 februari 2008 · 288 Inlägg

Altenativet är att montera en riktig diffspärr, men då kan man lika gärna köpa nya däck varje sommar i ställe. Om man känner att det inte funkar så är det bara att skaffa en annan diff på skroten.

Germax
9 februari 2008 · 12 086 Inlägg

TTTTT skrev:
svets diff är ett jävla bonn meckeri, pajas fasoner som kids och blöj raggare håller på med, visst kan funka om du ska åka raktfram och gillar att göra lakritsar på konsums parkering...... Men tänk på att i kurvor så rullar ytter hjulet lite längre än inner hjulet gör. Kan lova dig att din svets diff kommer att förändra vägprestandan på din bil om du gillar att ösa på i kurvorna.

Åh vad vi tar i.. Svetsdiff märks nämnvärt bara i stan, ligger du o kör på landsväg är de inga problem.

Som vanligt va de inte häller det han fråga, som du svara på.

Nya däck håller en sommar, men de är klart kör du mkt i stan slits de mer. Man brukar inte sätta på nya däck på svetsdiff iofs, för de känns så onödigt. Köp några 5-6 mm för nån hundring lr två och köp nya när de tagit slut, nya beggade alltså. Det är mitt tips

BiggerDigger
9 februari 2008 · 288 Inlägg

TTTTT skrev:
svets diff är ett jävla bonn meckeri, pajas fasoner som kids och blöj raggare håller på med, visst kan funka om du ska åka raktfram och gillar att göra lakritsar på konsums parkering...... Men tänk på att i kurvor så rullar ytter hjulet lite längre än inner hjulet gör. Kan lova dig att din svets diff kommer att förändra vägprestandan på din bil om du gillar att ösa på i kurvorna.

Då bilen är bonntrimmad, (med pysventil) så är det ok med bonndiff:lol: Fast frågan var just hur länge ett par däck räcker.

Tomas_H
9 februari 2008 · 486 Inlägg

Antar att du menar framdäcken? Det är kanterna på däcken som äts ner och det går rätt fort även om man inte kör i stan. Men eftersom väghållningen ändå försvinner med svetsdiff så spelar det ju mindre roll, och "resten" av däcket håller rätt länge. Lätt en sommar iallafall.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
BiggerDigger
9 februari 2008 · 288 Inlägg

Får la bli svets då, för ifjol hade jag problem med fästet på ettan o tvåan. Känns rätt meningslöst att trimma vidare ,om man inte får nån användning för effekten förrän på trean.

Tyfors Svetsare
9 februari 2008 · 1 150 Inlägg

Svetts diff e bara skit. men prova, Håller fullt me att de bara e blöjraggare & bönder som håller på me de,
De kommer bara att gå rakt fram om du int kan åk på sladd...
Däck sliter mer än du tror, Köp en riktig spärr iställe klart bäst.....

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Lundgren_85 Lastbilschaufför
9 februari 2008 · 123 Inlägg

Svetsdiff funkar utmärkt för det ända målet jag gissar på. Och däcken bör nästan hålla 200-300mil utan att polisen börjar klaga på sned slitning. Jag klarade mig nästan 500mil med svetsad diff.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Tomas_H
10 februari 2008 · 486 Inlägg

BiggerDigger skrev:
Får la bli svets då, för ifjol hade jag problem med fästet på ettan o tvåan. Känns rätt meningslöst att trimma vidare ,om man inte får nån användning för effekten förrän på trean.

Du skulle kunna köpa en lockerdiff istället. Kolla på www.bakaxel.se. Han kanske har till din bil? Kostar 3200:-

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang