Jordfel från slutsteg

lallemannen
29 oktober 2005 · 5 Inlägg

Har ett slutsteg med sub bak i min Lexus IS 200. Är så att det har funkat hur bra som helst men nu så funkar det inte lika bra. Jag har kommit fram till genom uteslutningsmetoden att det är jordkabeln som gör så att säkringen på slutsteget smäller. Vad kan jag göra åt detta? Det har ju funkat innan.
Varje gång jag har jordkabeln i och jag sätter i en nya säkring så smäller den direkt. Det spelar ingen roll om jag har högtalarkablarna i eller inte. Om jag har jordkabeln i så funkar det inte.
Snälla hjälp mig!
Kristoffer

Tuffhaggman
29 oktober 2005 · 864 Inlägg

du har inte satt jord o plus fel då?/(anslutit jord på stegets plus o vise versa)

Zeph
16 februari 2006 · 5 Inlägg

Har samma problem själv. Säkringen smäller, och jorden är på samma ställe jag alltid haft den.
Plus och GND är -Inte- felkopplade. Dock vet jag inte ifall det kan vara remoten som spökar
men om det är den, så är det väl med största sannolikhet fel på steget, eller?
Har testat med 2 olika steg, med samma resultat... skulle va tacksam för all hjälp ja kan få.

Drönirettab
16 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Har du kollat så att det inte sticker ut trådar från jordkabeln som tar i plusen eller remoten?

Zeph
16 februari 2006 · 5 Inlägg

Japp. Allting är så som det ska vara. Väldigt noga med att inget är fel. Lite pedantisk med sån't. smile
Det är ju ljudet man är ute efter, då gäller det att inte slarva. smile

edis_87
16 februari 2006 · 279 Inlägg

har du tittat så inte kabel har blivit skadad någonstans annars gör det. för är plus kabel skadad så den jordar någonstans så går ju säkringen.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Zeph
16 februari 2006 · 5 Inlägg

Testade att dra en kabel utanför bilen för att kolla ifall de var +en de va fel på, men säkringen smäller endå.. De e inte så jäkla roligt när man har ljud för över 10k osså funka de inte.

Drönirettab
16 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Fungerar det om remotekabeln är urkopplad?

Zeph
16 februari 2006 · 5 Inlägg

Steget -ska- väl inte funka då. Har dock inte testat, men...kan det ha nått me de å göra?
Ja vet ju att de e fel på steget ifall de är som jag -hoppas- att det -inte- är smile
Men endå ganska osannolikt att båda stegen är pajj isf.

Drönirettab
17 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tänkte bara om säkringen löser ut fastän steget inte är igång och remotekabeln inte är inkopplad.

timpan_87
17 februari 2006 · 781 Inlägg

de är ju överslag i steget.

så fort du sätter i en säkring och jorden inte är koplad så går ju plusen fram som den ska. så de är ju inte felet.

felet måste ju ligga i att steget är bränt inuti på nåt sätt så jorden och plusen är samankoplade. och det är de säkringen smäller.. lr har du monterat sladden och det är en liten unkla tråd som nuddar vid chasit på steget lr nåt annat.

plocka ut steget å prova att kopla plus och minus och en plus till remoten. och sätt dit säkring.. du kna ju använda vanlig smal tråd.. är du bara prova.. anslut inte lågnivo och högtalar kabel..

smäller plusen då med. så är de fel på steget.. bara skruva isär och kolla lr lämna in det. de är troligen kortslutet på något sätt

Senast redigerat av timpan_87 (17 februari 2006)

Sharky
17 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Jag hoppas att du inser att du riskerar att bränna din Hu om du ansluter + till steget utan att ha jord ansluten.
Detta är fullständigt no-no...

/Göran

lallemannen skrev:
Har ett slutsteg med sub bak i min Lexus IS 200. Är så att det har funkat hur bra som helst men nu så funkar det inte lika bra. Jag har kommit fram till genom uteslutningsmetoden att det är jordkabeln som gör så att säkringen på slutsteget smäller. Vad kan jag göra åt detta? Det har ju funkat innan.
Varje gång jag har jordkabeln i och jag sätter i en nya säkring så smäller den direkt. Det spelar ingen roll om jag har högtalarkablarna i eller inte. Om jag har jordkabeln i så funkar det inte.
Snälla hjälp mig!
Kristoffer

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang