Hjälp! Sänka Volvo s60 T5 ?

L0fstr0M
11 februari 2008 · 77 Inlägg

Hej!

Jag kan först säga att konsten att själv styla & utföra "större ingrepp" på bilar aldrig varit min starka sida, därav dessa frågor.. Dock har jag en bra bild av hur jag vill att det ska se ut=)


Jag har införskaffat en Volvo s60 T5 -05. Bilen har ju från fabrik redan ett något lägre chassi än original s60.
Det räcker inte, och jag ska därför sänka bilen ytterligare.
Det jag undrar är hur mycket ni tycker jag borde sänka bilen för att den ska bli så låg som möjligt men ändå bibehålla ett stilrent och inte för "överstylat " intryck?
Jag funderar också på att bilen är högre baktill än framtill. Alltså, "hålrummet" mellan däck och skärm är högre där bak än där fram. Köper jag då, tex en sänkningssats som sänker bilen 40mm runtom, lär ju chassit fortfarande vara högre där bak än där fram......smile
Kan man köpa 2 fjädrar fram som sänker tex 35 fram? Och montera fjädrar som sänker 40mm baktill?

Vad rekommenderar ni för fjädrar eller fjädringssatser till just s60? Jag tänkte bara byta fjädrarna om det funkar och inte utgör någon större fara för haveri av något slag:)

Dessutom skulle det vara intressant att få lite tips på STILRENA fälgar som gör sig bra på S60.
Att köpa Volvo original 18" (eller 19 ? )väger nästan tyngst nu.. med tanke på att jag är ute efter ett stilrent uttryck och en "helhet" som inte flåsar för mycket styling...!

Hoppas på att någon har ork och vilja att vilja tipsa och ge med sig av sina kunskaper! Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!

Mvh Erik

H.T
11 februari 2008 · 197 Inlägg

40 mm Runt om + 19" fälgar blir nog jättebra............

Mazda Mx-5 (2006)
_SpoRRen_
11 februari 2008 · 25 Inlägg

sänk inte för mycket. å 19" ?  du vill väl kunna svänga runt i en rondell utan att behöva backa? tongue 
svängradien suger redan orginal på s60.. tongue

_Norrland_ Bilvårdstekniker
11 februari 2008 · 766 Inlägg

Jag skulle tipsa om ett coiloverkit från www.gemotorsport.se !
Kostar visserligen mer än bara en uppsättning sänkningsfjädrar men
är bra på det sättet att du kan ställa dom i den höjd du vill ha!smile
Har det på min bil och är helnöjd smile


Sen är det väll bra att satsa på att köra med både sportdämpare och fjädrar samtidigt
då originalstötdämparen blir väl lite för lång(?) och på så sett blir den slut rätt fort?Rätta mig
gärna om jag har fel=)

MVH _Norrland_

Senast redigerat av _Norrland_ (11 februari 2008)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
L0fstr0M
11 februari 2008 · 77 Inlägg

_Norrland_ skrev:
Jag skulle tipsa om ett coiloverkit från www.gemotorsport.se !
Kostar visserligen mer än bara en uppsättning sänkningsfjädrar men
är bra på det sättet att du kan ställa dom i den höjd du vill ha!smile
Har det på min bil och är helnöjd smile


Sen är det väll bra att satsa på att köra med både sportdämpare och fjädrar samtidigt
då originalstötdämparen blir väl lite för lång(?) och på så sett blir den slut rätt fort?Rätta mig
gärna om jag har fel=)

MVH _Norrland_

Tjena och tack för tipset!

Jag kan tyvärr inte rätta dig när det gäller om stötdämparen fort tar slut om jag endast köper sänkningsfjädrar:) Men kanske någon annan här?
Jag har för mig att jag läst någonstans att det inte ska vara några problem att bara köpa sänkfjädrar och montera på.. men men, får höra runt!

L0fstr0M
11 februari 2008 · 77 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
sänk inte för mycket. å 19" ?  du vill väl kunna svänga runt i en rondell utan att behöva backa? tongue 
svängradien suger redan orginal på s60.. tongue

Jo tack,  jag har märkt att det är kass svängradie! Men det lutar åt 18"smile

L0fstr0M
11 februari 2008 · 77 Inlägg

H.T skrev:
40 mm Runt om + 19" fälgar blir nog jättebra............

Mm.. blir säkert jättebra det därsmile Vad har du själv för grejer? Och har du några tips på frågorna i övrigt? Du ser ju ut att ha lite erfarenhet när det gäller s60 styling..! Riktigt snygg måste jag säga , hej!

Westergren Large Cap
11 februari 2008 · 1 816 Inlägg

Tjenare!
Tycker du ska välja Volvo R 18" fälgar och sänka lagomt, ca 30-35mm runt om.
Det kommer bli toppen. wink

H.T
11 februari 2008 · 197 Inlägg

Jag har tänkt sänka bilen men då kan man inte köra  normalt eftersom nu klarar jag alla gupp o konstigheter precis mer eller mindre plus att jag kör vinter oxå.

Jag tycker som sagt att om man sänker o sätter på fina fälgar så räcker de. Men  om du planerar o sätta på kjolpaket sen så rekomenderar jag inte sänkning.

Med 19" fälgar blir de jätte snyggt men nackdelen e att dem e så tunga. O de känner man verkligen vid körning.
Så 18" e bra kompromiss. (var de rätt stavat)

Mazda Mx-5 (2006)
jonaz Stolt Brynäsare :)
12 februari 2008 · 135 Inlägg

jag har saänkt min 30mm och har 19" på. fungerar utmärkt o svänga o komforten är härlig... sätter du på 18" kommer du ångra dig, ser för mesigt ut i dessa stora hjulhus.... min s60 går 7 mil om dagen året runt och har aldrig varit några problem o ta sig över bulor mm.

H.T
12 februari 2008 · 197 Inlägg

Jag kör 1 mil om dagen och jag klarar mig med just dem 3 cm extra höjden. Om jag skulle sänkt så skulle jag tex. inte kunnat parkera utanför träningslokalen.

Eller köra in i parkeringen till bilia där jag bor, där jag lämna bilen idag för service.

Jag skulle vilja sänka för de ser mycke bättre ut om inget annat smile

Mazda Mx-5 (2006)
L0fstr0M
12 februari 2008 · 77 Inlägg

jonaz skrev:
jag har saänkt min 30mm och har 19" på. fungerar utmärkt o svänga o komforten är härlig... sätter du på 18" kommer du ångra dig, ser för mesigt ut i dessa stora hjulhus.... min s60 går 7 mil om dagen året runt och har aldrig varit några problem o ta sig över bulor mm.

Det var skönt att höra! Har faktiskt ändrat mig, får bli 19" istället. Det är några stycken som faktiskt sagt samma som du, att man lär ångra sig om man bara köper 18". Och med tanke på att de verkar sitta så mkt bättre i hjulhusen med 19 så är detj u inte så mycket att krångla om:) tack för tipset.. vad har du för bredd, profil på dina? funkar 235:or ?

L0fstr0M
12 februari 2008 · 77 Inlägg

H.T skrev:
Jag kör 1 mil om dagen och jag klarar mig med just dem 3 cm extra höjden. Om jag skulle sänkt så skulle jag tex. inte kunnat parkera utanför träningslokalen.

Eller köra in i parkeringen till bilia där jag bor, där jag lämna bilen idag för service.

Jag skulle vilja sänka för de ser mycke bättre ut om inget annat smile

Hehe, ja det är en förutsättning att man kan ta sig till Bilia, det är sant:) Nej men din ser riktigt bra ut, ser inte alls hög ut, tycker det ändå ser ut som om den är sänkt med tanke på kjolpaketet. Vad har du för bredd på däcken?

L0fstr0M
12 februari 2008 · 77 Inlägg

Westergren skrev:
Tjenare!
Tycker du ska välja Volvo R 18" fälgar och sänka lagomt, ca 30-35mm runt om.
Det kommer bli toppen. wink

18 " säger du..smile mmm, men nu lutar det faktiskt åt 19".. Vad säger du om det?smile

H.T
12 februari 2008 · 197 Inlägg

225

Mazda Mx-5 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang