Skillnad på 4" och 5,25"?

RobinE
14 februari 2008 · 18 Inlägg

Sökt lite men inte kommit fram till ett vettigt svar!
Jag undrar om det är någon större skillnad på ljudet på en 4" högtalare jämnfört med en 5,25" högtalare?

Drönirettab
14 februari 2008 · 21 761 Inlägg

4" har mindre konarea, då får den jobba mer för att spela basfrekvenser än 5,25" rent generellt.

5,25" brukar ha lägre Fs och kan oftast spela lite lägre ner i basen än 4".

RobinE
14 februari 2008 · 18 Inlägg

Ok! Tack för ett bra svar!
Då kan man sammanfatta det att det är endast basen som är skillnad, men det kompletterar man med en baslåda smile!
Känns då inte lönt att bygga om till 5,25"?
Någon som kan rekomendera ett par bra 4" högtalare? Pris: Mellan 700-1100:-

Drönirettab
14 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Vitsen med att ha större framhögtalare är att då kan man kanske dela baslådan vid tex 60-70 Hz och på så sätt låta den sköta det lite lägre basdunket+djupbasen, medan framhögtalarna får sköta om det snärtigare basdunket+övriga registret uppåt.

Om man har ganska små framhögtalare så blir man tvungen att låta baslådan spela upp till tex 80-100 Hz för att framhögtalarna ska kunna möta upp basen och vid de frekvenserna börjar man höra var basljudet kommer ifrån, dvs basdunket hörs bakifrån. Vill man att allt ljud ska komma framifrån så kan det vara svårt att få till med en så pass "hög" delningsfrekvens.

Har man exempelvis 6,5" högtalare i framdörrarna så kan de ofta delas vid runt 60 Hz om monteringen är tät och stabil, då kommer det snärtiga dunket framifrån och dessutom kan framhögtalarna spela ganska högt utan att låta illa. Chansen att få balans mellan bas och övriga frekvenser är större.

Vad jag vill säga är att det är bättre med 5,25" högtalare om du får plats med såna smile. Med en bra installation så kan du nog dela dem vid 70Hz tror jag.

Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2008)

RobinE
15 februari 2008 · 18 Inlägg

Då får jag tänka på det och se om jag har har tid och lust att bygga om smile!
Tack för svaren, dom har hjälpt mig, och jag har fått bra svar på min fråga! Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang