Hjälp med dålig doft i kupén

patand
23 februari 2008 · 4 Inlägg

Hej.

Jag har just köpt en bil som jag märkt har en ganska frän doft i kupén. Troligtvis kommer det från interiören. Bilen är relativt ny (2007) så det kan egentligen inte vara så mycket annat (hade det varit rök,hund eller AC-doft hade jag känt ingen det). Jag har använt mig av det gamla husmorstipset med att placera ut en slål med ättikssprit  som neutraliserar doften och det har hjälpt lite.

Någon som har något annat "hemmatips". Jag har testat det som rekondfirmorna använder men tycker att det fungerar sämre än ättika.

Tacksam för hjälp.

(Bilen är en Citroën C2 VTR)

TTTTT
23 februari 2008 · 945 Inlägg

kan det vara mögel tro?
Testa att ställa in en skål med klorin i så fall, det brukar kunna ta bort lite av mögellukten.
det brukar kuna vara svårt at få bort dåligt lukt, tyvärr :S
Det finns ju några firmor som förseglar hela bilen och sen sprutar in nån sorts gas, såg det på tv för några år den. Men det lär väl vara svindyrt!
Det ligger ingen rutten gädda och stinker under förarstolen eller så?

blinka blått om du vill rejsa!
E-30
23 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Frän doft av vad? påminner det om typ: Imprengering? eller "Katt-piss" kan ju vara ett husdjur som gjort något olämpligt i ett av sätena. Vad är det för bil?

Kan ju även vara glykol under de främre golvmattorna. (den fasta mattan) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Efterlyst
23 februari 2008 · 70 Inlägg

Som tidigare har skrivit kan det vara något spillt någon stans i bilen. Ofta är det svårt att bli av med sådan doft. Kan du lokalisera var doften kommer ifrån eller är det hela bilen? Om det är hela bilen får du nog åka till en rekondfirma som eventuellt kemtvättar över sätena och "foggar" den (det tidigare har skrivit om att spruta in "gas" i bilen)
Lycka till.

Antonio
23 februari 2008 · 36 Inlägg

kema allt tyg in med ozonmaskin så är det nog borta sen

four rings to rule them all!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
23 februari 2008 · 2 009 Inlägg

Ozon kan man göra själv.
Det bildas när man gör plasma som tex på denna länken.
http://www.youtube.com/watch?v=tat8BH6kMcE

OBS ozon är en giftig gas...

Senast redigerat av BMTech (23 februari 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Ena Colaberoende
23 februari 2008 · 1 219 Inlägg

Jag köpte mig en spray och ett par kuddar från Yocoair som säljs på Clas Ohlson.

Fungerade faktiskt kanonbra. Sprytade sprayen på golvmattorna och använde en kudde som jag la i mittfacket på bilen och fick nnybilskänsla i bilen efter att den hade stått ett tag och verkat.

Kostar ca 100:- så det är ju värt att testa.

http://www.luktfritt.nu/

/Ena

Pliind
23 februari 2008 · 194 Inlägg

Finns en "wunderbaum" sprej också, (luktar inte som wunderbaum) men den ger en nybils känsla, ska ej användas för att dölja odörer som fisar osv, men är det en sådan lukt som sitter i permanent så är det värt att prova den!

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
ZZ_Street_Style Bil byggare/Företagare
23 februari 2008 · 71 Inlägg

Hej
Skruvad ur eller lyft ut baksätet/vid reservhjulsbaljan . Det brukar vara folk som spiller saker där.. oftast är det bara att tvätta bort om du hittar det...
Annars så sägs det att om man häller kaffe på en tidning och sen värmer upp bilen under natten typ med någon kupefläkt så brukar det försvinna.. Lucktar dock kaffe i någon vecka efter åt.
// Johan
www.zzstreetstyle.se

/ Johan Nilsson
www.zzstreetstyle.se
bmw525tds
23 februari 2008 · 240 Inlägg

en  doftgran kan  göra under med:D ganska billigt ocksåtongue haha. ne men  klädseltvätt brukar kunna göra under det  med.

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)
FL3JM Inga konstigheter
23 februari 2008 · 2 064 Inlägg

Såg en annons här på garaget nyss som verkar vara nått du söker:
http://www.oxysol.com/index.php?id=appl … QwodoF9Jew

    *  Tar bort dålig lukt och instängdhet
    * Eliminerar också djupt sittande lukter från exv. mögel, svett, rök och smuts som satt sig i textiler och andra porösa material
    * Förhindrar mögel och mögellukt vi regelbunden användning
    * Höjer värdet på din begagnade bil, husvagn, husbil

patand
23 februari 2008 · 4 Inlägg

tack för många bra förslag. Jag kan inte koppla doften till något speciellt, jag tror det är klädseln eller plasten i bilen som doftar.Klorin har jag faktiskt inte skänkt en tanke på, det kan ju vara en idé, ska nog testa redan ikväll, funkar inte det så blir det att åka till Malmö och hälsa på Clas O.

Återigen...tackar tackar och bockar bugar (jag kommer att testa mig fram tills jag får bort doften så fler förslag är fortfarande välkomna)

caromania Forummoderator
23 februari 2008 · 9 296 Inlägg

Redan många förslag, men en gammal husmorskur är en skål med ättika. Låt den stå 1-2 dygn.
Grymt effektivt.
edit: Fan jag kan ju inte läsa... Du har ju redan kört ättika.roll

Senast redigerat av caromania (23 februari 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang