släppa in en bil i körfält

anvandare_12345
25 februari 2008 · 654 Inlägg

Blixtlåsprincipen är nog allmänt tagen att gälla i sådana lägen.

MEN jag tror att rent juridiskt/lagligt så behöver du inte släppa in en bil i ditt körfält, de är de som byter körfält som har väjningsplikt!

Bossni
25 februari 2008 · 274 Inlägg

Har varit med om ett lakadant fall (motorväg), men då var det kö ca100 bilar i vänsterfilen och 1 i högerfilen som ska köra om alla för att knö in sig precis där hans fil slutar. Det var trångt smile men jag släppte förbi han än då.

Mack Forum- och sitemoderator
25 februari 2008 · 26 176 Inlägg

Andreas 940 skrev:
I Stockholm: Hindra den jäveln från att inkräkta på ditt körfält, idioten får skylla sig själv eftersom han har hindret på sin sida. Släpper du förbi honom förlorar du flera sekunder av ditt liv som du aldrig kommer få tillbaka.

I övriga Sverige: Eftersom du ändå ska sakta ner vid rondellen blinkar du med helljuset åt honom att han kan köra och får då ett tack-blink tillbaka.

Hahaha så jävla sant smile
Gruvar mig för att köra i Stockholm, även fast jag haft körkortet ett tag nu.
Hade jag haft en bil där dom slitna däcken från sjuttiotalet är värda mer än
karossen, så hade jag inte varit orolig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Akka
25 februari 2008 · 1 174 Inlägg

Som jag har fattat det så finns det ingen skriven regel påt men det handlar väl om suntförnufft? så klart man släpper in han/hon.. å andra sidan så tror ja om ni krockar å du ej har släppt in så tror ja du åker påt för man får ej förhindra trafiken!

Coffe
25 februari 2008 · 124 Inlägg

När två körfält blir ett ska blixtlåsprincipen änvändas som många redan har sagt. MEN man får samtidigt inte, som den gula bilen, köra i de körfältet när han vet att han inte kan komma in i rätt körfält igen.
Troligtvis gör han detta bara för att spara tid och då ska han fan inte in. Han får respektera att det är kö och vänta som alla andra. Nu vet jag ju inte hur de ser ut just där, kanske ser man inte innan att de går ihop till ett körfält, men här i Varberg så har vi ett bra exempel på en rondell där det alltid blir lång kö på sommaren.
Man ser klart och tydligt att två körfält blir ett innan rondellen och dom flesta ställer sig i de ena körfältet men de är alltid någon idiot som inte orkar vänta och kör förbi alla, sånt blir jag bara förbannad på.

Kristoff_
25 februari 2008 · 87 Inlägg

det beror väl på hur rädd man är om bilen, hade jag en bil jag inte brydde mig så värst mycket om hade jag inte brytt mig om det, sen om det blir krock hade jag sagt men han låg ju i döda vinkeln big_smile

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Thorssa
25 februari 2008 ·

Pihlanker skrev:
det beror väl på hur rädd man är om bilen, hade jag en bil jag inte brydde mig så värst mycket om hade jag inte brytt mig om det, sen om det blir krock hade jag sagt men han låg ju i döda vinkeln big_smile

Oj vad du hade åkt på det! Du vet att det är din skyldighet att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln när man byter körfält va? Det är bland det första man får lära sig på körskolan wink

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
25 februari 2008 · 1 852 Inlägg

om du kör grå bil bör du släppa honom, men du är inte skyldig. om ni krockar så är det han som byter körfält som åker på det.

tro mig, jag har testat..

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
FluGan Sideways.nu
25 februari 2008 · 873 Inlägg

Coffe_ skrev:
När två körfält blir ett ska blixtlåsprincipen änvändas som många redan har sagt. MEN man får samtidigt inte, som den gula bilen, köra i de körfältet när han vet att han inte kan komma in i rätt körfält igen.
Troligtvis gör han detta bara för att spara tid och då ska han fan inte in. Han får respektera att det är kö och vänta som alla andra. Nu vet jag ju inte hur de ser ut just där, kanske ser man inte innan att de går ihop till ett körfält, men här i Varberg så har vi ett bra exempel på en rondell där det alltid blir lång kö på sommaren.
Man ser klart och tydligt att två körfält blir ett innan rondellen och dom flesta ställer sig i de ena körfältet men de är alltid någon idiot som inte orkar vänta och kör förbi alla, sånt blir jag bara förbannad på.

Då hade du varit förbannad på mig när jag kör jobbebilen smile Gör alltid så på ett ställe i Malmö som är byggt så satans dumt.

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Nissan 200sx "Sideways.nu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang