2" till 2.5" avgasrör?

Dann3
29 februari 2008 ·

En fråga angående avgasrör har 2" på bilen nu ger det någon mer effekt att byta upp sig till 2.5" eller det är bara före katalysatorn som ger effekt? Som extraktorgrenrör?

/danne

kolvas
29 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Dann3 skrev:
En fråga angående avgasrör har 2" på bilen nu ger det någon mer effekt att byta upp sig till 2.5" eller det är bara före katalysatorn som ger effekt? Som extraktorgrenrör?

/danne

njae, lite grann kanske, lite vridmoment ger det nog men då ska du nog byta hela vägen till 2,5" och med en burk ca 120 - 150 cm ifrån byxan (där det går ihop från 2 till 1 rör) och sedan en burk till längst bak ger ett bra ljud och ett bra mottryck i en sugmotor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 februari 2008 · 148 Inlägg

det ger inte någon speciell effekt men är väldigt nödvändigt om du ska trimma mer. men varför inte köra på 3" direkt? kör hela vägen. och 3" (2.5") katt då också så klart

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
kolvas
29 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Emilj90 skrev:
det ger inte någon speciell effekt men är väldigt nödvändigt om du ska trimma mer. men varför inte köra på 3" direkt? kör hela vägen. och 3" (2.5") katt då också så klart

3" tum är för grovt för en sån motor om det är hans Calibra det handlar om, det blir för dåligt mottryck och då tappar han vridmoment

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SevilleDiesel
29 februari 2008 · 152 Inlägg

kolvas skrev:

Emilj90 skrev:
det ger inte någon speciell effekt men är väldigt nödvändigt om du ska trimma mer. men varför inte köra på 3" direkt? kör hela vägen. och 3" (2.5") katt då också så klart

3" tum är för grovt för en sån motor om det är hans Calibra det handlar om, det blir för dåligt mottryck och då tappar han vridmoment

Faktum är att det är nog oftast i låg och mellanregistret man befinner sej mest. Att bygga en gatbil för extremt varvande är fränt-ett tag,men tappar snart sin tjusning om man blir tvungen för att komma över korsningen. Jag vet nån tok som testade det där,åkte å gasade en eftermiddag med kompis brevid och två tidtagarur,ett då han kunde gasa och ett för mellantiden i väntan på nästa tillfälle... Han försökte verkligen  att nå upp i 25% av åk tid,fullt gasande! Det var omöjligt,för det var trafik,korsningar och annan skit ivägen. I praktiken gjorde han ungefär 10%. Åker man till jobbet,eller cruzar på byn blir det inte mycket tid-bara sotig gång å sur lukt.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Dann3
29 februari 2008 ·

Det är min Calibra det handlar om och den skall absolut inte vråltrimmas bara lite grann. Men hur länge klarar man sig på ett 2" avgasrör?

kolvas
29 februari 2008 · 4 001 Inlägg

2" klarar ca 200 - 230 hk lite beroende på hur det är utformat... men jag skulle nog satsa på ett 2,5" med en gång

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rigg0
1 mars 2008 · 1 131 Inlägg

kolvas skrev:
2" klarar ca 200 - 230 hk lite beroende på hur det är utformat... men jag skulle nog satsa på ett 2,5" med en gång

och 2.5" klarar?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
BBAD Utbildad hobbymekare
1 mars 2008 · 1 125 Inlägg

hade 2,5" på min å den kändes slöare men lät gött som fan big_smile

skulle kört med 2" ja så de blir lite mera motstång

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
SevilleDiesel
1 mars 2008 · 152 Inlägg

Det optimala är väl att stega ner arean allt eftersom gaserna svalnar av,så att de håller farten uppe. Börja med ett 2,5" efter kat. efter första dämp går du ner till 2" strax efter första burken. Sista dämparen kan vara 2.5".
Varför man inte ska ha för stor area beror väl delvis på att gaserna stannar av,och bromsar efterkommande puls. Det kräver mer energi att få i gång något än att hålla det igång,med resultatet att spolningen i cylindrarna blir lidande då farten är förhållandevis låg redan från start på lägre varv;).

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang