Glykol/vatten vill inte in i systemet och cirkulera. bmw 520.

Torman
25 februari 2008 · 15 Inlägg

tjena, har bytt vatten pump och termostat på min bmw 520, Har precis hält i vatten och glykol i kylarn men de vill som inte in och cirkulera, och när jag luftar systemet så höjjer glykolen sig och svämmar över från kylarn.

Nån som är bra på detta hjälp

Mvh tobbe

The_Juggo
26 februari 2008 · 111 Inlägg

Öpnna luft nippeln som sitter på kylarn.

starta bilen och tryck lite på slangen som går mellan motorn o kylarn.

Brukar ta ett tag för det brukar inte försvinna vatten fören bilen fått upp temp och däreffter öppnar ju termostaten och då ska det sjunka.
När det sjunker fyller du på mera och låter den stå och gå och luffta ut urdentligt.
Håll kåll på tempen så det inte drar i väg allt för mycket.

Lycka till:)

bumpe Lastbilsmekaniker
26 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Parkera i stans värsta backe, uppförsbacke ska det vara tongue
Går mkt enklare o lufta då för luftnippeln är högst upp!

volvo8_55
6 mars 2008 · 3 Inlägg

haft en 735
tvingades fylla  vtska, varva upp till 2000 varv samtidigt trycka på skangen vid luftningen, sedan nä luft försvunnit, göra om. kunde ta upp till en timma innan allt var klart,

Batta
6 mars 2008 · 1 353 Inlägg

Bumpes råd är nog det bästa, ställ bilen i uppförsbacke så fronten står uppåt, ha den igång och öppna luftningsskruven på kylaren.
fungerar alltid på mina bmw iallafall smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Sjodda
6 mars 2008 · 88 Inlägg

och full värme i bilen så du blir av med luften i värme paketet

Koop
6 mars 2008 · 1 867 Inlägg

Har man sedan provat alla bonnalösningar utan att lyckas så kan man uppsöka en verkstad och be snällt om att få låna deras kylsystemfyllare.
Det brukar jag göra när det ska fyllas bmw wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Lilln Allt-i-allo
6 mars 2008 · 25 Inlägg

de är bara att lufta å pumpa slangenm lite. Tar det en timme för en så vet man int vad man håller på med. de tar inte lång stund att lufta ur systemet.

kapi
6 mars 2008 · 70 Inlägg

Man kan ju alltid ta loss den övre kylarslangen och hälla ner direkt i den funkade perfa på min 318 (som dock inte har ngn luftningsnippel). tog max 10 minuter att lufta bilen.

mrlarssa
7 mars 2008 · 101 Inlägg

Funkar det inte efter flera försök att lufta bilen, alla uppförsbackar osv. Bytt termostat och kontrollerat kylare så tror jag det kan vara topp-packningen som måste bytas, inte direkt ovanligt med snea toppar på "äldre" bmw.

The_Juggo
8 mars 2008 · 111 Inlägg

Sägg till om du får till det.
Varva inte som volvo 8 sägger för då kommer vattnet att sprutas ur och den kommer att dra in mera lufft.

Som bumper sägger tycker jag låter kalas smile

Koop
8 mars 2008 · 1 867 Inlägg

mrlarssa skrev:
Funkar det inte efter flera försök att lufta bilen, alla uppförsbackar osv. Bytt termostat och kontrollerat kylare så tror jag det kan vara topp-packningen som måste bytas, inte direkt ovanligt med snea toppar på "äldre" bmw.

Ganska vanligt att man tror det är packningen på dessa motorerna också.
Vi trodde det länge, tills vi provade med specialverktyg för kylsystemfyllning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
dalldall
8 mars 2008 · 97 Inlägg

är det en 12 ventilare skall det inte vara några konstigheter alls att lufta! men 24 ventilaren kan vara svår!

BMW 535 (1988)
Grabber Dagdrömmare
8 mars 2008 · 2 836 Inlägg

bumpe skrev:
Parkera i stans värsta backe, uppförsbacke ska det vara tongue
Går mkt enklare o lufta då för luftnippeln är högst upp!

Är det M20B20?
För att göra saken bättre så dra kupevärmen på max temp för du kanske har luft kvar i värmepaketet.
Parkera så att kylar locken är högre upp än vindrutans nedre kant.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang