Volvo turbomotor i mazda, ny fråga

noomadic
30 december 2007 · 258 Inlägg

Hej. Nu är det så att det går lite fram o tillbaka i skallen.
Om man tar en orginal volvo motor på 116 hk o sätter i mazdan (b2000 1990) och byter bakaxel,bromsar osv. är det ju inga problem att besikta, eller hur ?
MEN om jag tar en volvo TURBO motor på 182 häst o trycker i o byter samma saker , axel o bromsar osv, blir det några mer svårigheter emd tanke på att det är turbo ?
besiktning menar jag då.

OCH jag har läst o läst, MEN inget är riktigt klart för mig. antagligen jag som är lite trög.

anledningen att jag ska byta är för att mazdan har förgasare motor som är enorm slö orginal.

Senast redigerat av takidas (6 januari 2008)

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
speedshop
30 december 2007 · 246 Inlägg

Varför??
Om du har Mazda varför inte konvertera en nyare motor helt rätt En Mazda motor..
Varför blanda ner en volvo i denna??

zajja
30 december 2007 · 645 Inlägg

Det blir sfro besiktning som ombyggd fordon ja, motor och drivlina samt bromsar (åtminstone bak) är ju bytta så.
Skicka ett mail till sfro och fråga om det går / vad som behövs göras för att det ska gå igenom.

//Marcus Saari
noomadic
30 december 2007 · 258 Inlägg

zajja skrev:
Det blir sfro besiktning som ombyggd fordon ja, motor och drivlina samt bromsar (åtminstone bak) är ju bytta så.
Skicka ett mail till sfro och fråga om det går / vad som behövs göras för att det ska gå igenom.

Tack !



speedshop skrev:
Varför??
Om du har Mazda varför inte konvertera en nyare motor helt rätt En Mazda motor..
Varför blanda ner en volvo i denna??

För att jag vill !wink

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
eilert
30 december 2007 · 235 Inlägg

http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

noomadic
30 december 2007 · 258 Inlägg

eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:

Senast redigerat av takidas (30 december 2007)

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
zajja
30 december 2007 · 645 Inlägg

takidas skrev:

eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:

Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

//Marcus Saari
noomadic
1 januari 2008 · 258 Inlägg

zajja skrev:

takidas skrev:

eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:

Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

okej.. Någon som kan vara snäll och berätta vart och hur man kan kolla hur mycket den äär typad för ?

OCZ483  mazda b2000 1990

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
noomadic
6 januari 2008 · 258 Inlägg

Ny fråga !

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Sharky
6 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Kört.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

"För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon."

/Göran



zajja skrev:
Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
noomadic
7 januari 2008 · 258 Inlägg

Sharky skrev:
Kört.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

"För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon."

/Göran



zajja skrev:
Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
_Wallis_
7 januari 2008 · 4 506 Inlägg

Inte för att klanka på dig!
Men för att få rätt info direkt vänd dig till Bilprovningen.
Eller SFRO om du planerar att bygga ett fordon som ska klassas
Som ombyggt fordon. Och för att kunna regga som Ombyggt Fodorn
så måste du ha kontakt med SFRO då de ska se på grejerna innan
det är fullt monterat m,m m,m.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.
Sharky
7 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
noomadic
7 januari 2008 · 258 Inlägg

Sharky skrev:
Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

okej, ska göra det

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
noomadic
23 mars 2008 · 258 Inlägg

Sharky skrev:
Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

något nummer till SFRO ?

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang