Baslådeförfrågan: Bandpass E36 sedan.

Yariemi
27 februari 2006 · 103 Inlägg

Baslådeförfrågan ang en lämpligt bandpass konstruktion i en BMW E36 Sedan. Utan fällbart säte.
helst en eller två lämpliga portar som spelar genom Skidluckan/Mittarmstöd,
Ju mindre låda desto bättre.

Längst in i skuffen är måtten ca 800 mm i bredd och 380 mm i höjd.

2st Zachry BX-P12" 800W, 400Wrms.
Ett DLS D-1000 Monoblock ska styra och ställa dessa basar.


http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/Namnlost-1_kopiera-lzf.jpg

beathacker Amatör
27 februari 2006 · 444 Inlägg

dem e så grymt bra isolerade i skuffen får inte fram en enda dunk i morfars bmw som jag skulle koppla in 2 st mds 12

BMW 320d (2006)
Henkee
27 februari 2006 · 9 Inlägg

Bandpass, men basreflex rören upp i hatthyllan är nog den ända lösningen, min polare har 1n 15" och det är knappt något dunk alls

Senast redigerat av Henkee (27 februari 2006)

Yariemi
27 februari 2006 · 103 Inlägg

Jag vet mycket väl att dem är isolerade, går dock att få någorlunda tryck om man har mittarmstöd.

Jag har planer på att få in all ljud i coupen helst inte genom hatthyllan...

Drönirettab
27 februari 2006 · 21 761 Inlägg

PM:a till NiKeMaN, jag såg på ett annat forum att han har dessa Zachry. De ska tydligen kunna spela högt.
På samma forum som du såg elementvärdena, antar jag.

Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2006)

Yariemi
4 mars 2006 · 103 Inlägg

3-kammarlåda.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/zachry.gif
Går det att sätta dit basrören(bassuppkast) riktade mot skidluckan/mittarmstödet istället för uppåt mot hatthyllan?

Samma princip som denna tänkte jag...
http://195.149.144.149/images/10/1008099210.jpg

Drönirettab
4 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Det borde gå tycker jag men frågan är om rören måste nå nästan ända fram till kanten på sätesdynan eller om de kan sitta en bit innanför dynan. Jag är lite osäker på det, kanske någon annan vet. Det är ju väldigt viktigt med bandpasslådor att ingenting får hindra luften från rören eftersom allt ljud kommer ut från dem.

Var det NiKeMaN som gjort ritningen?

Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2006)

Yariemi
4 mars 2006 · 103 Inlägg

Fick precis reda på att det går att vinkla dem åt vilket håll somhelst, dock samma samma rörlängd.

Senast redigerat av Yariemi (4 mars 2006)

Drönirettab
4 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, det spelar ingen roll på vilken sida av mittenkammaren man drar ut rören. Det viktiga är som sagt att inget blockerar luftflödet.
Kom just att tänka på rörlängden, det jag skrev i mitt förra inlägg har ju med rörlängden att göra. Om rören är så korta att de bara sticker ut någon centimeter från lådan så kan det kanske finnas risk att utrymmet i ryggstödsdynan fungerar som ett rör också och då blir röret i praktiken längre med följd att lådan får en annan avstämning.
Är ju som sagt inte säker på om det kan bli så men teoretiskt tror jag att möjligheten finns.

Men om rören är så långa att de når ända fram till dynan så spelar det ingen roll förstås.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang