1st Lågnivå till 2st slutsteg? kopplingshjälp..

kimmy89 Like it German
24 mars 2008 · 378 Inlägg

Skulle behöva hjälp och koppla in mina 2 slutsteg men jag har bara en lågnivå. Har just nu lågnivån bak dragen till jensen a400hlx med y splitters. Men vill koppla in mitt kenwood KAC 648 också.

Har lite bilder så ni får lättare att se och kan säga om nått e fel och hur jag ska göra.

Sen undrar jag även på kenwwod steget vad ska input sensitivity(V) stå på?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48470/291566_v4ptqu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48470/291568_yw353b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/48470/291572_y7pz09.jpg


mvh Kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
kimmy89 Like it German
24 mars 2008 · 378 Inlägg

Går det att ta en rca kabel från t.ex rear output från jensen steget sen ta y splitters å sätta på A och B line in på kenwood steget?


Vad är dom där hi level prylarna på sidorna på jensen steget för något?

Input sensitivity(V) på kenwood ska stå på?

mvh Kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
Peopeo Peo
24 mars 2008 · 40 Inlägg

Går det att ta en rca kabel från t.ex rear output från jensen steget sen ta y splitters å sätta på A och B line in på kenwood steget?

Japp, enklast blir väl om du har två korta RCApar ock kopplar ett par på varje output och respektriva ändar på varsin input (Beror iofs om du vill köra steget i stereo eller mono, ska du köra mono räcker det ju med att du har en RCA kopplad till input A)


Vad är dom där hi level prylarna på sidorna på jensen steget för något?

Det behöver du inte bry dig om efterssom du har lågnivåkablar, de är iaf till för att koppla högtalarkablar till steget, när man inte har tillgång till lågnivå.


Input sensitivity(V) på kenwood ska stå på?

Ungefär samma volttal som din stereo ger ut, men du får justera lite å lyssna hur det låter,
Vrid upp till 3/4 delars volym på stereon och justera därefter input sensitivity på steget.

kimmy89 Like it German
24 mars 2008 · 378 Inlägg

japp ska använda båda kanalerna men dom kortaste rca kablarna jag sett är 1,5m det är lite långt. Finns det kortare nånstans eller kan man klippa av den på mitten och sätta fast hanar/honor på den avklippta sidan?

Input sensitivity är alltså ungefär samma som boostcontrol?

mvh Kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
Peopeo Peo
24 mars 2008 · 40 Inlägg

japp ska använda båda kanalerna men dom kortaste rca kablarna jag sett är 1,5m det är lite långt. Finns det kortare nånstans eller kan man klippa av den på mitten och sätta fast hanar/honor på den avklippta sidan?

Det finns kortare än så, det är jag rätt säker på, kika runt på brl, netonnet, dbakuten m.m finns en hel uppsjö av sidor och företag som säljer lågnivåkablar, ska finnas en klistrad tråd på denna del av forumet där man tipsar om företag har jag för mig.
Själv skulle jag nog inte klippa av de, visst, om du kan löda bra går det säkert bra det med, men skulle ha satsat på en lite kortare lågnivå ist smile



Input sensitivity är alltså ungefär samma som boostcontrol?

Njaae, Det är mer för att man ska anpassa slutsteget efter stereon, eller rättare sagt den styrka singalen som går i lågnivåkabeln har. Man kan inte få ut mer effekt genom att öka input sensitivity, då får du bara distortion och det kan skada dina högtalare.
En stereo som har 0,5 V utsignal och en stereo som har 5 V utsignal ska i teorin iaf kunna sitta kopplade till samma slutsteg och slutsteget ska då kunna ge ut samma effekt genom att man ändrar input sensitivity.
Dock får du nog en renare signal till högtalarna om du inte behöver vrida på sensitivityn lika mkt, tror jag iaf smile

kimmy89 Like it German
24 mars 2008 · 378 Inlägg

Okej jag ska kika runt lite smile tack så mycket för hjälpen

mvh kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang