Kan lambdavärdet höjas pga öppet luftfilter ?

Hodin
23 mars 2008 · 140 Inlägg

Hej

Jag var in och besiktade för ett tag sen och då fick jag 2:a på för högt lambdavärde.. Kan det ha å göra med att jag har öppet luftfilter på ? Blir det isånnafall bra när jag byter filter igen eller är lambdan paj ?

Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ja. Tex om du har luftmassemätare och byte av luftfilter ändrar luftströmningsprofilen genom luftmassemätaren.
Detta är det principiellt besvärligaste problemet runt byte av luftfilter på bilar med luftmassemätare.
Jag har gått igenom problematiken vid ett antal tillfällen förut och orkar inte just nu.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Så här:

Ett grundläggande problem i alla bilar med luftmassemätare är hur strömningsprofilen över luftmassemätarerörets tvärsnitt ser ut. Biltillverkaren kan mycket väl ha designat efter en viss strömningsprofil och eftermarknads-öppna-filtret kan ge en helt annan profil vilket gör att man lurar bränsleinsprutningen.
Det blir så därför att en luftmassemätare mäter lufthastighten (och lufttemperaturen) i mitten av röret och elektroniken och sedan mappar man bilen utefter den signalen. Om sedan flödet tex längs kanterna av AMM-röret ändras när man byter filter så mäter givaren i mitten av röret fortfarande samma trots att mängden luft genom hela röret har ändrats.

Notera att jag skriver KAN. För att VETA så måste man mäta fabrikat av filter mot modell av bil. Det går inte att sitta och gissa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fredrik-79
23 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Sen en annan sak så beror de med är ju hur intilegent motorstyrningssystemet är.
De kan också ge en indikation att nått annat är fel med beroende på hur lamdan är. För lågt kan de va läcka för högt för mycket bränsle.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (23 mars 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
Hodin
23 mars 2008 · 140 Inlägg

Okej, tack så mycket för bra svar ! Nu blev en del saker lite klarare..
Värdet var högre än tillåtet så jag antar att det borde ha med filtret att göra.. Datorn borde ju skicka in mer soppa eftersom att den tar in mer luft med öppet filter ? Jag har bytt tillbaka till originalfiltret nu och har kopplat bort batteriet så datorn får nollställa sig.. Så jag åker in och provar så på besiktiningen får se om det blir något bättre värde...

Garfield
23 mars 2008 · 1 019 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
För lågt kan de va läcka för högt för mycket bränsle.

Precis tvärtom. Högt lambda = mager blandning. Lågt lambda = fet blandning.

Fredrik-79
23 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Kan betyda att du har en luft läcka eller LMM som är dålig.
Bara att leta fel.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hodin
23 mars 2008 · 140 Inlägg

Okej.. Jag får ta och kolla upp det där får se om jag hittar nåt fel..

Hodin
24 mars 2008 · 140 Inlägg

Okej.. Lambdavärdet var 1,06 och får vara mellan (0,96-1,04) Så det var inte så mycket högre..

Sharky
25 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Om det är problem med igensatta spridare ja, men inte om tex en lambdasond är trasig, det är läckage i avgassystemet eller om någotb annat är orsaken.

/Göran

connyolsson skrev:
isåfall i med en injector cleaner och kör på lägre växlar nån dag (4an istället för 5an osv) så är den säkert ok sen. lagat många bilar så!!!big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hodin
25 mars 2008 · 140 Inlägg

Jag var in idag iaf och fick en annan gubbe... Han sa att det var på gränsen så han släppte igenom mej.. Han trodde att avgassystemet läckte lite så jag skulle åka hem och täta det sa han wink

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
25 mars 2008 · 365 Inlägg

På 850:in eller?
Vad har du mer för avgas värden, det är ju dom andra värderna som är interesanta vid felsökning.
Och det låter lite långsökt med att LMM mäter sämre med ett öppetfilter. Men jag noterade att du skrev KAN sharky smile Långsökt dock men inte omöjligt.

Lamda värdet är ju bara ett calculerat värde där de restrerande värderna är variabler, så om lamdavärdet är för högt betyder det att något är fel med avgas värderna, själva lamdavärdet är inget "element" själv.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Sharky
26 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Eller Njäää..

Lambdavärdet är en mätt storhet, inte en kalkylerad storhet. Öppningstid för spridare eller tändläge är kalkylerade (uträknade) storheter.

/Göran

_TiNcO_ skrev:
Lamda värdet är ju bara ett calculerat värde där de restrerande värderna är variabler, så om lamdavärdet är för högt betyder det att något är fel med avgas värderna, själva lamdavärdet är inget "element" själv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
26 mars 2008 · 365 Inlägg

Jo eller nja att lamdasondens värde är en mätt storhet är jag med på.
Men vid avgasmätning av det sk "lamdavärdet" så är (har jag fått för mig) det ett uträknat värde av samtliga värden. Men rätta mig gärna, jag kan vara lååångt ut på djupt vatten å cyklar.

Men vad jag ville komma till var att Lamdavärdet på ett avgasprov inte säger så mycket om felet utan bara att det är fel.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang