Positionsljus på framspoiler,måste man ha det?

r088an
27 mars 2008 · 25 Inlägg

Hittade en frontpoiler till s40 på dalhemhs hemsida ,som jag tyckte va snygg!
Men såg att det inte fanns några posljus,, måste man ha det?
Vad är de till för?
Fick nedslag på senaste besiktningen för ett var trasigt...
Jag mailade dalhem å fråga men fick inge bra svar på min fråga.

Nån annan som vet ?/ robban


http://62.181.75.60/GetImage.aspx?Image … 152d168715

Zlasher Pulare
27 mars 2008 · 248 Inlägg

De är väl mer till för att bilen ska synnas från sidan. Och man ska se hur lång den är eller ngt.
Jag förstår att du får nedslag när bara ena fungerar.
Men tror att du helt enkelt kan skippa dem helt.
Är nog ingen måste. Men är iofs inte 100 på det...

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Har du positionsljus, så ska dom fungera.
Men om du monterar nå annat paket så de inte finns nåra, så fine, då behöver dom ju inte fungera.
Samma sak som om du tar bort dimljus, har du dom ska de funka, har du dom inte kollar dom inte.
Men du måste ju såklart ha ngn form av positionsljus, huvudstrålkastaren e ju vanligast.

r088an
27 mars 2008 · 25 Inlägg

Jo de är ju sant... men det kanske ser lite lurigt om man har bak men inte fram iofs.
men som du skrev man har ju strålkastaren...
Fast det känns ju dumt om man skulle få en 2 :a för en sån grej..

Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Du kan ju ringa t.ex. vägverket och fråga, eller bilprovningen, men det bör definitivt vara så att den regeln gäller: all belysning som finns, ska fungera (extraljus undantaget).

-Niklas-
27 mars 2008 · 96 Inlägg

Som Mortalis sa så måste positionsljusen fungera om de sitter där. Men tar man bort dom och spacklar igen hålen så kan de inte säga nåt. Det beror ju helt och hållet på vem som besiktar bilen. När jag besiktade S40:n sist så hade jag en trasig lampa, men han sa inget om det.
Har för mig att man måste ha positionsljus om bilen är längre än X antal meter. Typ limousiner, bussar och lastbilar.

r088an
27 mars 2008 · 25 Inlägg

Ne precis håller med om vad ni säger .. finns det inget posljus så finns det ju inget att kontrollera/ bedömma fel på...
Har dock tagit Mortalis tips å skickat iväg ett litet mail till vv så väntar på svar ..
Men kan inte förstå riktigt vad det är till för ? jag har ialf aldrig lagt märkte till dem på andra bilar när jag är ute å glider .. tycker man ser bilen ändå när det är mörkt...

Gulmun * Klåpare
27 mars 2008 · 1 718 Inlägg

S40 har helbilsgodkännande och får inte utrustas med annan frontspoiler än original. Bilprovningen kommer säkert inte säga något om borttagna sidopos. ljus, men en tvär polis kan det.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang