irridium-stift

Loffe123
27 mars 2008 · 527 Inlägg

Nu har jag märkt en ny grej och det är att när jag kallstartar bilen ibland så tänder den igång nästan "för tidigt". Det verkar som om den tänder innan tillräckligt med bensin ens har nått cylindern.
Resultatet av det blir att istället för en ordentlig "chokestart" som det brukar bli när man startar en bil, dvs när motorn varvar upp kort direkt efter start (ja, ni känner igen ljudet,brummm), så tänder motorn istället på rätt lågt varv, för att sedan direkt nå normal varv.

Det blir ingen "rusning" av motorn direkt vid start, utan den går direkt till normalt varv.
Det känns hyfsat ovant, men min enda gissning är att den tänder och går igång innan motorn ens har blivit ordentligt chokad.

Senast redigerat av Loffe123 (27 mars 2008)

torpis Forummoderator
27 mars 2008 · 10 574 Inlägg

Vi som kör motorer med lite högre litereffekter har alltid kört Bosch platina, dock börjar alla balla bilar rulla med E85 i tanken och då talar det för att irridium fungerar bättre.

I S/V40 världen har vi en kille som "benchmark". Johannes heter han, ligger alltid 200hk före alla andra. sist han bromsade bilen 2004 gav den 657hk på rejsoppa. Nu ger den ännu mer pulver på E85. Han upplevde dock misständningar med platinastiften och bytte till irridium med mycket gott resultat. Misständningarna försvann helt.

...så för E85 är irridium bättre verkar det som smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 mars 2008 · 10 574 Inlägg

När ni köper på Ebay...  det är jättebra på alla vis, men se till att det är rätt grejor ni får så det inte är "chipp chopp stift" med NGKstämpel på porslinet...

Vad gäller Sonyericsson så florerar mängder av kopior på tillbehör på ebay, där de ser finfina ut men inte alls fungerar så bra som det är tänkt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang