Få bäst ljud i sedan.

Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

TT-Avant skrev:

thesvensk skrev:
Då anser jag att vi löser det med tillräckligt tryck från baslådan. Och då lär inte min JBL P1222 räcka långt, är en Rockford T1 12" ett bättre val? Kostar 1100kr mer, men kanske bara är märket man betalar för? Vet som sagt inget om den nya JBL basen eller RF T1 och har nyligt köpt mig JBL basen men är inga problem att köpa en T1 om de är en bas man kan spela högre med och som tål mer effekt.

Tips, råd? Innan jag köper en T1 och blir besviken big_smile

Kan säga att mina basar tålde "bara" 300Wrms i 9000. Detta va  gott och väl för att få tillräkligt med bas för att få andnöd om man spelade på lite.
Så du ska inte stirra dej blind på hur mycke watt de klarar av.
Det viktiga är hur du bygger lådan och resterande saker runt om..tex. strömförsörning till steget,dämpning av karossen m.m.

Nej är inte så intresserad i vad dem tål, men RF T1 dog inte förän vid 3000W så nog ska den hålla 1,6kW konstant, sen att lådan är rätt anpassad och övriga saker är mer viktigt.

Jag vet inte, är det värt att spendera 3500kr på en T1 eller hellre köpa ett Optima Yellowtop på 55Ah, byta generator kablar och bygga en större portad låda till samma bas. Det blir typ samma penga summa. Sen funderar jag även på att koppla P1222 i 1Ohm, men vet inte om jag vågar. BRL killen sa dock att den ska hålla.

TT-Avant
18 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Det låter mera vettigt att lägga pengar på nytt batteri m.m än att kasta bort pengarna på en ny bas, som kanske inte kommer spela bättre för det.
Jag tycker du skall köra på din bas du har idag och labba med lite olika lådor för att se vad som blir bäst i din bil.
Så börja i rätt ände, alltså ström,jord, placering av låda  och dämpning av bilen. detta kommer göra stor skillnad på ljudet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

Måste ha ritningar på en ny låda, ingen här som kan hjälpa mig? Hade tänkt en låda på ca 47l med två 4" portar med en längd på 26cm. Vad får jag för avstämning på lådan då?

TT-Avant
18 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Du måste skriva upp basens värde. Det är dem man går efter när man bygger låda. Jag gav dej ett förslag i en annan tråd på portad låda till den basen.

Bygg en låda på 63,72L med en port på 4"x12.58"(=10x32cm)

Senast redigerat av TT-Avant (18 mars 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

TT-Avant skrev:
Du måste skriva upp basens värde. Det är dem man går efter när man bygger låda. Jag gav dej ett förslag i en annan tråd på portad låda till den basen.

Bygg en låda på 63,72L med en port på 4"x12.58"(=10x32cm)

Du kan inte göra en ritning åt mig så jag bara behöver såga ut bitarna? Sist jag gjorde en, så blev allting helt fel och lådan typ +/- 10l fel big_smile

Senast redigerat av thesvensk (18 mars 2008)

TT-Avant
18 mars 2008 · 6 851 Inlägg

thesvensk skrev:

TT-Avant skrev:
Du måste skriva upp basens värde. Det är dem man går efter när man bygger låda. Jag gav dej ett förslag i en annan tråd på portad låda till den basen.

Bygg en låda på 63,72L med en port på 4"x12.58"(=10x32cm)

Är de då va man nu ska säga, en perfekt uträknad låda anpassad för just min bas? Du kan inte fixa nå enkla ritningar på den lådan?

Hitta den lådan när jag sökte på nätet. Detta är va JBL rek att köra basen i portad.
Räkna får du göra själv,det orkar jag inte göra nu..tongue

Man lär sig av misstagen...det har jag gjort

Senast redigerat av TT-Avant (18 mars 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

Den där lådan har Decibel gjort till P1222 och porten blir för liten. Man måste ha dubbla 4" portar i en låda på ca 47-50l för denna basen om de ska bli rätt.

skurborste
18 mars 2008 · 2 Inlägg

Glöm för guds skull inte bort signalkablarna (lågnivån) De är en mycket viktig koponent i ett system. Om jag skulle ge dig tips om att bygga ljud i din bil skulle kjedjan se ut som följer: Batteri-Optima(gul eller blå) Rejäla strömkablar(vill man spara pengar så köper man svetskabel på metervara=bra ledningsförmåga och böjvänliga. Huvudenhet-Nakamichi eller Pioneer. Signalkablar från Autoleads. Slutsteg-kör på det du har så länge. Högtalarkabel-Autoleads(deras kablar är så pass bra att det räcker med 1,5mm till framsystem och baksystem. Till basen 4mm-6mm) Sen basen då: Gör som en del andra här har sagt innan. Använd den du har & prova dig fram(olika lådor-volym och utseende) Det brukar finnas rekomenderad lådvolym till de flesta basar(leta upp vad som gäller din bas). Och som någon annan skrev innan: Ä du sugen på att köpa högtalare? Börja då längst fram och jobba dig bakåt...
Och sen ett annat billigt tips till bättre ljudkvalité: Köpeskivor! (jag är inte emot piratkopior, det kryllar av dem här hemma. Men på en kpeskiva får man en helt annan kvalité än på ex. Mp3. Eller om polaren har en skiva du gillar, brän då en exakt kopia istället för att göra om formatat)
Till sist: Lycka till.

Volvo 960 (1993)
apoteket00 trucken
19 mars 2008 · 563 Inlägg

ta herrnilsson här på forumet, han kan den bilen.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Potrovski
19 mars 2008 · 312 Inlägg

Grejjen är att jag kikat rätt mycket på nätet om just P1222 och den verkar inte fungera så bra i portad låda, även om det är enligt JBL's parametrar så funkar den bäst i sluten. De flesta säger att de är mer som en Hi-Fi bas och inte spela högt bas. Så har lite ångest över att jag köpte denna. Vad gäller strömkabel så har jag 50kvmm hela vägen + jord. Lågnivån är väl inget märkvärdigt, men märker inte av någon dist i den.

Kör just nu ett 60Ah batteri från OK, skulle det bli stor skillnad med ett 55Ah Optima Yellowtop? I ljudväg främst och spänningsfall. Som huvudenhet har jag en Alpine CDA-9855R med 4V lågnivå, ingen billig leksak så den borde väl duga gott o väl?

apoteket00 trucken
19 mars 2008 · 563 Inlägg

angående lådan, en sluten låda har oftast en högavrullningsfrekvens, dvs en frekvens därlådan börjar minska i ljudtryck har förmej atten 854:s peakfrekvens ligger runt 55Hz(rätta mej om jag har fel)ochh har du då en låda som förlorar ljudtryck vid en frekvens överdenna punkt så spelar det dåligt. därför ska manveta lite om bilen innan man köper bas. batteriet. är ditt batteri ok smile så är det lugnt,ett optima ger dock  merström när det behövs men har inte fler ahtimmar....

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
skurborste
19 mars 2008 · 2 Inlägg

thesvensk skrev:
Kör just nu ett 60Ah batteri från OK, skulle det bli stor skillnad med ett 55Ah Optima Yellowtop? I ljudväg främst och spänningsfall. Som huvudenhet har jag en Alpine CDA-9855R med 4V lågnivå, ingen billig leksak så den borde väl duga gott o väl?

Alpine duger gott. Svårt att veta vad du har innan man vet.. haha...
Kablarna låter ok.
Du märker ingen skilnad på lågnivå kablarna förren de är bytta.
Vad kör du för framsystem?

Volvo 960 (1993)
zoopåse
19 mars 2008 · 1 171 Inlägg

Glöm för guds skull inte bort signalkablarna (lågnivån) De är en mycket viktig koponent i ett system.

Ja, jevvlar vad bättre bas det blir med en dyr signalkabel...roll

Mitt tips är att när man gjort hatthyllan/baksätet så otätt som man ids och vågar så kan det vara bra att se över känsligheten på bashögtalarna. Som kompensation för förlusterna man får genom baksäte/hatthylla. Två bashögtalare ger 6dB extra känslighet och det är ju välkommet. Normalt är ju utrymmet rektangulärt och då får man ju plats med dubbla basar nästan helt gratis. Välj sedan basar som har prioriterat hög känslighet (så att du slipper bränna så extremt mycket effekt i talspolar, batteri och slutsteg). Det gäller att få upp effektiviteten på systemet till rimliga nivåer igen. Visst långslagiga element med låg känslighet kan ju prestera högre ljudtryck totalt om man bara matar dem med effekt, men det är ju ingen vidare snygg totallösning. Satsa istället på membranyta, lådvolym och motorkraft. edit: Ja och välj portade lådor för högre känslighet. Då är det bara att leta efter basar som uppfyller detta.smile

Senast redigerat av zoopåse (19 mars 2008)

patrik79
20 mars 2008 · 782 Inlägg

kolla om basen passar i bandpass låda för det finns lite fördelar med det i sedaner som har problem med att få in basen i bilen. All bas kommer in i bilen om du placerar porten i hatthyllan eller genom skidluckan sen slipper du allt skrammer i bagaget som bara låter illa utifrån.

_fillan_ med lem
20 mars 2008 · 1 925 Inlägg

apoteket00 skrev:
ta herrnilsson här på forumet, han kan den bilen.

du kan itne jämföra hans bil med en vanlig 850 då han inte har något baksäte utan bara 2 stolar,, dvs att baslådan är mitt bakom stolarna helt utan något som täcker dom

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
apoteket00 trucken
21 mars 2008 · 563 Inlägg

herr nilsson vet dock var bilenpeak frekvens ligger. men bygg enligt hans modell, med basen och porten frammåt, och gör tätt så att du tvingar luftenin i kupén. har man fel avstämmning på lådan kan lådan spela högre när man sen öppnar skuffen..

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Potrovski
21 mars 2008 · 312 Inlägg

Hur får jag tag i herrnilsson då?

karlstroem
26 mars 2008 · 103 Inlägg

zoopåse skrev:

Phaetoon skrev:
Det finns ju en anledning till varför man ska ha port och element riktade åt samma håll.

Det spelar ju mindre roll vart de är riktade då de är rundstrålande källor med långa våglängder.

I sedan gäller två principer: Få tillräckligt höga ljudtryck så att basen tar sig igenom sätena och hatthyllan eller hitta säten/hatthylla som är otäta nog att släppa igenom tillräckligt med ljud.

Sedan vart man riktar högtalarna och det påverkar på sin höjd frekvenskurvan. Tex om man försöker pressa in basen i kupen genom att rikta basar eller rör mot hål/luckor och sedan täta så får man kavitetseffekter som kommer att förstärka enskilda frekvenser. De frekvenserna kommer att ta sig igenom ordentligt, men resten förblir dämpat.

Lösningen är alltså en otät hatthylla/baksäte och/eller tillräckliga ljudtryck från baslådan i skuffen.

På min 944:a så skruvade jag loss hatthyllan så det fanns två öppningar som är i storlek som 6x9" i plåten. Med en MDS 12" basreflex-låda riktad mot skuffen så trycker det på riktigt bra , om man jämför med när hatthyllan är monterad, då trycket inte kommer fram på nåt sätt! Det var iallafall min lösning för att få in trycket i kupén utan några större ingrepp smile

chevelle-70
27 mars 2008 · 25 Inlägg

Jag har samma funderingar men till en annan bil. Jag är inne på att ha en sluten låda med elementet uppåt och göra ett hål i hatthyllan som är lika stort som elementet och täta runt. Då borde man väll få in allt ljud?! Eller finns det någon hake?

"I prefere twins"
yellow740
28 mars 2008 · 119 Inlägg

_fillan_ skrev:

apoteket00 skrev:
ta herrnilsson här på forumet, han kan den bilen.

du kan itne jämföra hans bil med en vanlig 850 då han inte har något baksäte utan bara 2 stolar,, dvs att baslådan är mitt bakom stolarna helt utan något som täcker dom

Herr Nilsson kan nog mer än du tror om bil ljud och baslådor..   Sen att han byggt om sin ganska extremt betyder det inte att han inte vet hur lådor ska vara i en orginal bil..  Tror inte det första han gjorde var att kapa bort hatthyllan och satte sina race stolar där.. Kan ha fel, men det kan herr nilsson svara på..
Förövrigt så bygg inte värre än ni kan... Lättaste lösningen spelar oftast mkt bra om man gör rätt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang