Sälja alkohol i vanliga affärer, säg vad du tycker!

John87 Stolt Volvoägare
4 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Pikey skrev:
Alla röker inte för att det finns ciggaretter på ICA heller?

Nej, men väldigt många gör det.
Tänk om alkolister vore lika vanliga som ciggarettberoende.

Eftersom alkohol redan idag är ett ganska stort problem (i trafiken t.ex) så lär det inte bli bättre om det såldes i ICA.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
beta
4 mars 2008 · 804 Inlägg

Pikey skrev:

brillmongo skrev:
öhhh... självkontroll? Jag har jämt pilsner hemma har väl 10-12 på balkongen nu iskalla och goa smile Har legat där nu i två veckor(orörda). Inga problem där inte... man måste ju inte dricka det bara för att det finns där precis som man ionte måste köpa det för att det står på en hylla i ICA, eller(?) cool

PRECIS!!!

Alla röker inte för att det finns ciggaretter på ICA heller?

Tyckte jag hörde att 30%+ av elever i 9:an röker. Det hade de säkerligen inte gjort om tobak sålts under strikta former.

Bjork OEM <3
4 mars 2008 · 6 957 Inlägg

Tänk va snatterierna skulle öka bland dom små.. roll

OEM <3
Smiley Legitimerad Lamphållare
4 mars 2008 · 369 Inlägg

Mortalis skrev:
Enkla lådviner o öler/cider tycker ja dom kan ha i mataffärer, däremot om man vill ha starksprit och finare grejer så ska man till systemet, som trots allt har kunskapen också.

Jag vill inte stöta på en jävla massa fyllon i mataffären iaf..e ju de som e problemet, o rånrisken då mataffärer e öppet längre än systemet...

Viktigare är att mataffärerna ska få sälja receptfria mediciner.

Man kan ju ha som lag att ifall en mataffär väljer att sälja mellan öl och cider + vin så måste dom även ha en utbildad väktare från tex securitas som dom även måste betala, som kan stoppa ev fyllon som försöker sno sprit eller liknande, då kommer inte mindre butiker ha råd att sälja mellan öl-cider + vin

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Goven
4 mars 2008 · 264 Inlägg

fyller 20 nästa lördag så jag skiter i de nu:P skulle väl vara för att man kan pressa de skyhöga priserna i så fall.

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.
Akka
4 mars 2008 · 1 174 Inlägg

Jag är för!

och inte av anledningen till att det ska bli lättare att köpa! å folk kmr köpa ut! utan att folk i andra länder har ju så? å inte har dom extremt mycke mer alkohol problem än vi? tror det handlar om uppfostran!

Antihero
20 mars 2008 · 204 Inlägg

richardoo290 skrev:

Antihero skrev:

John87 skrev:

Okej, men dåså smile
Din lilla smygnazist där tongue

Läste också det , men vi kom på 8:e plats bland de bästa, först låg 1:Norge och 2:Frankrike

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article222769.ab
2:a plats...  i dagens läge ligger vi kanske på 8:e plats men vi har ny regering nu också hmm

Nja då jag såg denna listamed sverige som 8 eller om det nu va 6:e plats var början av 2007...
men men, det går ju bra ändå tongue

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!
BMW 525 Turbo "Carolus Rex" (1995)
SaabLejon ÖSM #1 -08
20 mars 2008 · 484 Inlägg

viccoA skrev:
Jag tror alkoholkonsumtionen skulle öka och det ser jag inte som något positivt. Å andra sidan så är det trevligt med lite konkurrens. Men Systembolaget har ett av världens bästa sortiment, kunnig personal och bra butiksmiljö så för min del får det gärna finnas kvar.

Instämmer! Gröna skylten får gärna vara kvar smile

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Woogensea Volvoturbo For Life
20 mars 2008 · 366 Inlägg

Jag är väl i teorin för att släppa iaf Öl å vin ut i vanliga affärer, men dock så måste ju alla handlare sköta leg. kontroll å dyligt. spriten kan ju systemet behålla.

Plus: Flexiblare öppetider, mer konkurrens därav lägre priser, större utbud,reklamprylar när man köper ex. jäger smile

Minus: Lättilgängligheten, oseriösa handlare, och ja, i vissa fall folkhälsan-dock tror jag att det är väldigt marginellt...Som nån sa innan, i början blir det nog värsta hypern precis när dom släpper det men sen tror jag de dalar ganska mycket till det normala.......

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
-S40- Livsnjutare
20 mars 2008 · 403 Inlägg

ska va som i bulgarien.. 1liter sprit, för en tjuga.. gött va d också

Gta Iv 31april
SaabLejon ÖSM #1 -08
20 mars 2008 · 484 Inlägg

-S40- skrev:
ska va som i bulgarien.. 1liter sprit, för en tjuga.. gött va d också

Förutsätter det att du vill ha samma omvård / sjukvård / sociala system i Sverige som i Bulgarien ? hmm

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
loudness
20 mars 2008 · 4 554 Inlägg

jag är för det är lika lätt för icas personal att kräva leg som systemets personal, det enda är att rådgivningen lär försvinna

jonesono Personal- och beteendevetare
20 mars 2008 · 1 082 Inlägg

klimpan skrev:
ha inte läst hela tråden ! men jag ha varit mycker utom lands . som spaninen och turkiet och så vidare där säljer dom sprit i mat butikerna så jag tro inte att folk skulle börja dricka mera bara för det säljs i mat butikerna eller sno. mennar ungdomar får ju tag i sprit även när systembolaget säljer det så.

Well, du tror inte att det blir fler ställen som "fjortisarna" kan hänga utanför i hopp om att få utköpt dricka och därmed kommer utköpen öka (och kontrollen minska)?
Nu när det är koncentrerat till "få" ställen (i jämförelse med vad det kan bli), så kan man lugnt påstå att utköp till minderåriga är ett lågt antal mot vad det kommer bli. Säger sig självt!
Ökar tillgängligheten - ökar konsumtionen och då även de olagliga utköpen i antal.
Sen att detta stagnerar efter en tid, visst, men vi har fortfarande skaffat "oss" ytterliggare ett gäng alkisar som då kommer att häcka utanför än fler ställen.
Och vi ökar tillgängligheten för att folk som ännu inte är alkisar, kommer att trilla dit.. var så säkra.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
-S40- Livsnjutare
21 mars 2008 · 403 Inlägg

SaabLejon skrev:

-S40- skrev:
ska va som i bulgarien.. 1liter sprit, för en tjuga.. gött va d också

Förutsätter det att du vill ha samma omvård / sjukvård / sociala system i Sverige som i Bulgarien ? hmm

nej det gör jag antaglien inte?

Gta Iv 31april
Antihero
31 mars 2008 · 204 Inlägg

jonesono skrev:

klimpan skrev:
ha inte läst hela tråden ! men jag ha varit mycker utom lands . som spaninen och turkiet och så vidare där säljer dom sprit i mat butikerna så jag tro inte att folk skulle börja dricka mera bara för det säljs i mat butikerna eller sno. mennar ungdomar får ju tag i sprit även när systembolaget säljer det så.

Well, du tror inte att det blir fler ställen som "fjortisarna" kan hänga utanför i hopp om att få utköpt dricka och därmed kommer utköpen öka (och kontrollen minska)?
Nu när det är koncentrerat till "få" ställen (i jämförelse med vad det kan bli), så kan man lugnt påstå att utköp till minderåriga är ett lågt antal mot vad det kommer bli. Säger sig självt!
Ökar tillgängligheten - ökar konsumtionen och då även de olagliga utköpen i antal.
Sen att detta stagnerar efter en tid, visst, men vi har fortfarande skaffat "oss" ytterliggare ett gäng alkisar som då kommer att häcka utanför än fler ställen.
Och vi ökar tillgängligheten för att folk som ännu inte är alkisar, kommer att trilla dit.. var så säkra.

Så är det inte, det är mer en "trend" i sverige att supa. Det görs t.o.m. dokumentärer om oss utomlands om hur vi svenskar och finnar åker över till varrandra och super skallen av oss, likaså utomlands, vilka är det som är mest påverkade av alkohol utomlands, jo svenskar finnar och norrmän.
Jag bor utomlands också och ser hur det är här, finns alkohol ÖVERALLT, men lokalbefolkningen är inte mer "fulla" änn i sverige, utan tvärtom. är det nån man ser är full här och skriker är det ungdommar från norden som ser hur fritt det är med alkohol, för att dom just inte lärt sig ett skit. Visst kan man dricka men man ska göra det med måtta och bette sig därefter.
För att tillgängligheten ökar så behöver inte alls konsumtionen öka. Bara att vi lär våra barn vett och etticket.
Som också utlänningar säger , i sverige finns det bara lagar som ska säga hur vi ska bette oss, för vi blir behandlade som minderåriga vare sig man är 14 eller 40. Grejen med systembolaget och även apoteket är att staten vill ha monopol på det, inga konkurenter. likaså som vi har världens största beskattning. det handlar bara om pengar och lagar. inte om hur folk mår.
Alkisar, ja är det inte dags att vuxna människor får ta eget ansvar ?

Senast redigerat av Antihero (31 mars 2008)

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!
BMW 525 Turbo "Carolus Rex" (1995)
lisautanz
31 mars 2008 · 71 Inlägg

jag röstar också för .
visst jag är sexton år själv ,
och som många har påpekat,
vill man ha tag på så får man tag på alkohol.
kanske vore bättre med lägre åldergräns
istället för att umgdomar får tag i
billigt hembränt som är farligt?
Men vad vet jag , jag är ju bara en lill unge enligt många.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang