Relä till kupéfläkt 740

jao_joo
31 mars 2006 · 244 Inlägg

tänkte bara kolla om någon vet vilket relä som går till kupéfläkten, har testat fläkten och den går hur bra som helst när jag kopplar upp den i provbänk, men inte när den är i bilen... funderar på om det är vippan i relät som ligger mittemellan eller om det kan vara jorden... någon som vet?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
turboskåpet
31 mars 2006 · 102 Inlägg

jag har haft mkt. problem med motståndet som sitter vid fläkten.. då hade en tråd gått av och bara 4:an fungerade... ta och kolla det.. först.. sitter bredvid fläkten..

Ullberg
31 mars 2006 · 154 Inlägg

turboskåpet skrev:
jag har haft mkt. problem med motståndet som sitter vid fläkten.. då hade en tråd gått av och bara 4:an fungerade... ta och kolla det.. först.. sitter bredvid fläkten..

Jag har oxå haft problem med kupefläkten.....det var fläktmotståndet men min fläkt funkade inte på nån hastighet!!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
jao_joo
31 mars 2006 · 244 Inlägg

okej... för mitt problem är att den inte funkar på någon hastighet alls... men hur funka den på din när du bytte motstånd då?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
240bns
1 april 2006 · 1 008 Inlägg

brukar oftast vara fläktmotståndet. sitter brevid fläkten bakom handskfacket. en kontakt med nåra kablar i på den. sitter fastskruvad med en skruv.
om det inte är den så kolla om kontakten har åkt ur till fläktreglaget på instrumentbrädan. kanske det är fel på den rent av?  säkringen antar jag att du har kollat smile

Ullberg
1 april 2006 · 154 Inlägg

jao_joo skrev:
okej... för mitt problem är att den inte funkar på någon hastighet alls... men hur funka den på din när du bytte motstånd då?

Japp...det gjorde det!! Den funkar skitbra! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
jao_joo
2 april 2006 · 244 Inlägg

okej... knepigt... för enligt kopplingsschemat går högsta farten via relä... så då borde ju fläkten funka fint på högsta iaf... klart man har kollat säkringen...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Xoff Volvo tönt... =)
2 april 2006 · 2 344 Inlägg

jordkablem hade hoppat på min 745 när min fläkt inte gick, jordkablen sitter typ bakom boxen, bakom plasten vid passagerar platsen på golvet vänster sida... kolla så den inte hoppat...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Drönirettab
2 april 2006 · 21 761 Inlägg

Ta och resistansmät reglaget för fläkten för att se så att det inte är trasigt. Mät så att det kommer spänning till reglaget också. Om det kommer spänning till reglaget så ska det ju också finnas spänning på kontakterna ut från reglaget.

Om det bara är högsta hastigheten som går via relä så är det antagligen för att avlasta reglaget från hög ström.

jao_joo
6 april 2006 · 244 Inlägg

det kan mkt möjligt vara vid boxen... för den är nämligen bytt... får kika närmare... tackar för tipset... visste inte var boxen satt...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
jao_joo
7 april 2006 · 244 Inlägg

det va jordkabeln... tack för hjälpen alla!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Xoff Volvo tönt... =)
10 april 2006 · 2 344 Inlägg

haha, menade ju höger sida, men uppenbarligen hittade du den... trevligt att det funkar nu...
smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jao_joo
11 april 2006 · 244 Inlägg

hehe jo... aldrig kul att köra omkring och inte få värme i bilen förrän man kommit ut på landsvägen... rätt tråkigt att behöva torka bort imman hela tiden också wink

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Robba89 Avstängd
2 april 2008 · 16 Inlägg

jag har också problem med fläkten i min 740 -90a. Läste i denna tråd och såg nånting om det där att man bara får liv i den på 4an. Och jag har varit och mätt på den och jag får bara spänning på 4an också, helt dött på dom andra. Så , vad kan det vara? smile är det motståndet som turboskåpet skrev? tongue

EDIT: Har kollat alla kablar fram till motståndet, och jag har 12v hela vägen fram dit, men inte efter. Någon som kan säga hur man kontrollmäter motståndet?

MVH Robba

Senast redigerat av Robba89 (2 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang