Volvo 740 GLE -87 växellåda

knobby
2 april 2008 · 5 Inlägg

Har en 744 med knappstyrd overdrive, för det första fungerar bara femman ibland, kan det bero på? Sen undrar jag vilken låda jag skulle kunna byta till utan problem. Ser helst att det är en låda utan knappstyrning.

Micke754 Diktator
2 april 2008 · 433 Inlägg

Du kan i princip byta till vilken volvolåda som helst.. den lådan du har nu heter M46. Volvos 5 växlade låda till 740 heter M47. Sen kan du även montera en nyare växellåda som sitter på 940 (och nyare 740?) men då måste du byta kardan också.
Mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?
NJ_
2 april 2008 · 2 118 Inlägg

kan vara dålig olja i växellådan, lr så är själva overdrive biten i växellådan dålig.. min OD funkar bara när den är varm, vid minusgrader måste man köra ca 5km innan man kan få i OD'n.. M46an är dock snäppet starkare och tål lite mer stryck än M47an..

D.i.l.l.i.g.a.f
Micke754 Diktator
2 april 2008 · 433 Inlägg

den nyare lådan heter M90 glömde jag att skriva.
Mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?
turboforssen Telge Drifting Team
2 april 2008 · 5 398 Inlägg

det bruckar va knappen som glappar,  men kolla oljani lådan å kablarna på solinojden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
knobby
2 april 2008 · 5 Inlägg

okej, tack! snacka om snabba svar! smile Hm okej, i min spelar det ingen roll om den är varm eller kall, den gör lite som den vill.. hur styrs OD, är det magnetventil?

Om man skulle vilja ta ett steg till, det vill säga byta både motor och växellåda, vad är då att rekommendera från nyare volvo? Har ju sett många med 850 Turbo motor i. Men skulle det fungera med 3,0 sexan från 960?

NJ_
2 april 2008 · 2 118 Inlägg

jepp det är magnetventil, kan även vara den som börjar bli dålig.. min låda "knarrar" som när od'n går i..

D.i.l.l.i.g.a.f
knobby
2 april 2008 · 5 Inlägg

då min fungerar så bara glider den i utan knarr eller andra ljud, inga ryck osv. Knappen har jag kollat men ska kolla de andra bitarna snarast..

Micke754 Diktator
2 april 2008 · 433 Inlägg

Det kan ven vara glappande kablage. och sen har du en givare på lådan som känner av när du lägger i 4an och den kan också glappa lite.. Men overdriven brukar inte kunna bara hoppa ur? eller är det så att nr du väl fått i den så stannar den kvar? Du kan stoppa i en nyare volvomotor i den ute större modifikation. Om du t.ex vill ha i en vitmotor (volvo 850) så är det bara att du skaffar en sådan samt en M90 växellåda så är den "konverterad" till bakhjulsdrift. (lådan passar rakt på) Har dock aldrig gjort det i praktiken så jag vet inte hur pass krångligt det kan bli. Allt verkar ju lätt från början, tongue Tänk dock på dem nya besiktningsreglerna som har kommit ut nu angående motorbyten och annat. Finns en tråd om det här på Gorg forumet. bara att andvända sökfunktionen. smile
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang