hjulinställning med kassa spindelleder?

jackpack3
4 april 2008 · 71 Inlägg

Hej, skulle göra en hjulinställning för ett tag sedan, men de sa att det inte var någon idé eftersom mina spindelleder på båda sidorna plus en drivknut fram var kassa. Har bytt drivknut nu, är det någon idé att göra hjulinställning nu? för det är nämligen inte så billigt att byta spindelleder med de kostar 300kr st och drivknuten gick på 2500kr.

v8rickard Gammelbilsnörd
4 april 2008 · 450 Inlägg

Nej

jackpack3
4 april 2008 · 71 Inlägg

jaha, fan va surt sad

xzit
4 april 2008 · 448 Inlägg

vänta tills du bytt

Xzit
Xuri One Man Clan
4 april 2008 · 4 287 Inlägg

kan du inte byta ledenrna själv ? firmorna brukar ta bra betalt för en grej som oftast inte tar mer än 10 min per sida...byter du lederna själv så spara du ju några kronor...för oavsett om du byter lederna eller verkstaden så måste ju ändå hjulinställning göras...byter du lederna och inte kör med bilen längre än till och från verkstad så är ju biffen löst tongue

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
jackpack3
4 april 2008 · 71 Inlägg

jo jag byter allt sj , onödigt dyrt på verkstad. De lederna som sitter på är nitade tror jag så det är väl bara att kapa av med vinkelslip isåfall eller?

Xuri One Man Clan
4 april 2008 · 4 287 Inlägg

jackpack3 skrev:
jo jag byter allt sj , onödigt dyrt på verkstad. De lederna som sitter på är nitade tror jag så det är väl bara att kapa av med vinkelslip isåfall eller?

Jag har inte bytt på någon ford...men på en jävla massa volvo/renault ...renault brukar ha nitade ...antingen kapar man bort (med tex vinkelslip som du nämner) och sätter den nya med tillhörande skruv som man får till kulleden..eller så byter man hela bärarmen för de inte finns löst till vissa.... om jag hade varit du ..åk till en återförsäljare av delen och titta på den ...då ser man oftast hur svårt de är å byta...hur den sitter och om man tex får skruv till den nya eller nån typ av special nit eller hur ?smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
jackpack3
4 april 2008 · 71 Inlägg

Jag kollade i haynes boken nyss och det stog att de är intergrerade med länkarmen och man måste byta hela länkarmen isåfall sad

http://www.autokatalogen.se/afw/jonkopi … deId=17924

spindelleder finns på autoexperten, men vet fan inte isåfall hur jag skall få tag på länkarm. Så länge det inte finns begagnade på tex bildelsbasen :S

Xuri One Man Clan
4 april 2008 · 4 287 Inlägg

jo de står kanske så i boken du har ...men åk till någon affär mekonom/meka/autoexperten och kolla för säkerhets skulle ....de finns många "pirat" firmor  som har utvecklat nya grejer för att underlätta..kommer inte ihåg vilken bil de var....men vi fick reda på att man skulle byta bärarmar fram..vi åkte till pirat och frågade...kunde köpa lösa leder... även om du köpte boken igår ...så är den kanske skriver för 4 veckor sedan...autoexperten fick kanske ny leverantör igår ....man vet aldrig och vad e billigast ? å kolla runt efter olika piratfirmo eller köpa beg bärarmar ?begagnade håller ju kanske bara 500 mil sen är de glapp i dom också..man vet ju aldrig sad biltema brukar ha billiga bärarmar tex volvo 850 osv där kulleden sitter fast i bärarmen...kostar 12-2000kr st på volvo och typ 500kr st på biltema.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
jackpack3
4 april 2008 · 71 Inlägg

Jaha du, jo det e klart boken är inte allt för ny. Men tack så mycket för informationen. Ska nog höra med lite firmor och så.    big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang