installera ABS i Sierra?

CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

Hej, skulle vilja veta om det är nån som vet om det är svårt att installera ABS i en Sierra, (min GT från -93 för att vara mer precis då)

hade ju självklart tänkt ta ABS systemet från en annan Sierra då.

svar uppskattas big_smile

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
engolf
5 april 2008 · 3 235 Inlägg

Det är väl inte omöjligt, men ekonomiskt oförsvarligt.

Tänk på att det är inte bara ABS enheten som ska instaleras, utan också styrbox, ABS-sensorer och ledningar till varja hjul, nya nav...mm

Egentligen enklare köpa en bil med ABS.

MilleN
5 april 2008 · 9 108 Inlägg

Ja det är inte värt jobbet.

BiggerDigger
5 april 2008 · 288 Inlägg

MilleN skrev:
Ja det är inte värt jobbet.

Så kan man ju inte tänka, tror du man lär sig nått genom att köpa allt färdigt? Klart han ska prova att göra det.

CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

engolf skrev:
Det är väl inte omöjligt, men ekonomiskt oförsvarligt.

Tänk på att det är inte bara ABS enheten som ska instaleras, utan också styrbox, ABS-sensorer och ledningar till varja hjul, nya nav...mm

Egentligen enklare köpa en bil med ABS.

lillebrorsan jobbar på skroten, så ja kan få tag i alla dom sakerna billigt big_smile, men jag undrar hur svårt det är, eller är det i det mesta bara "bolt on"? :o

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
MrTurbo Better than God \o/
5 april 2008 · 1 882 Inlägg

MilleN skrev:
Ja det är inte värt jobbet.

Precis. Men har man inget bättre att göra kan man ju se det som tidsfördriv...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

MrTurbo skrev:

MilleN skrev:
Ja det är inte värt jobbet.

Precis. Men har man inget bättre att göra kan man ju se det som tidsfördriv...  smile

ja vill gärna ha en lite säkrare bil tongue
bor ju i norrland, far ofta rakt fram när man skall bromsa XD

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
engolf
5 april 2008 · 3 235 Inlägg

Kan inte svara med säkerhet om hur svårt det är,

men..! Om det finns modeller från samma år som har ABS från fabriken, så är det förmodligen "bolt on", men dock får du räkna med att du måste modda bilen.

MrTurbo Better than God \o/
5 april 2008 · 1 882 Inlägg

Det kommer bli ett tufft jobb men allt går ju bara man vill. Håll tummarna att det är ett separat elsystem till ABS som det är på de gamla saab 900...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

kan ja visst de :o
min poäng är att jag sätter säkerhet framför fritid.

hur mkt då moddning?
samma år tror ja inte behövs, bara det är från en Sierra Sapphire tror ja det ska vara samma

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Sharky
5 april 2008 · 10 287 Inlägg

Om inte din Sierra är förberedd i nav och skivor för ABS givare så är det en hel del i hjulupphängning som måste bytas. Dessutom brukar "alltid" givare från bilar på skroten vara döda.  Elsystemet är inte så farligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mjukismagnus
5 april 2008 · 470 Inlägg

Jag har abs orginal i min sierra gt 93a tongue

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
engolf
5 april 2008 · 3 235 Inlägg

CIA_SWE skrev:
kan ja visst de :o
min poäng är att jag sätter säkerhet framför fritid.

hur mkt då moddning?
samma år tror ja inte behövs, bara det är från en Sierra Sapphire tror ja det ska vara samma

Jag vet inte exakt hur det ser ut under huven på en bil med/utan ABS.

Det du kan göra är att dra till en skrot och hitta en motsvarande bil med ABS och se hur annorlunda allt är på den.

Du måste dra ledningar till ABS sensorerna till varje hjul, plus byta kompletta nav så att du har ABS kransar. Men det mekaniska är bara blåbär, för sedan måste du koppla in det elektriska och få det att fungera. Risken finns att du gör jobbet och monterar allt av ABS-skiten i bilen, men det till slut inte fungerar pga elkrångel.

Hör med en bilmekaniker/elektriker för säkerhets skull först.

CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

engolf skrev:

CIA_SWE skrev:
kan ja visst de :o
min poäng är att jag sätter säkerhet framför fritid.

hur mkt då moddning?
samma år tror ja inte behövs, bara det är från en Sierra Sapphire tror ja det ska vara samma

Jag vet inte exakt hur det ser ut under huven på en bil med/utan ABS.

Det du kan göra är att dra till en skrot och hitta en motsvarande bil med ABS och se hur annorlunda allt är på den.

Du måste dra ledningar till ABS sensorerna till varje hjul, plus byta kompletta nav så att du har ABS kransar. Men det mekaniska är bara blåbär, för sedan måste du koppla in det elektriska och få det att fungera. Risken finns att du gör jobbet och monterar allt av ABS-skiten i bilen, men det till slut inte fungerar pga elkrångel.

Hör med en bilmekaniker/elektriker för säkerhets skull först.

är elektriker XD

men det finns en snubbe på skroten som har jobbat på Logarts här i skellefteå (Ford)
så ska kolla med honom å

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
CIA_SWE Automationselektriker
5 april 2008 · 213 Inlägg

mjukismagnus skrev:
Jag har abs orginal i min sierra gt 93a tongue

lyckost tongue
har du AC å? tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
mjukismagnus
6 april 2008 · 470 Inlägg

CIA_SWE skrev:

mjukismagnus skrev:
Jag har abs orginal i min sierra gt 93a tongue

lyckost tongue
har du AC å? tongue

Japp det har jag de med! sen om den kyler nått är en annan grej wink

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
CIA_SWE Automationselektriker
6 april 2008 · 213 Inlägg

mjukismagnus skrev:

CIA_SWE skrev:

mjukismagnus skrev:
Jag har abs orginal i min sierra gt 93a tongue

lyckost tongue
har du AC å? tongue

Japp det har jag de med! sen om den kyler nått är en annan grej wink

haha, men det blir ju stekhett i bilarna på sommarn, funderade på att sätta in ac å, fast det skulle nog bli liite för jobbigt/svårt tongue

så ja sattsar på ABS i stället big_smile

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang