Hög bränsleförbrukning V70N 2,4T AWD -01 Aut.

S-t-r-a-n-D
22 september 2005 · 82 Inlägg

Farsan har en V70N 2,4T AWD med automatlåda och den tar mycket bränsle som faan.
Blandad körning drar den 1,35 och ofta mer än det, nästan aldrig lägre. Han har haft in den på Volvo där dom kört ett sånt där program men dom sa att dom inte hittade något fel.
Vad kan detta vara och bero på?? Det är ju morsan som kör den på dagarna till och från jobbet så den körs ju lungt.

Audi A4 2.0TDI Quattro '08 || Arctic Cat M800 SnoPro '13
Thomsen_87
23 september 2005 · 51 Inlägg

kolla så bränsle systemet är tät och kolla även så att inte tändstiften är helt slut... mer kommer ja inte på har aldri hört detta men som sagt volvo (verkstäder) missar fel rätt ofta i alla fall här i borås tongue

"Primus motor"
Sharky
23 september 2005 · 10 287 Inlägg

Hur blandad körning? Är det korta resor till och från jobbet (typ nån mil) med kallstarter så är det inte helt omäjligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
S-t-r-a-n-D
23 september 2005 · 82 Inlägg

Jaa, det är väl ca. 8km stadskörning till jobbet.

Har fått höra på andra forum att det är ganska normalt. Och när man tänker efter så är Volvo, LLT, AWD, Aut inte en bra komination när det gäller förbrukning.

Audi A4 2.0TDI Quattro '08 || Arctic Cat M800 SnoPro '13
Christian S
24 september 2005 · 4 816 Inlägg

VolvoForLife skrev:
Jaa, det är väl ca. 8km stadskörning till jobbet.

Har fått höra på andra forum att det är ganska normalt. Och när man tänker efter så är Volvo, LLT, AWD, Aut inte en bra komination när det gäller förbrukning.

8 km stadskörning, då är det inte så konstigt att den drar en del så det är nog att betrakta som normalt tyvärr.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Talladega Power
24 september 2005 · 85 Inlägg

stor motor (5 cyl) ltt  och tung bil medtanke på att den väger juh ca 1650kg utan awd system  och automat ,lägg sen till både AWD och automat! landar nog på över 1700nåt- tomvikt!och sen förare och tankad ...   men sen är ju automat en ej helt bränsle snål kombination   

hoppas att det löser sig!


mvh

KenKen
10 oktober 2005 · 60 Inlägg

Prova att byta Lambdasonden.. de kan funka!!

Sharky
11 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Att morsan kör den lugnt är inte det samma som att den körs effektivt. Jag vet hur min kära fru kör våran Audi A8. Lugnt , dvs bromsa i nedförslut och gasa i uppförsbackar. Då drar skiten soppa som en stridsvagn.
Kolla morsans körstil. Se till att hon gasar upp bilen och låter den växla upp för att sedan låta bilens massa få den att rulla effektivt.

Ta ut bilen själv och kör på landsväg med varm motor och effektiv rullning och kolla hur mycket den drar (jag antar att den har färddator med soppaförbrukning).

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stoffe Verkmästare
11 oktober 2005 · 97 Inlägg

Jag är till 99% säker på att det inte är något fel på bilen. Det är bara fakta att Volvo inte är bränslesnåla, speciellt inte V70 AWD automat.
Körde en ny sådan en resa på 50 mil (motorväg hela tiden) och satte farthållaren på 120. Enligt färddatorn låg snittet på 1,1 l/mil.
Jag kan som sagt nästan garantera att det inte är något fel på bilen.

Mvh Stoffe

PERFORMANCE by EM
11 oktober 2005 · 198 Inlägg

Har haft en s802.5T han drog lika mycket...så det e nog inget fel på bilen utan morsan hehehehe:)) ...Så som stoffe säger så drog faktist min med u.n.g 1.0-1.1L/Milen,o så e det ju automat också...ha de .E.M PERFORMANCE.

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN
TeQuilla
11 oktober 2005 · 764 Inlägg

Volvo har ju aldrig varit snåla och framför allt inte dom nya stora tunga bilarna. Min Saab 9K från 93 låg på 1.4 blandad körning så 1.35 är inget.

Senast redigerat av TeQuilla (11 oktober 2005)

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
jirdy
9 april 2008 · 3 Inlägg

Automat och awd drar mycket som f*n :S Jag har själv det och min drar runt 1,5 blandad körning

alminjo SLK
9 april 2008 · 610 Inlägg

Jag har en Audi TT Quattro och den drar nästan lika mycket, 1.1-1.3 liter milen så det är nog inget fel på din bil om du kör så korta sträckor.

SJODIN222
9 april 2008 · 160 Inlägg

som dom flesta andra sagt, att Automatlådan tar ut sin rätt på korta sträckor, helt klart, men dom ska inte måla ut volvo lättryckare i sig av nyare årsm, för dom går jävligt bra iaf, så länge det är en Manuell, men men sen läser man att "vissa" tycker 1.1L/M är mkt på den bilen el vad det var, om man ligger och ha nålen på 120Km/h konstant:S

Edge EVOLUTION GARAGE
9 april 2008 · 1 837 Inlägg

Nån var inne på lambdan, kolla för säkerhets skull.
Har hört om bilar som dragit hur mycket soppa som helst, mer än det dubbla mot vad som beskrivs här.
Bytte givaren och sedan var allt som vanligt igen. Tydligen lyste inga varningslampor i bilen heller vad jag förstått.
Om det nu så är fallet, så skulel bilen få för mycket soppa, ev. ryka mer och bli slöare än normalt, och det lär du känna av.
Bara en tanke. wink
Lycka till!

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang