ska man ha 2.0 2.3 eller 2.5 med t5 styrning

absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

som rubriken lyder ska skaffa 740 med t5 motor i men jag ska byta block och topp, undrar va ni föreslår italien 2,0 an eller sv motorn 2.3 eller v70 2.5t (lättrycks motorn), vilken vore hålla för mest hk? och funka bra med t5 boxarna.

tack för svar

940_Sebbe Bilmekaniker
13 april 2008 · 84 Inlägg

Dieselblock är väl startkare? smile

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

just det,, glömde säga att 2.0 eller 2.3 kommer från 850

Hoegwall
13 april 2008 · 133 Inlägg

2.3 hade jag kört på smile

If you don't live for something, you'll die for nothing
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

940_Sebbe skrev:
Dieselblock är väl startkare? smile

men detta är bara så jag kan ha nått att börja bytta på. men 850 diesel har väll ww motor om inte jag minns fel så det lär inte passa

absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

Hoegwall skrev:
2.3 hade jag kört på smile

men en 2.5 med kkk k27 går nog bra med

Marlboroman
13 april 2008 · 8 234 Inlägg

Definitivt en 2,3:a, det går att få 2,4 (eller om man vill kalla dem 2,5) att hålla, men ska man satsa på rejält med effekt så är 2,3 att föredra. 2,0 har inga som helst fördelar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

Marlboroman skrev:
Definitivt en 2,3:a, det går att få 2,4 (eller om man vill kalla dem 2,5) att hålla, men ska man satsa på rejält med effekt så är 2,3 att föredra. 2,0 har inga som helst fördelar.

possitiva är att 2.0 är så förbannat etriga skit kul att köra.

Hoegwall
13 april 2008 · 133 Inlägg

Ska du varva mycket och ha ut högre effekt så kan dom tunna cylinderväggarna i 2.5 komma i svängning.
2.0 är klenare över lag...
Men hur du än gör blir det säkert bra wink

If you don't live for something, you'll die for nothing
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

Hoegwall skrev:
Ska du varva mycket och ha ut högre effekt så kan dom tunna cylinderväggarna i 2.5 komma i svängning.
2.0 är klenare över lag...
Men hur du än gör blir det säkert bra wink

jag har ju i slutet tänk plocka ut minst 400 - 500 hk

absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

men är 2.5 klena, i jämförelse med 2.3an?

Hoegwall
13 april 2008 · 133 Inlägg

Svar: ja. pga av de tunna cylinderväggarna...

If you don't live for something, you'll die for nothing
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

Hoegwall skrev:
Svar: ja. pga av de tunna cylinderväggarna...

hur mycket skiljer det då, mkt eller lite?

John87 Stolt Volvoägare
14 april 2008 · 4 913 Inlägg

absolute_teddan skrev:

Marlboroman skrev:
Definitivt en 2,3:a, det går att få 2,4 (eller om man vill kalla dem 2,5) att hålla, men ska man satsa på rejält med effekt så är 2,3 att föredra. 2,0 har inga som helst fördelar.

possitiva är att 2.0 är så förbannat etriga skit kul att köra.

Lite OT, men 2,0 har inga fördelar jämfört med 2,3'orna.
Dom är precis likadana fast inte lika starka p.g.a. den minskade volymen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Marlboroman
14 april 2008 · 8 234 Inlägg

absolute_teddan skrev:

Hoegwall skrev:
Svar: ja. pga av de tunna cylinderväggarna...

hur mycket skiljer det då, mkt eller lite?

Ska du borra upp en 2,3 till 2,5 så skiljer det 2mm i diameter på kolvarna, och då blir det inte mycket kvar av cylinderväggarna, med risk för distorsion.

En 400-500hk 2,0 kommer bara bli jobbig, då får ju hela tiden varva den för att det ska hända nåt, medans 2,3an kommer att vara rappare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang