Bur Bygge I E30

yamaha-freak
7 april 2008 · 93 Inlägg

tjena ska bygga bur i min e30  o  undrar om nån har nån färdig ritning på en godkänd bur ??  MVH/julle

Kirre
7 april 2008 · 2 122 Inlägg

du kan ju alltid köpa en färdig bur och montera den

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
viccoA
7 april 2008 · 3 111 Inlägg

Ska buren användas på banträffar/racing eller bara för "show"?
Antar att det är funktion du är ute efter. Köp en bur från Svets o Smide eller någon annan bra leverantör, om du inte har tillgång till en bra rörbockningsmaskin. Tänk på att handla rätt typ av rör om du ska försöka dig på att själv bocka rören, hör med din SBF-besiktningsman om vilken typ du ska använda.

Under projekt i mitt galleri har jag lite bilder på bygget av buren i min racebil, kan du se att det är en del meck även att få en färdigbockad bur att passa.

Ställ gärna frågan på www.rejsa.nu så får du kanske lite mer kött på benen, finns också en del bra burtrådar att läsa där.

Senast redigerat av viccoA (7 april 2008)

KHRacing
8 april 2008 ·

viccoA skrev:
Ska buren användas på banträffar/racing eller bara för "show"?
Antar att det är funktion du är ute efter. Köp en bur från Svets o Smide eller någon annan bra leverantör, om du inte har tillgång till en bra rörbockningsmaskin. Tänk på att handla rätt typ av rör om du ska försöka dig på att själv bocka rören, hör med din SBF-besiktningsman om vilken typ du ska använda.

Under projekt i mitt galleri har jag lite bilder på bygget av buren i min racebil, kan du se att det är en del meck även att få en färdigbockad bur att passa.

Ställ gärna frågan på www.rejsa.nu så får du kanske lite mer kött på benen, finns också en del bra burtrådar att läsa där.

Svets o smide säljer inte burar längre:

bur-rör är inte såååå lätta attbara beställa.

att bocka själv är iget alls att rekommedera om man aldrig gjort det tidigare.

Allt står på www.sbf.se om du vill ha en "godkänd" bur,  men du kan likaväl bygga en egen "kopia" om du vill det.

Min bur följer alla FIA/SBF-regler - för utom de 4 stag jag väntar med att montera tills efter SBP-reggningen

viccoA
19 april 2008 · 3 111 Inlägg

KHRacing skrev:

viccoA skrev:
Ska buren användas på banträffar/racing eller bara för "show"?
Antar att det är funktion du är ute efter. Köp en bur från Svets o Smide eller någon annan bra leverantör, om du inte har tillgång till en bra rörbockningsmaskin. Tänk på att handla rätt typ av rör om du ska försöka dig på att själv bocka rören, hör med din SBF-besiktningsman om vilken typ du ska använda.

Under projekt i mitt galleri har jag lite bilder på bygget av buren i min racebil, kan du se att det är en del meck även att få en färdigbockad bur att passa.

Ställ gärna frågan på www.rejsa.nu så får du kanske lite mer kött på benen, finns också en del bra burtrådar att läsa där.

Svets o smide säljer inte burar längre:

bur-rör är inte såååå lätta attbara beställa.

att bocka själv är iget alls att rekommedera om man aldrig gjort det tidigare.

Allt står på www.sbf.se om du vill ha en "godkänd" bur,  men du kan likaväl bygga en egen "kopia" om du vill det.

Min bur följer alla FIA/SBF-regler - för utom de 4 stag jag väntar med att montera tills efter SBP-reggningen

Beställ från finess.se då.
Färdigbockade rör är enkelt att hitta till en E30. Lösa rör går att köpa på flera ställen (jag har iaf hittat 3 företag 5 mil från mig som enkelt tar hem på beställning), se spec enligt SBF. Självklart ska man inte bocka själv om man inte har rätt kunskap och tillgång till rätt maskiner.

Bygga bur efter egen modell går bra, självklart måste man inte köpa en färdig bur, men man bör nog sätta sig in i regelverket och ha bra koll på vad som gäller.

Det blev väl lte liv kring ditt burbygge på rejsa om jag inte minns fel, Kristian? Hursomhelst att bolla sina ideér med andra är nog ett måste om det är första gången man bygger bur och tänkt köpa lösa rör o bocka  och göra allt själv. smile

Senast redigerat av viccoA (19 april 2008)

KHRacing
19 april 2008 ·

viccoA skrev:
,.................

Det blev väl lte liv kring ditt burbygge på rejsa om jag inte minns fel, Kristian? Hursomhelst att bolla sina ideér med andra är nog ett måste om det är första gången man bygger bur och tänkt köpa lösa rör o bocka  och göra allt själv. smile

Nej inte på rejsa, på ett annat skitforum där ingen visste vad de snackade om.
Jag har vagnbok & således är buren 100% godkänd, då den är byggd exakt enligt reglerna från SBF.

Finess är de som tatt över efter Svets & Smide.

Enligt Dude på rejsa så är de rent sagt svårt/omöjligt att finna en firma som säljer några meter burrör , då d levereras i 6meters längder & 30-50rör i varje paket :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang