Automatlåda slut??

hakan_kj
20 april 2008 · 117 Inlägg

Min låda liksom "kastar" i växlarna när jag kör. Mest på lägre varv när man kör mjukt. vid ca 3000 rpm så slänger den i en ny växel och då hoppar bilen till lite ibland, inte överdrivet mycket men jag vet att det inte borde vara så. Någon annan med en 940 automat som vet fall deras lådor är så eller inte?

Min polare har en 850 som också är lite så på.

och när man står stilla och lägger i drive eller back så hoppar bilen till också.

Är det bara att byta lådan eller?hmm

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Corvair65 Stolt pappa
20 april 2008 · 161 Inlägg

Jag tycker det låter som om du har lite olja i lådan. Jag själv har ett litet läckage vid ena drivaxeln. Fyller på 1 dl var 200 mil ungefär. Inget jag ids bry mig om att fixa. Rycket kommer av att hydraulventilerna suger luft. Så är det på min i varje fall.

Corvair65 Stolt pappa
20 april 2008 · 161 Inlägg

Det gäller min bruksbil, en -97 Mitsubishi.

hakan_kj
20 april 2008 · 117 Inlägg

Okej, någon annan som vet nått om problemet? Oljan kollade jag förut när bilen var avstängd men jag fick höra av en kompis att man tydligen ska kolla den när man har neutralen i och bilen är påslagen hmm tyckte det lät konstigt men ska prova det också...

Vad ska man ha för olja i lådan då? Och vet någon hur mycket det går i?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Corvair65 Stolt pappa
20 april 2008 · 161 Inlägg

Det ska stå i instruktionsboken hur man kollar oljan i din låda. I alla jag stött på ska man ha bilen stillastående, lägga i alla lägen ett efter ett och sen lägga i neutral. Sen kolla oljenivån med motorn igång. Just för att oljan ska cirkulera i systemet. Annars ser det ut att vara för mycket.
Vilken olja det ska vara brukar stå i antingen instruktionsboken eller rephandboken. Jag kör på vanlig automatlådeolja från OKQ8.

Tazzeman
20 april 2008 · 427 Inlägg

Se till byta all olja och filter ... det kan löna sig ....

/ Tobbe
hakan_kj
21 april 2008 · 117 Inlägg

Vad är det för filter i lådan och var sitter det?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
v8rickard Gammelbilsnörd
21 april 2008 · 450 Inlägg

filtret sitter under tråget på lådan, vid picupen. såklart gör du även rent tråget och det när du ändå har det nere.
RIC

Tazzeman
21 april 2008 · 427 Inlägg

Vet inte om det ligger magnet i tråget men kolla om det finns metallspån oxå när den är nere ...

Inte bara tömma ut olja och fylla på ....

/ Tobbe
hakan_kj
21 april 2008 · 117 Inlägg

Ja å va gör jag om de finns metallspån då?  byter lådan eller? det är väl inte något gott tecken

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Tazzeman
21 april 2008 · 427 Inlägg

hakan_kj skrev:
Ja å va gör jag om de finns metallspån då?  byter lådan eller? det är väl inte något gott tecken

Lite gör nog inget .... Bitar bör du nog se över den.. smile

Börja med att fylla på lite mer olja ....  bör ju finnas en sticka någonstans du fyller i från...
Går det lite bättre sen, gör ett helt oljebyte med filter ....

Senast redigerat av Tazzeman (21 april 2008)

/ Tobbe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang