Väldigt knasigt laddtryck.

uLLved Audifil.
6 april 2008 · 123 Inlägg

Har fått knepigt ladd på min bil, A4 '98 1.8t
Chippad hos bsr, steg2, laddar normalt 1.35.

För några dagar sen så började laddtrycket fladdra, sedan laddade mindre än vanligt, runt 1.25 istället.
Nu har det utvecklats till att antingen så laddar den 1.25 utan att fladdra, eller normalt, 1.35 med lite fladder. Dessa situationer ändras mellan varandra när bilen har varit avstängd, vad jag har märkt än så länge.

Fladdret uppstår vid belastning, på de lättare växlarna så flyger laddtrycket upp precis som vanligt, men när det blir belastning så fladdrar laddtrycket, +/- 0.1 bar ungefär, fast bara någon sekund, sen stabiliseras det och håller jämnt ladd hela tiden.

Jag har bytt dumpventilen till en Dahlbäck så den ska hålla en del tryck.

Men vad kan det vara? Har kollat på NordicAudi, men där får man lite delade meningar hela tiden.

Läste här om en kille vars saab hade tappat laddtryck, där det räckte att han bytte magnetventil, vilket jag hoppas på är felet, men han hade inte fladdrandet vad jag kunde se.

Snälla, hjälp.

Senast redigerat av uLLved (6 april 2008)

dahboy
6 april 2008 · 1 002 Inlägg

det låter som att det skulle vara magnetventilen som börjar säga upp sig.. kolla även wg armen om den kärvar.. samt vakumslangarna som har nått att göra me magnetventilen och tryckklockan..

...
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
6 april 2008 · 148 Inlägg

kärvande wastegate

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
uLLved Audifil.
8 april 2008 · 123 Inlägg

Var på BSR, där jag chippat den.
Han snackade p,m att han hade vart med omd et innan, då vart det soppa som spökade, ananrs kunde det vara kabeln till magnetventilen.

Efter att kolalt efter felkoder och itne hittat några så sa han att det definitivt var magnetventilen. SÅ nu ligger en ny magnetventil här och väntar på att monteras. Ska se om jag kan göra det nu i dagarna.

Charas
17 april 2008 · 28 Inlägg

samma problem med min provade med annan magnetventil, samma fel. drog lite på armen till wg och den var slapp så där konstaterade jag att wg'n är slut

sakta kör man ändå dör man
Koop
17 april 2008 · 1 867 Inlägg

Problemet löste sig med ny magnetventil wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
uLLved Audifil.
21 april 2008 · 123 Inlägg

Problemet löste sig inte, bara temporärt.

Idag började det fladdra igen...ställde bilen och nu på hemresan så hade laddtrycket minskat igen.
Har den nya magnetventilen skitit sig? I så fall, varför?
Kan det vara nått annat? I så fall, varför löste det sig ett tag med ny magnetventil?

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
22 april 2008 · 148 Inlägg

wg kärvar?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
uLLved Audifil.
22 april 2008 · 123 Inlägg

Hur kan den kärva när problemet löste sig efter att man bytt magnetventil?

uLLved Audifil.
22 april 2008 · 123 Inlägg

Han kollade felkoder och de sa ingenting.

Men efter att testa med att vända på dumpen idag, så att den satt med trycket i sidan istället (Dahlbäcks dump, rätt sätt så att säga), så skenade laddtrycket (upp till 1.5 bar) och bilen högg till som tusan. Nu kommer jag strax över 1 bar innan han hugger igen. Normalt ladd är på 1.35.

dahboy
23 april 2008 · 1 002 Inlägg

Låter som att det kommer in liiiite olja i din ventil från nånstans.. kolla om du hittar nått kladd i nån anslutning till ventilen.. byt alla vakumslangarna..

...
uLLved Audifil.
23 april 2008 · 123 Inlägg

Olja från vad? Turbon? :'(
Men om det läcker in olja, borde inte magnetventilen funka bättre då?

dahboy
23 april 2008 · 1 002 Inlägg

Alltså inte olja som i ny fin olja som finner lätt.. utan gammal seg olja som är som klister.. det kan komma små, små particklar i taget, men tillslut blit det mycket..

...
uLLved Audifil.
23 april 2008 · 123 Inlägg

Okej, en liten update.
- Körde med magnetventilen urkopplad i morse, gick jättebra (grundladd iofs tongue)
- Pumpade in luft i slangen till wastegaten, slangen läckte inte det minsta och wastegaten rörde sig jättefint, inget glapp där inte.
- Mätte resistansen i magnetventilen och fick värdet 32 eller nått sånt, alltså så har spolen inte gått sönder.

Så min tanke är: Programvaran? Någon som vart med om en chippad programvara som buggat ur förut?

uLLved Audifil.
24 april 2008 · 123 Inlägg

Ännu en update:

Testade med gamla magnetventilen, det gick bra en liten stund, den spärrade såsom den ska, mens en så började den skena igen, med andra ord, så käkar min bil upp magnetventiler. Varför? Jag blir galen på detta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang