Ett till batteri till ljudet.

Gizmo_ Himma skruare
4 april 2008 · 1 250 Inlägg

Tänkte sätta ett till batteri bak i bilen när ljudet kommer i 850:n. Har ett nytt som ligger bara.

Men hur ska jag sätta kablarna rätt för o bibehålla 12 volt. Vill inte att det ska säga poff.....roll

Från + där fram till + där bak och - till en bra jord eller???

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
mrbad
4 april 2008 · 206 Inlägg

+  fram till +  bak och jord till -

R_Stalhandske
4 april 2008 · 399 Inlägg

Aumen

Gizmo_ Himma skruare
4 april 2008 · 1 250 Inlägg

Tack.. då borde det bli rätt

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

glöm inte säkring både vid främre batteriet och vid xtra batteriet!

Ahlsen
4 april 2008 ·

plus ett skiljerelä lr en spärrdiod om du inte vill att bägge batterierna skall ladda ur när du spelar

daajvid Elektriker
4 april 2008 · 1 138 Inlägg

Vad jag har hört så tar battarierna ut varandra. = du får inte mer ampertimmar och att generatorn inte orkar ladda upp det andra battareiet... ryckte eller sant?

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
torpis Forummoderator
4 april 2008 · 10 576 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Tänkte sätta ett till batteri bak i bilen när ljudet kommer i 850:n. Har ett nytt som ligger bara.

Men hur ska jag sätta kablarna rätt för o bibehålla 12 volt. Vill inte att det ska säga poff.....roll

Från + där fram till + där bak och - till en bra jord eller???

javisst, men det är egentligen meningslöst att sätta två batterier om inte båda är lika bra.

jag hade hellre satt ett optima bak nära slutsteget och dragit kablar fram till startmotorn smile  polaren gjorde så på min rekomendation och det fungerade toppen big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 april 2008 · 10 576 Inlägg

daajvid skrev:
Vad jag har hört så tar battarierna ut varandra. = du får inte mer ampertimmar och att generatorn inte orkar ladda upp det andra battareiet... ryckte eller sant?

hm paralellkoplar man två batterier så får man fler Ah, generatorn laddar på samma som innan.

jag kör min bil med ett batteri på 17Ah, alla som inte har koll säger att det funkar på sommarn men på vintern kommer inte genratorn orka...

men alltså om du så har 300Ah så kommer det ta slut om generatorn inte orkar ladda, mina 17Ah räcker GOTT OCH VÄL!  jag startar bilen i 6sekunder, det är 1/600 timme dvs 100Ampere i 1/600timme blir 0.17Ah, jag kan starta min motor 100gånger på raken i 6sek så det är liksom lugnt wink

(visst sen får man ut typ 50% under last ur en blyack så 50gånger kan jag starta då wink  )

Senast redigerat av torpis (4 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Drönirettab
4 april 2008 · 21 761 Inlägg

daajvid: Inte sant.

Vid parallellkoppling så fördubblas kapaciteten rent teoretiskt, även i praktiken så blir det i princip så. Generatorn orkar visst ladda upp det andra batteriet, men naturligtvis beror det på dels hur stort det är och dels hur pass urladdade båda batterierna är.

Att båda batterierna tar ut varandra k a n hända om det ena batteriet tex är dåligt eller att det är stor skillnad i den inre resistansen hos batterierna. Det finns flera "stora" bilstereobyggare som parallellkopplar batterier som inte är identiska med varandra och enligt dem så fungerar det utan problem.

För att vara riktigt säker på att inte få konstiga fenomen med diverse urladdningar och sånt, så kan man montera ett skiljerelä som kopplar bort ena batteriet (i motorrummet) när man spelar med motorn avslagen. När motorn är igång och generatorn laddar, då kopplas alla batterierna ihop och får laddning av generatorn.

Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2008)

Gizmo_ Himma skruare
25 april 2008 · 1 250 Inlägg

Var kan man hitta ett sånt skiljerelä då. Har ingen aning om hur det ser ut bara.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
a-traktorn Avstängd
25 april 2008 · 200 Inlägg

men om man sätter en backströmsdiod mellan vanliga och xtra batteriet så kommer ju det bakre batteriet ta från det främre, o då kan man ju lika förbannat inte starta

Drönirettab
25 april 2008 · 21 761 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Var kan man hitta ett sånt skiljerelä då. Har ingen aning om hur det ser ut bara.

Här är ett exempel på skiljerelä: http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … 4+12V+100A

Det ska fungera bra.


Vill dock förtydliga litegrann angående det jag skrev tidigare om att generatorn klarar av att ladda upp två batterier.

Ifall man har en massa strömförbrukare igång när motorn är avstängd, då dras ju batterierna ur en hel del. Då får generatorn jobba väldigt hårt för att försöka ladda upp batterierna och naturligtvis måste den dessutom jobba hårdare än om det bara skulle sitta ett batteri.

I ett sånt läge så är det bättre att göra underhållsladdning med en batteriladdare än att låta generatorn sköta allting, det sliter mycket på den. Det blir ju även samma sak ifall man bara har ett jättestort batteri som dras ur mycket, generatorn får jobba mycket hårt.

Egentligen är det inte antalet batterier som är problemet, det är hur man använder batterierna som avgör ifall generatorn måste "jobba ihjäl sig". Men rent generellt sett så får generatorn inga större bekymmer att underhållsladda två batterier om de inte är speciellt mycket urdragna.

Senast redigerat av Drönirettab (25 april 2008)

Gizmo_ Himma skruare
25 april 2008 · 1 250 Inlägg

Men ett sånt relä lär ju inte räcka. kommer väl o brinna upp. Jag har ju 120Amp säkring. O det nya steget som e på väg hem ska ha 200 amp säkring. så den kommer ju inte o räcka.

Men det batteriet fram e ganska nytt o e på 65AH o det andra som ska i e med på 65AH o e helt nytt.
O jag har lärt mig det att man inte ska spela när motorn inte e igång. Haft många batteritömmningar på det viset.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
bumpe Lastbilsmekaniker
25 april 2008 · 3 878 Inlägg

Gizmo_ skrev:
Men ett sånt relä lär ju inte räcka. kommer väl o brinna upp. Jag har ju 120Amp säkring. O det nya steget som e på väg hem ska ha 200 amp säkring. så den kommer ju inte o räcka.

Men det batteriet fram e ganska nytt o e på 65AH o det andra som ska i e med på 65AH o e helt nytt.
O jag har lärt mig det att man inte ska spela när motorn inte e igång. Haft många batteritömmningar på det viset.

En liten hint, strömmen som leds genom relät kontinuerligt är inte mer än vad din generator klarar av att ladda...

Gizmo_ Himma skruare
26 april 2008 · 1 250 Inlägg

bumpe skrev:

Gizmo_ skrev:
Men ett sånt relä lär ju inte räcka. kommer väl o brinna upp. Jag har ju 120Amp säkring. O det nya steget som e på väg hem ska ha 200 amp säkring. så den kommer ju inte o räcka.

Men det batteriet fram e ganska nytt o e på 65AH o det andra som ska i e med på 65AH o e helt nytt.
O jag har lärt mig det att man inte ska spela när motorn inte e igång. Haft många batteritömmningar på det viset.

En liten hint, strömmen som leds genom relät kontinuerligt är inte mer än vad din generator klarar av att ladda...

roll Jo de e ju kanske sant.. Då kanske man ska satsa på ett sånt ändå. Kan ju vara bra o ha där..

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Gizmo_ Himma skruare
26 april 2008 · 1 250 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Skiljerelä finns på Brl och heter PC430. Det funkar bra, samma fabrikat som det Drönirettab tipsade om.

Finns vist inte mer eller ngt. För jag har sökt på Skiljerelä, relä, pc430, pc 430 o jag får inga träffar..

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
andreas_gbg_
26 april 2008 · 1 634 Inlägg

Behövs inget skiljerelä. Bara strunt och idioti om man lyckas spela slut på batterierna så man inte kan starta bilen efteråt. Släng in en voltmätare eller en kondning med digital display så se man voltantalet. Gå aldrig lägre än typ 11,6V. Det där med att man skall ha skiljerelä för att inte dra slut på båda batterierna tycker jag är lite dumt också, ett batteri mår inte bra av djupurladdning och därför undviker man förståss det ändå. Optima och vissa andra batterier tål det bättre, men det är inte sagt att de mår bra utav det.

Jag kör paralellkopplade batterier utan skiljerelä och har gjort så i ca 1 år helt utan problem. Dock får man tänka på att det ska vara 2st likadana i samma skick. Annars kommer det sämre utav de 2 snart dra ner det andra. Mao köp 2 st nya batterier eller glöm idén.

tycker jag.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
BAE BilstereoNörd
27 april 2008 · 576 Inlägg

Sök efter "Autoleads PC4-30" på google så hittar du många som säljer det reläet!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang